fendt trekker schaal 1 op 8

• Topicstarter Topicstarter vitgije
  • Startdatum Startdatum
V

vitgije

Guest
Ik volg al een tijdje het forum met name het onderdeel auto's en andere voertuigen. Omdat ik zelf een groot trekker fan ben wil ik een fendt 824 maken. Deze word schaal 1 op 8 dus ongeveer 60 cm lang. Ik heb zelf weinig tot geen ervaring met electro motoren dus zoek ik wat info. Ik wil er een 12 volt systeem van maken dus had ik een kapotte accuboormachine gesloopt en wou dus die servo gebruiken maar omdat zoiets warm kan lopen zoek ik een alternatief. Ik zag ergens al een ruitenwisser moter maar deze draait maar een kant op weet iemand nog een andere oplossing. Het liefts uit een echte auto of een andere servo wat veel kracht heeft.

groeten vitgije

kijk eens in het big scale forum

de trekker die je wil gaan maken is net zo groot als een FG monstertruck

misschien kan je wat onderdelen gebruiken voor de electronica

de stuurservo's die daarin gaan werken gewoon op 6 volt en zijn behoorlijk zwaar

Er zullen inderdaad wel grote en zware servo's in moeten want je hebt niet aleen de trekker die moet lopen, maar er zal ook een werktuig achter moeten dit zal ook veel kracht vergen. Schiet me op eens wat te binnen, kan een moter van elektriche ramen uit een auto niet? Een ruitenwissen moter is zeker niet aan te passen dat ie 2 kanten op kan?

Met servo's bedoel jij de motor voor de voorwaartse (en achterwaartse) aandrijving als ik het zo lees. In het algemeen in een servo een stuurmotor om je voertuig te sturen en/of gas te geven. Bij elektrische voertuigen wordt de gasregeling in de meeste gevallen overigens geregeld door een elektronische regelaar die de motor aanstuurt.

Ik zou geen motor alternatief voor je weten, maar ik weet dat hier iemand op het forum zit die zich bezig houdt met rc vechtrobots. Daar worden ook vaak krachtige motoren in gebruikt en misschien kan je daar eens op zoeken. Zij gebruiken bijvoorbeeld vaak rolstoelmotoren. Dan heb je kracht in overvloed, maar dan heb je waarschijnlijk ook een grote accu nodig.

Lastig vraagstuk om precies te bepalen hoeveel vermogen je nodig hebt. Voor rijden in terrein heb je wel enkele honderden watt's nodig.

vandaag ben ik nog even aan het prutsen geweest met de boormachine motor en zag er een apart tandwielsysteem in zitten. Heb dit even op gezocht op het internet en zag dat het planeettandwielsysteem is Tandwiel - Wikipedia
hiermee kan ik met een minder sterke motor meer kracht krijgen. Ook zal een auto sneller lopen dan een trekker dus zal er ook nog een vertraging op moeten.

Tandwielen van de planetaire vertraging in een accuboormachine zijn meestal de eerste trap plastic en de 2e trap metaal. Wil je een betrouwbare overbrenging daarvan maken zou je eigenlijk 2 van die planetaire overbrengingen moeten zoeken en de hele reductie metaal moeten maken. Verder kan je uiteraard op die uitgaande as van de planetair nog een extra reductie breien. Zorg ook dat de motor goed op de vertraging geperst blijft, die verbinding tussen motor en vertraging is nogal zwak als die uit de boormachine is gehaald.

Laatst bewerkt:
Dat klopt inderdaad wat je zegt ik zal eens op zoek gaan naar een 2de boormachine. Heb inmiddels al wat tandwielen binnen, dus binnenkort maar eens prutsen.

ik ben zelf bezig met een 1/8 scania torpedo. hierin komt een motor te liggen van de ruitewisser van een mazda 323 of 626 die hebben een hectoperm motor zitten heb ik mij laten informeren.

Wil dat in normaal nederlands zeggen dat dat een moter is die 2 kanten op kan draaien?

uhm dat kan zoiezo ja.. dat kunnen alle elektromotoren wel. of de lagers moeten misschien vervangen worden. aangezien er vaak gewoon bronzenbussen inzitten zal dat niet het geval zijn.

Back