Faun SLT 1:4

• Topicstarter Topicstarter lena2000
  • Startdatum Startdatum
L

lena2000

Guest
Hallo,

Mijn naam is luc en ik ben nog vrij nieuw op dit forum, momenteel zijn we bezig om een Faun SLT (elephant) tank transporter op schaal te krijgen ,maar op een dusdanige manier dat je er zelf mee rijdt (dus geen R/C , een van de dingen alwaar ik constant op vastloop zijn de stuurassen, mits dit een hele grote schaal is zit ik hier mee in de knoop , een gewone servo lijkt me niet echt geschikt ,het lijkt met dat met een soort 'direct drive 'zijnde potmeter op stuur parallel op potmeter op motor en daartussen een Hbrug met pwm ? ik heb hier nog een stuk of 8 zware h bruggen liggen , 1 serie (k166) heeft ook een 'dood' punt in het midden

als pot1 naar links draait stuur pwm motor links uit en neemt pot2 mee , tot de weerstand terug op zijn 'dood' valt en de motor stopt

hebben jullie hier ervaring mee ? mis ik iets?

alle advies welkom .

(de keuze voor de Faun SLT is gemaakt om onze Leopard op schaal 1:4 te vervoeren , met ervoor on willy jeep...
www_100_1754.JPG

Hartelijk dank !

groetjes,
Luc

Hallo,

kijk eens op deze website.
HS-7950TH Servo
Zij hebben zeer zware servo's. Ook is misschien een lineare servo een oplossing.
Kijk ook eens op het robotica forum. Die jongens tillen met een servo op een robotarm ook redelijke gewichten.

Stef

deze HS-7950TH Servo is precies wel de moeite, stuurinrichting van brommobiel ? zijn deze dan niet gemaakt met vaste stuurpin?

nu het idee is dat ik redelijk wat 'industrieel' materiaal heb liggen, Hbruggen, Dc motor met gears ,rolstoelmotoren enz... daarom dat ik met het idee speelde om zelf een 'positionering' te maken,er komt geen R/C in dus dacht ik potmeter op stuur met een 'counter' potmeter parallel op de motor .
bijkomend zijn er 4 wielen te sturen op de trekker(en nog eens 8 op de aanhanger,en deze zijn niet klein, uit ondervinding van de jeep-bouw weet ik dat dikke bandjes een serieuze kracht vragen, zeker bij stilstand

alle ideeen welkom.
Groetjes,
Luc

Hallo,

je zou uit een rolstoel de beensteun motoren kunnen halen. Deze zijn eenvoudig aan te sturen, sterk en hebben een voldoende lineare weg. om zulke wielen om te sturen.

Je op elke stuuras zo'n motor kunnen zetten en electronisch kunnen koppelen.
In de cnc wereld is een MPG te koop Markus Mechatronics
Dit handwiel geeft pulsen en kan je op het stuur monteren. Krijg je een drive by wire systeem.

Je kan ook een knikbesturing maken zoals bij een shovel. Geeft wat minder krachte op de banden.

Stef

met 35kg servo's kom je nog niet ver in jouw schaal...

350 komt eerder in de richting.. want het is kracht x arm.

servo;s gaan uit van de kracht op 1cm.

op 10cm zit je dus nog maar op 3,5kg.

motoren + sturing

Hallo, alvast bedankt voor alle reakties, nu het probleem zit hem niet zozeer in het vinden van de motors, daar heb ik er momenteel genoeg van( ruitenwissers,lineare actuators,motoren met en zonder reducties, pwm sturingen van 25A etc, servo motoren ... zelfs de truck motor ligt al klaar (800W) , alsook de battterijen , de voorste stuurwielen worden direkt aangedreven (stuurwiel met 1/3 reductie zoals op onze jeep) maar ... het probleem dat ik heb is het positioneren van de wielen van de aanhanger welke +/- gelijkmatig (omgekeerd dan wel ) moeten meegaan met de voorste wielen ,dit wil ik elektrisch doen

het idee in mijn hoofd en je mag me verbeteren als ik iets mis is het volgende

pwm(1).png

kom er op neer de weerstandwaarde te behouden die ervoor zorgt dat de motor stilstaat, er zit een 'dood'punt van 2% op de middenstand op de PWW-HBRUG dus ik vermoed dat ik mij geen zorgen moet maken over 'wiebelen' ,

je stuurt naar rechts, weerstandwaarde verhoogt, motor word rechts uitgestuurd,de potmeter aan de motor staat omgekeerd en verlaagt naar mate de motor meer rechts uitstuurd , tot ie dus terug stilstaat...

heb daar gisteren al enigzins mee geexperimenteerd met een matig succes , maar vroeg me af of er anderen hier ervaring in hebben , of ben ik nu gewoon een gigantisch servo aan het bouwen zonder het te beseffen, sorry voor de lange uitleg , dit domein is nieuw voor mij (servo ..)

groetjes,
Luc

Hallo Luc,
Je moet ten eerste een spanningsdeler met de twee potentiometers maken.
Dus van de ene potmeter 1 buitenste poot aan de plus en de andere potmeter 1 buitenste poot aan de min. Dus niet beide potmeters aan de plus en min aansluiten.
De lopers verbind je dan door zoals je zelf al hebt getekend.
Je zal nog wel een keer van poot moeten wisselen voordat de reactie richting goed is.

Het kan zijn dat de versterking te laag is waardoor de motor niet goed uitstuurt.
Dit is op te lossen met een versteker.
Neem een Lm358 (dit is een IC met 8pennen) en sluit hiervan pen 8 aan de +5V en Pen 4 aan de min. Pen 1 sluit je aan op de PBM ingang van de regelaar. sluit een potentiometer van 100k aan tussen pen 1(links) en 2 (loper+rechts) van het IC en van pen 2 twee weerstanden van 10k waarvan een aan de +5V en de andere aan de min. Tot slot sluit je de potmeter deler aan op pen 3. let op het IC draait het signaal om, dus de + en - van de potmeterdeler verwisselen. Vervolgens de 100k potentiometer op 0 ohm draaien. Door nu met de spanninge erop de potmeter weer op te draaien wordt de gevoeligheid groter, waardoor de positionering nauwkeuriger werkt. Je kunt evt op het knooppunt van de twee 10k weerstanden met Pin2 nog een potmeter van 1kaansluiten , waarmee je het nulpunt kan instellen.

Hallo Stefan,

Hartelijk dank voor je uitleg, het verklaard een heel deel , echter zit ik nog in de knoop met alwaar de potmeters nu juist zitten , heb het hier al enige maal getekend maar begrijp niet goed hoe die nu op de LM zitten,

tevens, en dat ben ik eerder vergeten te melden, dit is geen gewone PWM maar een industriele PWM + HBrug (heb er zo 4 van 25A en 2 van 80A zelfde merkt zelfde aansluiting,made in Sweden) enige minpunt... letterlijk dan, is dat deze '-' ingestuurd moet worden...en ik die dacht dan enkel 'engelse' makelij non-universeel was :-) .

dus normale werking zit er een potmeter op 2 ingaande lijnen, en de var van de pot zet ik - voeding .

toch nog bedankt voor de reaktie ze helpen echt wel verder, ook al moet ik mijn 'design' helemaal herzien.

groetjes,
Luc

Hallo cheetah,

inderdaad dat idee heb ik ook al ergens op dit forum gelezen, tot mijn schaamte (ahum) ben ik verre van vertrouwd met de modelbouwwereld , maja , nooit te oud om te leren niet ?:rolleyes:

De servo's waar ik gewoonlijk me in aanraking kom je met 1 hand niet vasthouden (CNC sturingen etc) doch voor onze truck ook weer niet toepasbaar wegens de hoge spanningen(220VAC etc)

De controllers die ik heb liggen zijn uit afbraak en van een ouder type, geen tech gegevens te vinden , wat ik er van weet is door 'trial en error' , evt kunnen deze verder gesloopt worden om alleen de 'hbrug' te gebruiken, alleen ontbreekt het mij aan 'kleine' servos en kennis omtrent , daarom deze 'oplossing' .

Nuja, zoals iedereen hier al aanhaalde zal ik mij in dit domein dieper moeten verdiepen om hieromtrent een oplossing te vinden.

Ik dank jullie allezins al voor de geopperde oplossingen, eerstdaags komen de foto's van het reeds verzamelde materiaal online, al is het niet echt modelbouw in de strikte zin( het zijn geen replica's, zie Leopard tank..) ik heb er mijn plezier aan en mischien waag ik mij later wel aan een 'replica' , voorlopig zijn deze bouwsel een beetje een 'leerschool' , maar daarom niet minder leuk :cool:

groetjes,
Luc

Hallo,
Ik denk dat je aan servo electronica niet zoveel hebt, hier heb je dan ook weer een servo tester voor nodig om deze aan te sturen. Is nogal omslachtig.

Dat verhaal van de min insturen kan ik even niet volgen.
De regelaar geeft toch een 5V hulpspanning. Bij een ingang spanning van 2,5V staat de motor toch stil. En als je die veranderd gaat de motor toch linksom of rechtom draaien.

denk dat dat juist wel meevalt want de servo tester kan je op het stuur monteren. dan heb je dat ook gelijk opgelost.

en kosten technisch gezien heb je voor nog geen 20 euro de benodige elektronica zonder de zware eindtrap.

Als je het overweegt om het middels de normale servo-principe te doen, kijk eens naar deze module:
CTI-Aichtal-Online-Shop

Dit is een normale servo-sturing met een zwaardere H-brug.
Ik heb deze ook besteld (overigens niet voor mezelf)
Dit wordt uiteindelijk gebruikt in een 1/10 RC truck en als het goed werkt, ook voor een trailer met sturende assen.
Hier een foto van de 1/10 truck:
cees24.JPG

Dit is gebouwd door Kees (Motormuis)
Dit is overigens nog een lopend project.

Hallo Marten77

Allereerst, knap staaltje techniek op die foto .

En inderdaad , een 'standaard' servo met daarachter een opgewerkte Hbrug zal het moeten gaan doen , normaal krijg ik dit weekend enkele 'overschotjes' van een collega om mee te experimenteren.

alvast bedankt voor de informatie ,enne keep up the fine work.

Groetjes,
Luc

Back