Felix RC

Hallo

Gistermiddag heb ik een felix werpzwever omgebouwd naar een bestuurbare versie.
het is 1 van de klijnere maten felixen, op de beurs had ik al enkele omgebouwde gezien, maar dat waren vaak grotere maten.

als eerste had ik de roeren verstevigd met carbon, de roeren flubberde alle kanten op.
sneedje maken wat epoxy en klaar,
wat roeren van balsa, gaatjes voor servo,s en het roersysteem was er.
de motor is afkomstig uit een oude silverlit boeing.
de boeing was totaal gaar.
de EDFjes daarin tegen werkte nog perfect!

dus motor ook geinstaleerd, gaatje voor accu, ontvanger aansluiten en ik kon gaan vliegen.

ik gooide hem en hij dook al gelijk naar beneden.
nog een paar keer gooiën maar telkens dook hij.
toestel is overigens bijna niet kapot te krijgen.
ik had dus de accu een eind naar achteren gelegd en weer eens proberen.
hij kwam alleen totaal niet omhoog en bleef maar duiken.
toen heb ik het nimh blok naar achteren gelegd maar hij wou nog steeds niet omhoog komen.
toen een klijne 3s 500 mah lipo.
en hij ging er gelijk vandoor!
hij trok nog steeds wel wat naar beneden maar het ging goed.
hij vloog prachtig 3, 4, 5 rondjes en toen opeens een tik.
de EDF kon waarschijnlijk geen 3s aan:(.
ik rook wat in de fan en een electronica stank zecht je al genoeg.
de standaart accu v/d boeing was een 9,6 volt nimh blokje, dus ik dacht nou dan zal hij denk ik ok wel 3s aan kunnen, naar nee helaas.

vanochtend de 2e en tevens de laatste EDF van de andere kant van de boeing maar gepakt.
deze zit er onder tussen al weer op
ik heb hem vanmiddag weer getest, en de accu lag inmiddels weer verder naar achteren als de eerste test met nimh accu.
maar hij komt niet los, hooguit een half rondje (ik gooi hem op vanaf een wat hoger gelegen gedeelte) maar hij doet het niet.
ik ga niet met een 3s want dan blaas ik straks deze EDF ook nog op.

hebben jullie nog tips om meer redement of iets dergelijk uit het toestel te halen waardoor hij mischien zal vliegen?

hier een aantal foto,s:

de EDF lijkt wat omhoog te staan, maar dat is alleen maar goed volgens mij.
ik had hem eerst zo ingesteld dat hij vlak stond maar toen deed hij het voor geen meter.

full

een beetje rommelig allemaal maar het werkt!
het schuim wat weer vastgelijmt is zoals je ziet, komt door het vele zwaartepunt verschuiven.

full

en de staart

full

Grt wilbert

Laatst bewerkt door een moderator:
Die edf is gewoon niet krachtig genoeg op 9,6 volt
ja kan mischien je vliegtuig lichter maken ,bijvoorbeeld de buitenkant van die edf schuren want die ziet er zwaar en niet gestroomleind uit.

wel mooi gemaakt trouwens

Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit.
Waar licht het zwaartepunt?(normaal op 1/3 van de vleugelkoorde)
Normaal moet de motor een beetje naar beneden staan om de lift die de vleugel maken tegen te gaan.

ik denk dat het aan je fan ligt, ik had op mijn eigen Felix een shockflyer motortje zitten en daarmee vloog hij perfect.

Laatst bewerkt:
het ligt zeker aan het vermogen.
maar ik probeer met deze motor hem te laten vliegen.
ik kan er ook een 480 motor op zetten, maar ik ben bang dat hij dan veelste hard gaat en te zwaar word.

Bijna niet kapot te krijgen?

man, het schuim van zo'n fox is echt rotzooi EPP.
Tis niet taai, tis ontzettend broos.
Ziet er verder goed uit:).

Heb er al een paar gezien echt leuke dingen voor de kids,
Ziet er goed uit wilbert.

Ps iemand enig idee waar ik die nog meer kan halen of is dat alleen op die beurs?
Die felix zwever dan he.

Felix 80 rc

hey

Ik ben ook met de Felix 80 vlieger bezig geweest. Ik heb hem gekocht van Johan (plotterwelt opde forum) Helemaal top! 16euro kost de 80 en 10euro kost de 60.
Ik heb er zelf 2 servo''s van 9grams in geplaatst en een 2200kv motortje.
Met een 12a regelaar. Een 2cell lipo 800mah geeft ruim voldoende om 15min te vliegen.

100_5423.JPG

Zie hieronder de foto met de servo's. Ik gebruik 2mm carbon staafjes voor de stuurstangentjes.

100_5424.JPG

Voor het vastmaken van het motortje heb ik de voorkant een beetje vlak afgezaagd. zodat ik een klein carbon plaatje opvast heb gelijmt met expoxylijm.
Het motortje zit daarna vast met 1mm schroefjes. Ik gebruik bythe way 7035 gws props. super.

100_5425.JPG

De achterkant heb ik alsvolgt opgelost door de rudder 4cm depron temaken. Plakken met breede tape. En de elevator 3cm depron.
De staart heb ik verstevigd met een 2mm carbon staafje onderin te lijmen. en ook in de rudderstaart 1 of 2mm staafje inbrengen.
De heveltjes heb ik bij hobbyking besteld.

100_5426.JPG

de onderkant:
100_5429.JPG

De hobbyking ontvangers heb ik net achter de vleugel ingesneden. Alles draadjes daarna met een mes sleufje erin gelijmt.

100_5433.JPG

100_5436.JPG

100_5432.JPG

Back