Faller pomp 180627

Wie kan mij de werking vertellen van de Faller pomp 180627 en hoeveel en welke bewegende onderdelen bevat het pomphuis?

Met vriendelijke groet, Will Rockx.

F180627.jpg

Deze pomp werkt met wisselstroom en er zit feitelijk maar één bewegend deel in. Of eigenlijk drie.
Aan de ingang zit een ventiel dat het water de pomp in laat maar niet meer terug (eerste bewegende deel).
Binnenin zit een soort zuiger die magnetisch is. Daar omheen zit een flinke spoel waar de wisselstroom doorheen wordt gestuurd. Die wisselstroom wekt een wisselend magnetisch veld op dat de zuiger (die magnetisch is) heen en weer beweegt (het tweede bewegende deel).
Aan de uitgang zit weer een ventiel dat het water naar buiten laat maar niet terug (het derde bewegende deel).
De pomp levert maar een kleine waterstroom op, volgens fabrieks opgave slechts 220cc per minuut. Dat is voldoende om bij een modelspoor een riviertje te maken of een kleine waterval.
Voor andere toepassingen in de modelbouw is de water opbrengst en de druk veel te klein. Je kan er ook geen benzine of model brandstof (alcohol) mee verpompen want daar zal het plastic door kunnen oplossen.
Ik hoop dat dit je vragen beantwoord.

Ernst we hebben toch geen wisselspanning in de modelbouw.
Het zou een leuk pompje zijn voor de koelwateruitlaat.

Jan,
Hij is bedoeld voor modelspoor (een hobby van mij vele jaren geleden) en dergelijke. Met een simpele 230=>15V trafo ben je er met deze pomp.
Als "koelwaterpomp" kan je hem dus niet gebruiken of je moet 12 tot 18V wisselspanning kunnen opwekken in je boot. Ook de frequentie is belangrijk als die (veel) lager is dan 50Hz gaat er teveel stroom lopen en levert de pomp erg weinig water. Wordt de frequentie hoger dan 50Hz dan zal de zuiger (magneet) niet zo snel meer kunnen mee bewegen en zal de pomp ook niet lekker werken. Ik weet het niet precies maar ik schat dat hij goed zal werken bij een frequentie tussen iets van 40 en 60Hz.

treintrafo's hebben vaak een 'regelbare' uitgang van soort-van-gelijkstroom voor de trein, en 14 volt wisselstroom voor dingen zoals electrsche wissels, en zo een pompje :)

Back