Feathering shaft zelf bouwen?

Hallo,

is er iemand die al eens een featheringshaft zelf gebouwd?

Ik heb er enkele in bestelling, maar die komen pas volgende week toe.
Ik zou graag dit weekend met mijn 450 vliegen.

Ik had gedacht aan een alu bus diameter 5 mm en een stukje draadijzer van 2 mm en 2 borgmoertjes m2.
Dan hoef je geen binnen draad te tappen.

Of stel ik me dit te simple voor?

alvast bedankt

Hi,

Aardig gekozen oplossing, echter ik denk dat het geheel te zwak is. Je kan dan beter je oude shaft proberen te richten en deze tijdelijk gebruiken. Een nieuw shaftje draaien, en tappen is toch ook een fluitje van een cent (lees 15 minuten werk)

Groet,

Etienne

Lijkt me onverstandig. De krachten op de as zijn behoorlijk hoog en je wilt niet het risico lopen dat de blade grips de heli verlaten terwijl je voor je neus hovert.

NIET DOEN!!!!

Als je een draaibank en goed materiaal tot je beschikking hebt, is het aannemelijk dat je weet war je mee bezig bent.

Als je er al van uitgaat dat je gaat proberen te voorkomen dat je iets relatief eenvoudigs als draad moeten tappen wilt proberen te vermijden, geef je aan dat je gewoon niet de kennis en ervaring hebt om dit soort dingen zelf te kunnen maken.

Dat zegt verder niks over je kwaliteiten als piloot, maar het betekent wel dat je van iedere poging om zelf rotor-onderdelen te maken, af moet zien TOTDAT je de benodigde gereedschappen en materialen, alsmede de kennis van materialen en hun bewerking hebt opgedaan.

Groet, Bert

ok,

bedankt voor jullie feedback.

Mijn broer heeft wel een metaaldraaibank en dat soort instrumenten.

Misschien is de juiste qualiteit/hardheid van het metaal wel een punt.

Om draad te tappen heb ik wel het nodige voor diameters groter dan 10mm.
65€ voor een 2m tap vind ik wel veel, daarvoor kan ik 20 blh1621's kopen.

Daarom dacht ik aan draadstaal m2 van goede kwaliteit van bij de metaalboer.
Ik kan wel de trekkracht berekenen op de featheringshaft en dan de minimum sterkte bepalen.

De bladehouders zijn wel van kunststof (eflite 450 3D)

Toevallig heeft mijn LHS vandaag featheringshaft binnen gekregen, heb net gebeld.

Maar dit projectje lijkt mij toch een leuke uitdaging. En veiligheid primeert uiteraard.

Thanks
Koen

Heb ondertussen een en ander opgezocht.

Als je bouten of draadstangen m2 koopt in de professionele handel, koop je ze meestal in klasse 70 dwz. 700MN/m² of 7000kg.

De boutjes die in de feathershaft steken kunnen 600MN/m² aan.
Als je draadstang zou gebruiken met een gedraaide bus erond vind je die met een trekkracht van 700MN/m².
Via de excel van Chris kom ik aan een kracht van 1146 N of 117 kg bij 2000 headspeed.

De convertering MN/m² naar Kg/cm2 is 10 op 1.
Je gebruikt slechts 2 % van de trekkracht die je boutjes hebben.
Vandaar dat er standaard slechts kunstof bladegrips op een 450 (eflite) zitten.
De kracht blijkt niet zo geweldadig te zijn.

Dit weekand nog eens alles juist narekenen. en mijn featheringsshaft eens volledig demonteren, ik denk dat het blanke deel alu is om buigzaam te zijn.

We zien wel.

vriendelijke groet

Koen

houd ook nog wel rekening met de voorspankracht die je op het draadeind zet. Het is weliswaar een redelijke lengte niet zoals met een bout in een gat maar is toch iets om rekening mee te houden.

daarbij heb je ook nog te maken met de stijfheid van het draadeind onder invloed van de centrifugaal krachten, je wilt niet dat de bladhouders los komen van de demper oid.

Overigens interpreteer je de sterkteklasse verkeerd volgens mij
A70 betekent 700N/mm2 een 2mm draadeind heeft een kern van 1,5mm dus oppervlakte is PI x 0.75^2=1.767mm en dit geeft dus een treksterkte van 700*1.767=1237Newton. Dus dat zit al behoorlijk dicht bij de centrifugaalkracht van je bladen.
En daarnaast moet je eigenlijk niet rekenen met de treksterkte maar de 0,2% rekgrens en die is nog maar 450N/mm^2

Laatst bewerkt:
En dan komen er op de bladhouders ook nog eens alle cyclische krachten bij, en je wilt ook nog wat sterktereserve houden.... Maar zoals Danny al aangeeft, je zit behoorlijk verkeerd met je inschatting van de treksterkte van die boutjes, veel meer dan 150 kilo til je niet op aan 2 mm2 staal....

Maar goed, ik zou zeggen, ga je gang als je per sé wilt, maar als het lukt, meld dat dan liever NIET, voordat andere goedbedoelende enthousiastelingen je na gaan doen, minder geluk hebben en een blad in hun oog krijgen....

Groet, Bert

Koen,
Zo als Bert al wijselijk aangeeft komen er ook andere krachten op als alleen trekkracht.
De weerstand tegen buigen is bij een draadstang 0,0 zeg maar, en dat geld ook voor aluminium buis...
Beide zijn niet constructief met elkaar verbonden, dus nog een nadeel.
Ergo, lijkt me niet zo'n strak plan.

Hier geld zeker dat geduld een schone zaak is.
Ik zou gewoon even wachten tot je nieuwe (geharde) blad as binnen is.
En er anders wat kilometers voor gaan rijden morgenvroeg, kan je ook van het weekend nog vliegen ;)

Wel collega's,

k'heb daarnet in Muizen (BE) nog een pakje feathering shafts voor mijn blade gevonden. yes dat wordt vliegen dit weekend.
Ik neem jullie raad ter harte. Ik zal ook een stock reserveonderdelen aanleggen :-)
Sommige dingen zijn vak net uitverkocht als je ze nodig hebt.

Prettig vliegweekend allen

Koen

Back