Zoals jullie hier al gezien hebben , ben ik eindelijk toch begonnen aan een fantasie duwboot voor de kinderen (en papa). De bedoeling is iets robuust, stevig en krachtig te maken dat rustig onze echte roeiboot kan vooruitkrijgen en tegen een goede bonk kan.
Ook moest de rompvorm makkelijk te hanteren zijn en tegen aan grond lopen kunnen (dus minimaal uitstekende dingen zoals schroeven)
Lostjes op een Amerikaanse rivier duwboot gebaseerd, met het stuurhuis afgekeken van een Nederlandse sleper. Er is nog ruimte voor opties, ik denk aan een kraan maar da's voor later.
Gebouwd is met overschot 3 mm multiplex (puzzelplaat) en parket latjes uit eik. Er zijn wel wat lijstjes en balkjes gekocht. De romp heeft een aantal matten glasvezel met epoxy coating erover. de onderkant van de romp is intern dubbel in een bad van epoxy - dus oerstevig.
motoren : 2 x torque 900
schroef : 2 x 60 mm vierblag messing
boeg : raboush boegschroef
regelaar : 1 conrad voor beide motoren en 1 overschot Jamara voor de boegschroef
assen : graupner
brandspuit : recup ruitewisser pomp van autokerkhof
regelaar spuit : recup schulze viegtuige regelaar
extra : conrad 2 kringen schakelprint
zelfbouw watermelder
accu :
2 x 7,4 ah + 1 x 14,4 ah 12V voor motoren in par
6 cellen apart voor de boegschroef
stroomverbruik op volle kracht - boven de 20 amp die mijn multimeter aankan, ik schat 22-23 Amp totaal.
Eigenlijk te veel, wellicht zijn de schroeven iets te groot, er staat wel waterkoeling op met pickups achter de schroefen die motoren en regelaar koelen. Het loopt er mooi door vanaf halve kracht ofzo.
geschatte gewicht : rond de 15kg
30cm breed en 98 cm lang
schuimrubber strip rondom ter bescherming (vooral voor andere op het water)
vaareigenschappen, nog geen enkel idee. Buiten de badkuip is ie nog niet getest.
Het is wel een gewicht... indien het goed gaat varen denk ik toch een speciaal karretje hiervoor te maken.
Ook moest de rompvorm makkelijk te hanteren zijn en tegen aan grond lopen kunnen (dus minimaal uitstekende dingen zoals schroeven)
Lostjes op een Amerikaanse rivier duwboot gebaseerd, met het stuurhuis afgekeken van een Nederlandse sleper. Er is nog ruimte voor opties, ik denk aan een kraan maar da's voor later.
Gebouwd is met overschot 3 mm multiplex (puzzelplaat) en parket latjes uit eik. Er zijn wel wat lijstjes en balkjes gekocht. De romp heeft een aantal matten glasvezel met epoxy coating erover. de onderkant van de romp is intern dubbel in een bad van epoxy - dus oerstevig.
motoren : 2 x torque 900
schroef : 2 x 60 mm vierblag messing
boeg : raboush boegschroef
regelaar : 1 conrad voor beide motoren en 1 overschot Jamara voor de boegschroef
assen : graupner
brandspuit : recup ruitewisser pomp van autokerkhof
regelaar spuit : recup schulze viegtuige regelaar
extra : conrad 2 kringen schakelprint
zelfbouw watermelder
accu :
2 x 7,4 ah + 1 x 14,4 ah 12V voor motoren in par
6 cellen apart voor de boegschroef
stroomverbruik op volle kracht - boven de 20 amp die mijn multimeter aankan, ik schat 22-23 Amp totaal.
Eigenlijk te veel, wellicht zijn de schroeven iets te groot, er staat wel waterkoeling op met pickups achter de schroefen die motoren en regelaar koelen. Het loopt er mooi door vanaf halve kracht ofzo.
geschatte gewicht : rond de 15kg
30cm breed en 98 cm lang
schuimrubber strip rondom ter bescherming (vooral voor andere op het water)
vaareigenschappen, nog geen enkel idee. Buiten de badkuip is ie nog niet getest.
Het is wel een gewicht... indien het goed gaat varen denk ik toch een speciaal karretje hiervoor te maken.
Laatst bewerkt: