FBL vliegen, hoe was jouw eerste vlucht?

stef stuntpiloot

Forum veteraan
Ik heb net mijn eerste vlucht gehad met mijn KDS450S waar ik nu een 3G systeem op heb gezet. In eerste instantie moest ik even de basis instellingen langslopen maar daarna toch nog mooi even kunnen hoveren.

Wat mij vooral opviel: wat is dat extreem gevoelig! De overstap van FB naar FBL was voor mijn gevoel gelijk aan de overstap van een NE Solo Pro naar een FB 450 helikopter. Klopt dit overigens of heb ik toch instellingen verkeerd staan?

img9047b.jpg

Dat het zo gevoelig voelt kan wel kloppen. je zult rond de 30 tot 40 procent expo moeten gaan gebruiken bij de 3G.. zoals ook in de manual staat.

Aij Expo ben ik vergeten in te stellen, eens kijken of dat kan in mijn zender. Dat zou dan wel moeten zorgen voor wat meer rust?

Ik kan de Expo instelling niet vinden in mijn zender, kan ik ook kunstmatig expo maken door de pitchcurve aan te passen van bijvoorbeeld:
0-25-50-75-100
Naar:
0-35-50-65-100

Zou dit een gelijkwaardig effect bieden of is dit niet te vergelijken?

Edit:

Laat maar ik bedenk me net dat de pitchcurve te maken heeft met de hoeveelheid gas geven en niet de mate waarin je stuurt.

Flybarless is niet zo zeer gevoelig, maar gewoon super direct.
Het is niet perse makkelijker, ook niet veel moeilijker, maar wel anders.
De piroettende bewegingen worden wel veel makkelijker beheersbaar en de wind blaast je heli in zijn geheel van zijn plek, hij zal niet kantelen.

Expo is inderdaad erg handig, helaas zit er op veel RTF zenders geen expo functie.
Een goede zender (DX7, FF7, DX8, T8FG) is dan ook wat ik mijn vliegmaatjes aanraad als aller eerste upgrade in de hobby.
Dat maakt al een enorm verschil in de bestuurbaarheid, ook bij een FB helikopter.

Mijn eerste vlucht met FBL was in stevige wind.
En alles wat ik kon uitbrengen was WOWWW :mrgreen:

Laatst bewerkt:
Dat merkte ik inderdaad, dat is wel prettig dat hij zich zelf zo mooi recht houd! Ik heb inderdaad gezocht en heb geen expo functie in mijn zender. Is het ook vliegbaar zonder? En daarnaast eventueel met een andere optie/instelling te compenseren ( dualrate bijv)

Met dualrate beperk je de uitslagen.
En ik weet niet exact wat dat doet op de Align 3G eerlijk gezegt, heb er geen.

Ik weet wel dat het geen vergelijk is met expo.
met dualrates breng je als het ware je endpoints naar binnen en verklein je de servo uitslagen.
Met expo blijven de endpoints staan maar leg je er een onzichtbare curve overheen die geen invloed heeft op het bereik van je servo's, curven etc.etc.
Je maakt de stick minder gevoelig rond het middelpunt en de gevoeligheid neemt exponentieel toe naarmate je de stick uitslag vergroot.

Je kan ook de 3g link erbij kopen.. dan kan je in de 3g expo instellen.
Dual rates KAN je gebruiken. maar niet minder dan 75 procent van de orignele waarde(daarna gaat die rare dingen doen) dus veel schiet je er niet mee op.

Laatst bewerkt:
Mijn eerste fbl vlucht was zonder stabilisatie, en was erg spannend...

Met de 3g erop was het alsof de heli opeens vanzelf vloog...

Maar een klein tipje in het kader van fbl vliegen...
Je moet eigenlijk opnieuw leren vliegen, dus leer jezelf dit goed aan.
De gedragingen zijn net even anders, en het gedrag van de heli is tot op het bot in te stellen

Maar probeer jezelf aan te wennen dat de heli gewoon erg direct reageert, en leer daarmee sturen
In het begin is het lastiger, maar je leert de heli wel onder controle te krijgen
Persoonlijk zit ik momenteel zonder expo in de zender, en zonder expo in de 3g

En de 3g link is erg aan te raden.
Er zijn zoveel dingen in te stellen, dingen die het jou makkelijker maken en zorgen dat het prettiger vliegt

Heeft een van jullie ( die 3G vliegt met een 450 helikopter) voor mij een lijstje met optimale instellingen? Ik heb dat programma intussen alvast gedownload en zit even te kijken hoe het precies in elkaar zit en vraag me af wat nu goede instellingen zijn.

Dat is een hele waslijst, en verschilt per heli en per piloot
GRote kans dat mijn instellingen niet goed zijn voor jouw manier van vliegen..
Nu hoef je de 3g link niet perse er vanaf te halen als je gaat vliegen. Het gele kastje natuurlijk wel, maar hij kan gewoon vliegen met de 3 weg stekker eraan (doe ik ook al een tijd, ik ben mn instellingen weer aan het bijschaven)
En ff opletten, als je zo'n stekker bekijkt, zitten er aan 1kant nokken op. Vanaf die kant moet je een beetje duwen, en dan trekken om hem er netjes uit te krijgen. Trek je domweg, trek je het binnenwerk mee, en das nie goe

Voor jouw begin, kun je de standaart instelling voor kleine heli's in het werk zetten. Dit vliegt zowieso niet verkeerd
Eerst even kijken of je versie 2.1 in de 3g hebt zitten (denk het wel, zelfs in mijn laatste zat hij al)

Verder is het een kwestie van vliegen, en kijken welk onderdeel van het vlieggedrag je niet bevalt.
Je kan ook nog kijken naar totale gevoeligheid aanpassen..
Soort van heading hold, dat de heli dus in een vaste hoek blijft hangen
Makkelijk als je een constante wind in de zij hebt
Alleen de reactie op de sticks wordt er weer minder van (die instelling heet btw bell hiller, totale waarde niet boven de 110 uit laten komen)

Verder een beetje lezen wat ze in het programma per onderdeel in de onderbalk weergeven

Heb je vragen over welke instelling wat doet, hoor ik het graag

Back