FC18 met Jeti 2.4 GHz, tot 10 sec vertraging multi prop/switch normaal?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Rob, 21 feb 2019.

  1. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb al veel gezocht en gevonden over instellingen maar ik kom er zelf niet uit. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende probleem.

    Wanneer ik op mijn FC18 de multi modulen gebruik met het Jeti 2.4GHz systeem dan reageren de servo's met een vertraging die heel vaak tussen 3-10 seconden ligt. Dat vind ik erg lang, is dat normaal?

    Op 40 MHz werken de multi modulen wel naar behoren. De electronica die ik gebruik:
    - Futaba FC18v3 Plus 40MHz met Robbe 4+4 prop en 12+2 switch/prop modulen op kanalen 7/8;
    - Robbe 4+4 prop decoder 8042 + Robbe 12+2 switch/prop decoder 8370;
    - Futaba 40 MHz ontvanger FP-R118F met 8 kanalen PPM of;
    - Jeti 2.4 GHz TX TU2 zendmodule (V3.08) en ontvanger R9 (V3.06);
    - Zender omschakelbaar tussen TU2 of 40 MHz HF-module;
    - Jeti Box mini.

    Instellingen/waarden:
    - FC18 kanalen 7/8 ATV 100%;
    - TU2: Input mode PPM standard, ontvangersignaal A/B = 9/9 dus maximaal;
    - R9: Output period: by transmitter, Set center CH7/8 1,50 ms;
    - Pin out Y7/8: gain A/B 120%, ATV high 2,20 ms, ATV low 0,80 ms. [EDIT gain A/B terug naar 100%]

    Ik heb alles op de werkbank liggen dus kan gemakkelijk dingen uitproberen. Alvast dank voor het meedenken!
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2019
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Rob, de decoder heeft een aparte externe voeding?
    Zo te zien zijn je instellingen allemaal OK.
    Ik zag dat je de vraag ook al op het Jetiforum gesteld hebt.
    Je kan het nog even proberen door Hepf technische dienst te vragen, die zijn gespecialiseerd in Jeti
    +43 5373 570033
    Of Uwe Neesen bij Hacker +49 871-953628-0

    GJ
     
  3. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Een oplossing voor dit probleem heb ik niet, maar wel enkele dingen om uit te proberen:

    - in de zendersoftware geen 'multi' inschakelen op de kanalen 7 en 8. Deze functie is uitsluitend effectief bij pcm-gebruik.
    - zowel in de zendersoftware als in de ontvangersoftware de kanaaltijden instellen op + en - 100%.
    - de multiswitch kanalen in de zender op reverse schakelen.
    - alles nog een keer uittesten, maar dan in een omgeving waar minder wifi-signalen aanwezig zijn. Met je laptop kun je wel zichtbaar maken waar het minste signaal wordt opgepikt.

    De vertraging wordt veroorzaakt doordat de multiswitch decoder óf de zendersignalen niet 1 : 1 van de zender ontvangt óf ontevreden is over één of meerdere pulslengtes. De decoder wacht dan net zo lang totdat deze wél een geldig rijtje pulsen heeft gezien.

    Jeti is één van de weinige 2,4 GHz systemen, dat de ontvanger de zenderberichten 1 : 1 kan laten ontvangen en verwerken. Bij de meeste systemen wordt er onderweg wel wat aan de berichten bewerkt of geeft de ontvanger berichten vaker weer dan ze door de zender worden verzonden. Daarbij werken multisystemen totaal niet omdat deze een vaste volgorde van berichten verwachten. Het eerste bericht is de positie van schakelaar 1, het tweede van schakelaar 2, enz. Als alle schakelaars aan de beurt zijn geweest wordt er een afwijkende puls verzonden, de synchronisatiepuls. Hiermee wordt aangegeven, dat de berichten-rij af is en er een nieuwe volgt. Als er ergens in de berichtenrij iets niet klopt zou de zaak in de soep draaien, dus dan houdt de multi-decoder hold-mode aan en wacht dan totdat er wél een geldige berichtenrij binnenkomt.

    Met de komst van het LBT-protocol (listen-before-talk) zijn de klachten met multi-systemen en Jeti fors toegenomen. Bij servo's en snelheidsregelaars merk je er niets van als de ontvanger een keer een zenderbericht mist, maar bij een multiswitch is dit funest. Daarbij komt, dat een complete reeks multi-berichten 180 milliseconde in beslag neemt, dus dat het ook die tijd kost om een nieuwe en geldige reeks berichten binnen te krijgen.
     
  4. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik ben blij met jullie reacties en ga vanavond alle suggesties uitproberen en antwoorden.

    Elke decoder krijgt via de BAT aansluiting spanning van een aparte ESC-BEC op 3s lipo, dat was op de werkbank de makkelijkste manier en lijkt me toch OK.
    Ik lees een aantal hoopvolle suggesties die ik eerst kan uitproberen, deze optie hou ik zeker in gedachten.

    Nu eerst even de zenderaccu weer opladen...
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2019
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb in het verleden wel eens een multiswitch en decoder ingebouwd en uitgelegd aan klanten en hij moet inderdaad op de bat aansluiting zijn voeding krijgen.
    Of dat nou een BEC of een accu is dat maakt op zich niet uit, of een schakelende bec zou met zijn rimpel iets in de war moeten kunnen schoppen, dat weet Jan (Corrien) beter dan ik.
    Maar als hij op 40MC wel werkt en op 2.4 niet dan werkt het systeem wel, dan is het gewoon iets in de data overdracht tussen Jeti zender en ontvanger.
    Nou kan je in een Jeti ontvanger volgens mij ergens bij PIN OUT ook een vertraging instellen.
    Ik neem aan dat ie gewoon uit staat maar loop het voor de zekerheid even na.
    Nou heb ik even in mijn eigen Jeti gekeken.
    Volgens mij in de Jetibox RX > Measure or setting > Main Settings > Out pin Setting >
    Je kan dan kiezen voor Auto Set of je gaat naar beneden en dan zie je de instellingen en na allerlei Reverse, Gain, Signal Fault, zie je Delay.
    Die moet op 0 Sec staan.
    Het zal wel goed staan maar je weet maar nooit.
    En anders inderdaad Hepf of Hacker bellen, Hacker heeft echt tijden dat ze technische support hebben, even op de site kijken.


    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb weer wat testen uitgevoerd en nu met 8 servo's op de prop decoder, daardoor wordt nog wat duidelijker wat er gebeurt bij het omschakelen.

    1. Had ik in een eerder bericht van jou in een ander topic gelezen, kanalen 7/8 stonden al op INH dus zo gelaten.
    2. Heb ik gedaan en het leek aanvankelijk heel veel beter te zijn. Echter toen ik na een tijdje verder ging met 3. ging het vaker weer slechter.
    3. In de zender stond dit goed. Ik had in topics gelezen dat in de ontvanger 120-125% beter zou zijn vanwege hogere 'resolutie' maar heb ik teruggezet op 100%, het lijkt geen verschil te maken maar het wordt er in ieder geval niet slechter van, laat ik op 100% staan.
    Tijdens het testen van 3. ging het toch eigenlijk weer veel slechter dan toen ik eerder op de avond startte met 2. Daardoor wordt ik erg nieuwsgierig naar 4, dat probeer ik morgen bij daglicht uit.
    4. Morgen dus verder met deze test.
    Ik ben wel benieuwd of het gebruik van 2x BEC spanning (5 V neem ik aan) toch van negatieve invloed kan zijn. Met 40 MHz geen probleem maar bij 2.4GHz misschien wel? Of dan voor decoders 5V aan de lage kant, of werkt de signaalverwerking op de ontvangeraccu van 4.8V?
    Heb ik gecontroleerd en staat inderdaad op 0 sec.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2019
  7. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Naar de bec-systemen hoef je niet te kijken. Het stuurdeel van de multi decoder heeft z'n eigen, gestabiliseerde voedingscircuit en de externe voeding, die je er op aansluit, bedient uitsluitend de verbruikers.
    Het stuurdeel betrekt z'n spanning uit de ontvangervoeding, maakt er eerst 18 volt van t.b.v. de schakelfets en op die 18 volt is eveneens een 5 volt stabilisator aangesloten, waarmee de microprocessor wordt gevoed. De microprocessor krijgt daardoor altijd precies 5 volt te zien.
    De plus van de externe accu is uitsluitend aangesloten op de stekkerlijst van de verbruikers. De schakelfets in de decoders werken als schakelaars in de min. Elke verbruiker krijgt dus continu de plus van de externe accu te zien en als de desbetreffende schakelfet dicht gaat ook de min van deze accu.
     
  8. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Het wil nog niet lukken om verbetering te krijgen. Het leek me zinvol om de TU2 module en multi-modules op de FC16 te proberen, dat zou uitsluitsel kunnen geven of de oorzaak aan de FC18 kant ligt of niet. Maar ik krijg met de FC16 alleen nog maar meer problemen, alles doet maar wat terwijl de ontvanger ongewijzigd is. Misschien zag ik iets over het hoofd, ga er nog maar verder mee stoeien tot ik hier een duidelijker beeld kan melden.

    Krijgen de servo's op de decoder dus plus van de externe accu en de puls via het stuurdeel/ontvangeraccu met de beide minnen van stuurdeel/ontvangeraccu en externe accu aan elkaar?
     
  9. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Bij het zoeken naar FC16 info over de TU2 inbouw (ik heb de TU2 nu aan de FC16 trainer poort aangesloten), kwam ik dit bericht van Cheeta/Alwin tegen. Ik vroeg me af of mijn problemen met slechte ppm signalen te maken kunnen hebben. En of dus het Wetronic filter bij mijn probleem ook uitkomst zou kunnen bieden.

     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Bij de FC16 moeten de multi-kanalen op reverse staan. Zo te zien heb je dat nog niet gedaan.

    Bij de multiprop decoders worden bij de 8-kanaals versie de servo's gevoed uit de externe accu en krijgen deze de min en signaal uit de decoder. Bij de 12 + 2 krijgen beide servo's de voeding uit de decoder en worden alleen de schakelfuncties gevoed uit de externe accu.

    Het is een onjuiste constatering, dat een FC16 onzuivere signalen zou genereren. Er zou dan niets normaal functioneren. Gezien de gevonden oplossing waren er met eigenbouw multi-systemen problemen met de klokpuls en dat was/is in ieder geval niet zo bij de originele Robbe- of Futaba-modulen. Schaden zal het overigens ook niet, dus je kunt dit gerust uitproberen.

    [​IMG] Robbe Modellsport heeft indertijd de FC16 boat 'n truck zenders laten fabriceren, juist om het gebruik van multi-modulen als optionele mogelijkheid te behouden. De FC16, die al uit productie was, werd daartoe softwarematig uitgekleed en de bijbehorende hardware werd van de print verwijderd. In principe bleef het dezelfde zender, waarbij in het geheugen allerlei instelmogelijkheden-voor-vliegend-tuig werden ingeruild voor modelgeheugens. Inmiddels is ook deze zender al weer uit productie en ik verwacht ook dat dit zo blijft als gevolg van onvoldoende vraag.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even simpel hardop gedacht.
    Op 40 Mhz werkt alles zoals het hoort te werken.
    Dus niets fout met de zender, overdracht of modules.
    Op 2.4 krijg je problemen.
    Dan zit het probleem tussen de PPM invoer , Jeti TU2 module en de Jeti ontvanger.
    Ik weet niet precies hoe de Multimodules werken, ik denk dat 1 of 2 kanalen opgedeeld worden voor de prop en switch mogelijkheden?
    Waarschijnlijk kan je op een scoop wel exact zien wat er fout gaat als het probleem in de PPM zit? (vraag aan Jan).
    Nog een vraag aan Jan, kan je de module ook op een ander kanaal zetten, om te testen?
    Zoals ik alles lees zou er tussen de module en ontvanger niets versleuteld worden door Jeti, dus wat erin gaat komt eruit?
    Dan zou het probleem bij de invoer van PPM signalen zitten, dus het kabeltje naar de TU2.
    Wat op zich dan weer raar is als alle andere kanalen het wel goed doen.
    Of het signaal heeft zoveel ruis dat normale kanalen er nog wel wat van kunnen maken maar de vertaalslag door de Multiswitch decoder niet lukt?

    Als je er met Jeti Duitland of Oostenrijk niet uitkomt is een bezoekje aan Jan misschien de moeite waard.
    Er zijn volksstammen mensen die het wel werkend hebben dus het moet iets exemplarisch zijn.

    GJ
     
  12. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Aangezien zeker de FC16 door velen al succesvol met Jeti 2.4GHz is omgebouwd, heb ik bedacht dat dat dan bij mij ook zou moeten lukken mits de Jeti spullen in orde zijn. Op 2.4GHz gebeurden rare dingen dus ik wil nu eerst de modulen met de FC16 op 40MHz goed werkend hebben zodat alles goed is aangesloten en in de zender goed staat, dat lukt nog niet helemaal zoals Jan dat verwacht en misschien geeft het info waarom het met Jeti niet goed werkt. Ik heb deze modulen op kanalen 7 en 8 (zitten ingebouwd in de FC18 maar zijn aangesloten op de FC16). In deze post wordt dus op 40 MHz getest, daarbij is er geen vertraging zoals op Jeti.
    Robbe prop 4+4.jpeg Robbe switch-prop 12+2.jpeg
    (40 MHz) Wanneer ik kanaal 7 (4+4) reversed zet dan dan geven de potmeters servo uitslag naar beide kanten maar op de schakelaars alleen met schakelen naar beneden, naar boven gebeurt er niets. Wanneer ik kanaal 7 normaal zet geven de schakelaars wel uitslag naar beide kanten. Het valt op dat de servo max. uitslag al bij potmeterslag ca. 3 en 6 worden bereikt, de rest van de slag gebeurt er niets.
    Goed dat daar geen twijfel over bestaat, het was slechts een suggestie omdat het met de FC16 zo 123 ook niet lukte met Jeti, maar voor de conclusie dat het met de FC16 en Jeti ook niet goed gaat is het waarschijnlijk nog te vroeg.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2019
  13. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Wat ik me nog afvraag, in de FC16 handleiding staat dat de multi modulen met 2 draden op de multi poort worden aangesloten, die van mij hebben 3 draden. Komt het op hetzelfde neer?
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In de FC16 werkt het dus ook goed.
    Dus dan geldt hier weer mijn eerdere conclusie.
    Het probleem zit tussen de draad die PPM in de Jeti stopt, TU2 Module en Jeti ontvanger.
    Als Jeti echt niets verandert in het signaal dan zou het gewoon moeten werken, mits er ergens een probleem in die lijn tussen PPM signaal en Jeti ontvanger zit.
    Als je Jeti zou bellen dan zouden ze misschien meer weten, dat het vaker voorkomt en hoe je dat op moet lossen.
    Of dat er een specifiek probleem is met de combinatie van de componenten.

    GJ
     
  15. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Hoi GJ, ik kan nog niet concluderen dat het bij mij in de FC16 werkt hoor. Daar moet het eerst op 40MHz goed werken en daar gaan mijn vorige 2 posts over...
     
  16. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Wat betreft het reverse staan van het multi kanaal was ik abuis. Dit geldt alleen voor de 8-kanaals Futaba multi modulen. Wat er precies in de handleiding staat weet ik niet, maar je hebt 2 kabeltjes per module. Het drie-aderige kabeltje zal in ieder geval goed zitten want anders gebeurt er helemaal niets. Het enkelpolige kabeltje zit op multi 1 (kanaal 8) en/of multi 2 (kanaal 7). Daarbij mogen er op de normale kanaalaansluitingen 7 en 8 geen andere bedieningsorganen aangesloten zijn.

    Niet, dat hiermee het probleem wordt opgelost, maar voor het goede begrip is het mogelijk nuttig in het kort te beschrijven hoe een multiswitch werkt. Eigenlijk is dit een ppm-zender in een ppm zender of beter gezegd een ppm-coder in een ppm-coder.
    In een ppm-zender worden alle bedieningsorganen d.m.v. een rondteller één voor één afgetast, wordt de stand daarvan omgevormd in een puls, worden al die pulsen achter elkaar in een treintje gezet en tenslotte opgevolgd door een veel langere puls, die als synchronisatie dient. Dit geheel wordt als één bericht via het hoogfrequent deel naar de ontvanger gestuurd, die daar het pulstreintje weer uit elkaar haalt en over z'n uitgangen verdeelt. De synchronisatiepuls dient hierbij om aan te geven wat de volgorde is. Ná de sync komt de puls van kanaal 1, gevolgd door 2, 3, enz. Dit wordt 50 keer per seconde herhaald, dus elke 20 milliseconde volgt er een bericht.

    In een multi module zit eveneens een rondteller. Zodra de zender gaat kijken naar het bedieningsorgaan van kanaal 7 wordt eerst schakelaar 1 van het multimodule getoond. De positie van deze schakelaar wordt door de zender omgevormd tot een puls en in de pulstrein van de zender gaat deze als nummer 7 naar de ontvanger. Als de zender voor een tweede keer gaat kijken bij het multi module wordt de positie van schakelaar 2 getoond. Nu wordt de positie van deze schakelaar omgevormd tot een puls en gaat deze in de pulstrein van de zender als nummer 7 naar de ontvanger. Dit gaat zo door met de schakelaars 3 t/m 8, waardoor 8 achtereenvolgende pulstreinen, die naar de ontvanger worden gestuurd elk een andere schakelaarpositie vervoeren. Als de zender voor de 9e keer gaat kijken bij het multi module geeft dit een afwijkende positie, die een veel langere puls oplevert, de synchronisatiepuls.
    Voor de multi decoder is dit het teken, dat de multi-trein compleet is ontvangen, verdeeld kan worden over de uitgangen en dat er nu weer een nieuwe gaat komen. Het eerstvolgende bericht bevat dus weer schakelaarpositie 1.

    Het nadeel van deze constructie is, dat het 8 x 20 ms (8 schakelaarberichten) + 1 x 20 ms (sync) = 180 ms duurt voordat alle informatie is verzonden en dat ook alle informatie moet kloppen wil het goed werken. Als er één bericht onderweg kwijt of verminkt raakt zijn alle andere berichten ook meteen ongeldig. Niet alleen krijg je hierdoor een vertraging in het opvolgen van zendercommando's, maar de kans op storingen en de lengte daarvan neemt ook aanzienlijk toe.

    Qua timing werken multi systemen met dezelfde pulstijden (*) als gewone kanalen. Voor servo's is er echter een stukje van de normale 1 tot 2 milliseconde steltijd afgeknabbeld. Hierdoor maken ze een wat kortere slag dan op een ontvangerkanaal. Er worden slechts pulsen van 1 tot 1,8 ms doorgegeven, een pulslengte van 2 ms is gereserveerd voor de synchronisatie. Wat de decoder wil zien voordat-ie z'n informatie vrijgeeft is 8 pulsen met een lengte tussen 1 en 1,8 ms, gevolgd door 1 puls van 2 ms. Bij schakelaars wordt er met 4 verschillende pulstijden gewerkt: 1,5 ms = schakelaar uit, 1,2 ms = schakelaar naar beneden, 1,8 ms is schakelaar naar boven en ook hier is 2 ms = synchronisatie. Ook hier wil de decoder eerst 8 geldige schakelaarpulsen zien, gevolgd door een synchronisatiepuls van 2 ms.


    Het vervelende voor mij (en anderen) is, dat de parameter waarmee multi-decoders werken, niet bekend zijn. Zulke gegevens worden namelijk ook aan de servicediensten niet verstrekt omdat je er toch niets aan kunt veranderen en dat daarom dan ook niet hoeft te weten. Je kunt wel uitmeten wanneer zo'n apparaat werkt, maar als deze het niet doet is niet na te gaan waarover de software ontevreden is. Het is ook geen hardware defect, maar iets in de timing, dat niet naar wens is en ga dan maar zoeken.



    (*) De opgegeven pulstijden zijn benaderingswaarden. Ik zou deze na moeten meten om de exacte waarden
    te weten, maar voor het goede begrip is dat niet nodig.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2019
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik dacht al dat het ongeveer zo werkte.
    Beetje als token ring van vroeger in de ICT.
    Het kan dus zo zijn dat de vertraging komt omdat er meerdere treintjes data niet OK zijn en pas na een paar pogingen de data goed aankomt.
    Dus zou er ergens een verstoring in het transport van de data moeten zijn.
    Rob, ken je niet iemand die een TU2 module in zijn zender heeft zitten en een Jeti ontvanger, misschien dat je die even kan lenen?
    Als dat wel werkt, of niet, dan ben je al een stap verder.

    GJ
     
  18. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Dank voor de reacties, heldere uitleg en het meedenken. Ik kan er pas later deze week weer mee verder en zal dan de bevindingen weer posten. Een andere TU2 of R9 zou inderdaad wel extra duidelijkheid geven...
    OK, dus hiermee is verklaard dat zeg 40% van de draaipot geen effect heeft op de servo uitslag, best gek maar dan weet ik nu dat dit klopt, bedankt.
     
  19. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dat bedoelde ik niet te schrijven. Wél, dat de servo's geen 2 x 45 graden, maar iets van 2 x 35 graden verdraaiing kennen.
     
  20. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb weer eea uitgeprobeerd om FC16/FC18 op 40MHz/Jeti te vergelijken (met Jeti zijn de TU2/R9 instellingen ongewijzigd zoals in bovenstaande posts) en dit geeft volgende resultaten.

    1. FC16 op 40MHz, schakelmodulen op kanalen 7/8 (niet reversed) werken normaal, opvallend dat de draaiknoppen op de zender met schaal 0-10 op ca. 3 en 6 al volledige servo uitslag geven, daarbuiten blijft de servo uitslag op max uitslag staan. Er is geen vertraging, de reactie is alleen wat trager zoals gebruikelijk is met multi-modulen.

    2. FC16 op Jeti 2.4, alleen kristal verwijderd, TU2 aan +/-/ppm van trainer poort, servo's op kanaal 1-4 werken normaal, schakelmodulen op kanalen 7/8 (wel/niet reversed maakt niet uit) werken geheel niet, de servo's gaan continue alle kanten op. Zie ik iets over het hoofd? Ik heb een een kabeltje van ca. 20 cm van TU2 naar trainer poort, dat is toch niet te lang waardoor het ppm signaal zwak is of zoiets?
    Dit gedrag is natuurlijk volledig tegen de verwachting in dat de FC16 met Jeti goed moet werken en geeft te denken. Zoals GJ al eerder schreef 'Er zijn volksstammen mensen die het wel werkend hebben dus het moet iets exemplarisch zijn'. Of zie ik iets over het hoofd?

    3. FC18plus op 40MHz, schakelmodulen op kanalen 7/8 (niet reversed) werken normaal, de draaiknoppen op de zender met schaal 0-10 geven nu wel pas op 0 en 10 volledige servo uitslag!!! Er is geen vertraging, de reactie is alleen wat trager zoals gebruikelijk is met multi-modulen.

    4. FC18plus op Jeti 2.4, HF module verwijderd, TU2 aan +/-/ppm via aansluitingen HF module, servo's op kanaal 1-4 werken normaal, schakelmodulen op kanalen 7/8 (wel/niet reversed maakt niet uit) sturen servo's wel naar de juiste stand maar het probleem waar dit topic over gaat, soms heel kort maar vaak zeer lange vertaging tot 10 sec. tussen schakelen en servobeweging, blijft onveranderd.

    Wat we nu wel wijzer lijken te zijn is dat Jeti 2.4 met de FC16, een beproefde combi, bij mij niet werkt en dat sterkt mijn gevoel dat het aan de Jeti 2.4 zou kunnen liggen. Wat zijn jullie conclusies? Wat kan ik nog uitproberen?


    Er is dus verschil tussen de werking van de schakelmodules in de FC16 en de FC18plus. De schakelmodulen 4+4 prop F8039 en 12+2 switch/prop F8101 zijn volgens de handleiding passend voor de FC16/FC18, maar blijkbaar gebruikt de FC16 niet het volle regelbereik van de draaiknoppen. Ik ben benieuwd of anderen dat ook hebben en misschien een oplossing kennen.
     

Deel Deze Pagina