Bert, ik dacht dat alleen de snelheid van de vleugen / rotorblad in kwaadraadvorm was opgenomen in de krachtformule van rotorbladen / vleugels.
Tijdens het vliegen, waarbij de instelhoek lineair is met mijn stick ervaar ik geen exponentieel gedrag. Vandaar mijn vraag.
Als je gaat kijken naar het krachtenspel, dan valt te verwachten, dat de verandering van lift per graad, zich ongeveer gaat verhouden als een tangens-grafiek. Tenminste, als je gaat kijken naar dingen als de spoed van een schroef als functie van de bladhoek, is die ook tangensvormig en oneindig bij 90 graden. Een blad en een vleugel zijn principiëel hetzelfde
Er zijn meerdere redenen waardoor jij er tijdens het vliegen niet veel van merkt: een daarvan is dat de vermogens/gewicht verhouding bij 3D heli's "volkomen zoek" is. Je hebt zo veel vermogen, dat je eerder praat over verticale snelheden en verticale acceleratie, dan over lift.
Evenzo, alle eventueel merkbare effecten op de cyclische besturing, worden door een flybar of FBL electronica met helaas 100% efficiency de kop in gedrukt.
Ik kan je verzekeren dat je met een zware schaalbak (met of zonder FBL of wat dan ook) en lagere vermogen/gewicht verhoudingen wel degelijk op pitch een niet lineaire respons gaat merken op een lineaire pitchcurve. Een regressieve pitchcurve (naar het eind toe vlakker) geeft hier een duidelijk soepeler en gelijkmatiger vlieggedrag. Helemaal met asymetrische bladen.
In het cyclische sturen merk je het pas als je met ongestabiliseerde rotors vliegt: op het moment dat je met zo'n heli vliegt, en er vervolgens 3 kilo ballast aan hangt, merk je dat waar je een trager reagerende heli verwacht, je in werkelijkheid een veel kieteliger heli op cyclisch krijgt.
Ook zonder ballast is het verschil goed aantoonbaar op de volgende manier: in hoover reageert de heli tamelijk lineair op cyclische commando's, maar zodra je gang zet, en je leid een bocht in, merk je dat met het opbouwen van de G-kracht, de heli krachtiger gaat reageren op dezelfde hoeveelheid cyclisch. Je moet hier zelfs tamelijk mee oppassen, want een bepaalde grens voorbij word dit een zichzelf versterkend effect waarbij de heli in een oogwenk 180 graden rond gaat, en waarvan ik mij heb laten vertellen, dat het effect krachtig genoeg kan zijn om de hoofdas krom te drukken. Of dat waar is weet ik niet. Dat het effect zéér agressief in kan komen, heb ik echter aan met eigen ogen kunnen beleven. Ook hier weer: Flybar en FBL electronica onderdrukken dit 100% effectief.
Groet, Bert