Fanjet 600

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 16 feb 2007.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Ik snap het idee, maar punt blijft dan dat het erg lastig is om dat dingetje van mij in een bepaalde hoek in te stellen . . .

    Maar geeft niet, rib 1 (9) zit.

    20190724_133330_resized.jpg

    Heeft toch nog even een paar gram nodig om echt mooi aan te sluiten . . .


    jan.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Daar geloof ik niks van Jan! :D
    Wordt weer netjes, zoals gebruikelijk!
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Ik denk dat ik weet waarom er zo zwaar aangedrukt moet worden.

    De hoofdliggers lopen parallel aan de neuslijst (forward swept wing), waardoor die toch een soort draaiing krijgt.

    Dat wil 'ie niet, en daarom moet je hem in de houding persen . . .

    Nog een paar plaatjes . . .

    Het was logischer geweest om het deel met schuurpapier dwars te plaatsen! :hammer:

    20190724_221624_1564136938353_resized.jpg


    Eén ribje was onder de druk bezweken en stond wat scheeef, waardoor die weer wat opgehoogd moest worden.

    Even met een dedicated schuurdingetje erover, heen en ook al weer klaar. :)

    20190725_162455_1564136939636_resized.jpg


    Het buitenste deel van de bovenste hoofdligger van balsa gemaakt; scheelt weer een paar gram . . .

    20190725_224358_1564136941166_resized.jpg

    Recht?

    Recht.

    20190725_224606_1564136944364_resized.jpg


    Eerste twee ribjes . . .

    20190725_230550_1564136945767_resized.jpg


    En ook al weer klaar.

    20190726_122754_1564136947164_resized.jpg


    Let op: Gudy trekt de ribben wel krom!

    20190724_160420_1564138008790_resized.jpg


    jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Liggers afschuinen met de onvolprezen Proxxon . . .

    20190724_211534_1564138010144_resized.jpg


    Samen met een strip carbon oplsuiten in een u-profiel . . .

    20190724_212950_1564138013192_resized.jpg

    En ook al weer klaar.


    jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Verkasting aanbrengen (0,4 mm sperrholz). Let op de twee klosjes!

    20190727_130706_1564225887912_resized.jpg

    Een helft klaar, andere bijna.

    Strak!

    20190727_130658_1564225889340_resized.jpg

    Op naar de ailerons . . .


    jan.
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Even weekje naar Engeland geweest en weer terug. :)

    Ondertussen de tijd gehad om over eea. na te denken.

    En er is sprake van een doorbraak.

    De bedoeling was om het servo zo in te bouwen.

    20190729_235747_1565180704518_resized.jpg


    Maar dat wordt toch wel erg krap allemaal.

    Dus nieuw idee: zo.

    20190731_082150_1565180702962_resized.jpg

    De servo ligt hier iets te hoog, maar de idee is duidelijk.

    Als alle scharnieren netjes in het midden liggen, en het lukt om het 2 mm staaldraad exact 90º om te zetten, dan kan het uiteinde spelingvrij in een buisje in het aileron.

    Uiteraard ook in het midden.

    We gaan het de komende dagen zien.


    jan.
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maak je het dan zo dat je de servo ook kunt lossen zonder de vleugel open te hoeven breken?
    Of zat een servoluik in de planning?
    Draaddoorvoer door messing buisjes als steun en lagering?
    Test de mate van torsie. Neem een verenstaalkwaliteit en geen stuurstangenkwaliteit.
    Ik weet dat je carbon staaf goed kunt verlijmen in hulzen. Een zilvergesolderde huls aan hevel zou ook nog kunnen, maar is wel veel werk.
    Een hoek buigen is niet zo lastig, bocht niet te scherp willen maken ivb met sterkte. Buigen geeft kristalvorming bij verenstaal en micro breukjes. Heb wel eens een z-bend te stak genepen in de bankschroef...
    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2019
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Servoluik(je) zat tot nu toe niet in de planning, maar is een idee.

    Maar daar wordt het wel ingewikkelder van, want ik zit nou op de onder-indekking te bouwen.

    Dan zou de servo aan het luikje vast moeten zitten . . .


    jan.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Servo aan luikje is niet zo moeilijk. En dat kan in dit stadium nog in voorzien worden.
    Ik doe al mijn servo's eigenlijk wel aan een luikje. En bestaan in de markt ook wel houten servo-frames, die dan aan vleugel, of aan luik verbonden kunnen worden.
    Zit de servo aan de vleugel, dan kan je op die plek, aan de balsa indekking, een glasvezelversterking aanbrengen, van een zekere grootte, en dan een dun matje.
    50 grams en epoxy, zoiets? Daarop dan het frame verlijmd. Dat geeft een betere verdeling van krachten, over een groter oppervlak... van spant tot spant?

    Ingebouwde servo's dan kan je het deksel aftapen. Maak je de servo vast aan een deksel, zit je snel weer met schroefverbindingen?...

    Bij die snelle zwevers zijn de servo's verlijmd aan de vleugel. Soms direct kast op binnenkant, of eerst met een 3M papiertape ingepakt, en dan met 5 minuten epoxy geplakt.
    5 minuten epoxy is net zo heel sterk, daarmee makkelijker te lossen.
    Verpakt in tape, kan je de servo lossen met een beetje wasbenzine.

    De servo's in mijn e-Hawk 1500 heb ik verlijmd aan de deksels, Diymond D60, alleen aan de houders en bijgeleverde gele montage stukjes. Flinke klodder met glasparel er door om het minder viscoos te maken. Dus goed gelijmd te krijgen.
    Model heeft in de bergen veel grond-ervaring gehad... dat waren de delen die niet braken of losschoten. Wijze van montage was dus okay.

    Maar losse deksels en je nieuwe aansturing vraagt even wat denkwerk. Vooral in de aankoppeling. Je moet door een gaatje een imbus kunnen aandraaien, weten dat het goed zit.
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2019
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Misschien toch leuk om ondertussen hier te laten zien wat ik de afgelopen weken in elkaar geknutseld heb . . .

    20190822_222843_1567163995912_resized.jpg

    Haring is safety.


    20190823_222202_1567163997095_resized.jpg


    20190825_220341_1567163999607_resized.jpg


    20190826_214809_1567164003264_resized.jpg


    20190826_213942_1567164001913_resized.jpg


    't Kan vast compacter en simpeler, maar volgens mij functioneert dit uitstekend.

    Te combineren met deze:

    [​IMG]

    Gaan met die :banana:


    jan.
     
    ramses en Bart83 vinden dit leuk.
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Fraai gemaakt Jan, mooi voetpedaal.
    Die pen met haak op het einde is een extra borgpen, die je er alleen insteekt om de kabel te spannen aan de klos en wanneer het pedaal naar beneden is er weer uit kan?
    Mag ik vragen waarom je vuren/grenen planken hebt gebruikt?
    Zelf zou ik hiervoor multiplex hebben gebruikt, vuren/grenen wil misschien gaan scheuren in de nerfrichting?

    De PVC stellage ziet er fraai uit, hoe lang is het in totaal en is het demonteerbaar?
    Ik ben benieuwd hoe de kist hierover gaat glijden, wat er op de buizen komt.

    Doe je dit naar voorbeeld of uit eigen gedachte?
    Benieuwd naar de verdere uitwerking!
    (zou ook leuk zijn voor mijn Sea Fury`s ;))

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2019
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Fraai gemaakt Jan, mooi voetpedaal.
    dank je.

    Die pen met haak op het einde
    da's de voorkant!

    is een extra borgpen,
    pas als je die er uithaalt, wil de dikke ronde pen naar voren, als je het pedaal intrapt

    die je er alleen insteekt om de kabel te spannen
    klopt

    en wanneer het pedaal naar beneden is er weer uit kan?

    En hoe zet je trouwens het pedaal vast in de grond straks, een paar lange spijkers in de voetplaat o.i.d.?
    er zitten nu in totaal vier gaten voor lange kwaliteitsharingen

    Mag ik vragen waarom je vuren/grenen planken hebt gebruikt?
    tsja . . . onkunde?

    Zelf zou ik hiervoor multiplex hebben gebruikt, vuren/grenen wil misschien gaan scheuren in de nerfrichting.
    waar er grote krachten ( . . . max. kilo of 6) op komen, heb ik in de gaten busjes gedaan, waar het draadeind in loopt

    De PVC stellage ziet er fraai uit, hoe lang is het
    1,5 m

    en is het demonteerbaar?
    ja

    Ik ben benieuwd hoe de kist hierover gaat glijden, wat er op de buizen komt.
    moet ik nog maken
    voor elke buis: twee halve stukjes buis, die ik aan de onderkant van een lat schroef


    Doe je dit naar voorbeeld of uit eigen gedachte?
    pedaal eigen ontwerp; pvc-helling: grotendeels afgekeken

    Benieuwd naar de verdere uitwerking!
    en de testen!


    jan.
     
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Zeker! :thumbsup:

    Dat wist ik, een "einde" betekent niet per definitie de achterkant toch?? ;)

    Eén ding nog, het klosje waar de kabel aan gespannen wordt staat nu schuin "achterover", het gat in de plank is recht (haaks).
    Misschien gaat het klosje wanneer deze opgespannen is en dus "voorover" getrokken wordt, de voetplaat hierdoor zelf optillen... dus lanceren voordat jij het pedaal zelf indrukt...
    Ik weet het niet, dat kun jij testen, maar qua huidige geometrie kan dat gebeuren.
    Beter zou volgens mij zijn dat het klosje zuiver verticaal staat wanneer opgespannen (haaks op de voetplank).
    Dan past hij tevens zuiverder in het gat (bijkomstigheid), én is de belasting onder 90 graden waardoor er geen druk op het pedaal komt.
    Ik bedenk me dit alleen op basis van een paar foto`s, misschien is het in de praktijk anders en blijft het pedaal door frictie o.i.d. prima op zijn plaats tot jij het belast (intrapt).
    Dat kan je nu eventueel al eenvoudig testen, kabel op het klosje, flink aan de kabel trekken en kijken wat het pedaal doet...

    Maar,... éérst de prachige Strega de lucht in! Succes morgen!! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2019
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Klopt, ik had het gat er onder eenzelfde hoek in moeten boren, als dat het 'klosje' achterover helt.

    Dat is nog wel te corrigeren. :)

    Maar, ik wil ook een veer oid. onder het pedaal (daar waar de hak komt, zeg maar): iets meer druk nodig om te ' releasen' . . .



    jan.
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Er moet nog een stelschroefje in deze dingen . . .

    [​IMG]

    Die heb ik nu (m2), en nu wil ik
    1. gaatje boren
    2. schroefdraad tappen
    3. 'madenschraube' er in

    Hoeveel mm moet ik gat voorboren?

    Zijn vast richtlijnen voor . . .

    Wie weet het?

    (Ik heb het geloof ik al eens eerder bevraagd, maar waar . . . :hammer:)

    Dank.


    jan.
     
  16. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    :thumbsup:

    Dank je.


    jan.
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Hoppa.

    20190903_223214_1567588275485_resized.jpg


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Mini-boormachine? :D
     
    nico v kooten vindt dit leuk.
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Zo.

    Na de maiden van de Strega, nu hier weer verder.

    Rustig verder met de ailerons.

    20190908_223415_1568633424040_resized.jpg


    20190908_221914_1568633422747_resized.jpg


    20190913_222243_1568633425878_resized.jpg


    20190913_223143_1568633427694_resized.jpg

    Zoals jullie zien . . .

    Ik kwam er achter dat de servo (hoewel slechts 9,3 mm dik) niet direct achter de aileron paste.

    En een (1) rib-bay verder ook (nog) niet.

    En . . .

    Anyway, die moet dus helemaal naar de wortel. :confused:

    Wordt het wel wat zwaarder van; de 2 mm stang weegt nu ruim 5 gram . . .

    Maar de servo zit dichter bij de romp, da's weer gunstig.

    De crux is: hoe krijg is die stang (RDS) netjes de aileron in?

    Omzetten tot 90º lukt wel, maar de radius van de bocht is (me) veel te groot.

    Wat nu?

    jan bedenkt wat!

    20190916_224459_1568703229049_resized.jpg


    20190916_224526_1568703230763_resized.jpg

    Hier ben ik dus heeeel lang mee bezig geweest, voor ik zover was.

    In het aluminium buisje zit een stukje 2 mm stang, uiteindelijk wordt dat alleen aan de servo-kant vastgelijmd; als nodig kan het in het buisje in de aileron nog wat glijden . . .

    Belangrijk: alles moet gecentreerd liggen, anders gaat het wringen.

    Maar hoe doe je dat?

    Gewoon meten dus, obv. de prints van Profili, is uiteindelijk toch het makkelijkst.

    Waar 'm nu nog de schoen wringt is dat het stuk in de krimpkous dat naar achter steekt te lang is, zo kan ik amper uitslag (aileron naar boven) maken.

    Die moet dus nog wat ingekort worden.

    Veronderstelling bij dit alles is: ik neem aan dat je twee stukjes metaalstang (piano wire) niet gewoon kunt solderen? :confused:

    Moet met zilversoldeer? Hard solderen? Ben daar totaal niet in thuis . . . ;)

    Dus dan maar zo . . .


    jan.
     

Deel Deze Pagina