ferriet ring

Discussie in 'Model elektronica' gestart door wim eon, 23 aug 2019.

  1. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    190
    Locatie:
    noord limburg nl
    Op mijn Poly-tec regelaar zit een ferriet ring op de bec kabel. Wat is de functie van deze ring en wat als ik deze verwijder ? Hij zit erg in de weg wegens smalle romp en de accu.
    Grt. Wim
     
  2. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Die zorgt ervoor dat er geen hoog-frequente signalen naar je ontvanger gaan en daar storingen veroorzaken. Hij zit daarom niet voor niets en weghalen lijkt mij niet verstandig.
    Hans
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb ze er altijd afgehaald bij 2,4 GHz en nooit problemen gehad.
    En mijn regelaars zitten altijd direct op de motor, dus heel dicht bij een storingsbron.
    Het is meer uit de tijd van de MHz zenders, 2,4 heeft weinig last van instraling.

    GJ
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het is niet de instraling die problemen kan geven maar de schakelpulsen van de spanningsregelaar (BEC). Deze gaan via de draad naar de ontvanger en komen zo rechtstreeks de ontvanger binnen.
    Veel van de regelaars die behoorlijk stroom kunnen leveren zijn niets anders dan schakelende voedingen. Deze kunnen vervelende storingen veroorzaken, ook en soms zelfs juist op de 2,4GHz! Ze verstoren dan de microprocessor en dat is het hart van de ontvanger.
    Als die ferriet kern in de weg zit kan je hem verwijderen maar je hebt dan een duidelijk verhoogt risico op storingen. Weest hierop bedacht.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het eerste wat ik doe is die ferrietkern eraf halen, de regelaar moet naast de motor en het zit al vreselijk vol voorin met een shunt, regelaar en motor.
    Zelfs als ik BEC gebruik gaat ie eraf.
    Nul problemen en ook nog nooit gehoord van iemand die problemen had.
    En ik heb toch echt van iemand die vroeger top regelaars ontwierp bij Schulze gehoord dat het is om instraling op te heffen.
    In de MHz tijd en lange kabels werkten de kabels als antennes en die konden rare dingen veroorzaken.
    Daar heb je nu geen last meer van.
    De Chinezen zetten ze er altijd op want zo worden de aansluitkabels ingekocht.

    GJ
     
  6. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik kan me de laatste 10 jaar niet herinneren dat ik wel eens een regelaar heb gekocht met een ferriet ring.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Misschien omdat jij geen chinese regelaars gekocht hebt.
    Op de duitse regelaars zitten geen ferrietkernen meer omdat dat niet (meer) nodig is.

    GJ
     
  8. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    190
    Locatie:
    noord limburg nl
    Maar dit is een "Duitse" regelaar 60 Amp. van Derkum !!(uit sjina ??)
    Op de poly-tec zit er geen. Is dat wel Duits ?
    Grt.Wim
     
  9. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Sinds wanneer is dat niet meer nodig?
    In de handleiding van Kontronik staat duidelijk dat ik de ferrietkern niet mag verwijderen, wel mag verplaatsen op het snoertje naar de ontvanger.
    En dan hebben ze het niet over de storing naar de ontvanger toe, maar dat het dingetje noodzakelijk is om de regelaar goed te laten werken.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    D-Power is china zooi met een D-power stickertje en dan dubbel de prijs..
    Waarom Kontronik dat schrijft weet ik niet, misschien de gebruiksaanwijzing niet geupdate of copy paste.
    Op Polytec regelaars moeten ze wel zitten, dat zijn gewoon Sunrise regelaars uit China.

    GJ
     
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Handleiding 2017, regelaar bouwjaar 2019 en het zit er gewoon bij.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik kan Kontronik eens bellen.
    De ontwikkelaar van Schulze, die nu bij Plettenberg werkt vertelde me dat het in de 2,4 GHz niet meer nodig is.
    Op de laatste Schulzes zat het al niet meer.
    Misschien dat Kontronik wat conservatiever is?
    Wat natuurlijk wel zou kunnen, Kontronik wordt veel in heli's gebruikt, door de vele draaiende onderdelen komt er statische electriciteit vrij.
    Dat zou nog een reden kunnen zijn, dat ze gaan voor "better save than sorry".

    GJ
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het is feitelijk heel simpel, elke "gewone" schakelende voeding veroorzaakt gemene schakelpiekjes op de uitgaande spanning. Met de nodige filtering, spoelen en condensatoren, kan dat behoorlijk gedempt worden maar helaas niet helemaal. Een ferrietkern om de uitgaande draad zal dat nog meer dempen en daarmee voor het overgrote deel voorkomen dat die stoorsignalen via die draad verder kunnen. Niet door de lucht, via instraling maar via die draad.
    Vaak zit er een ferrietkern dicht bij de voeding, bijvoorbeeld bij een lichtnetadapter vlak nadat de kabel uit de behuizing komt. Die zit daar om te voorkomen dat die schakelpieken door de kabel uitgestraald worden en storingen kunnen veroorzaken. Je ziet dat veel bij die goedkope (made in china) adapters. Die zijn eigenlijk voor de lokale markt ontworpen waar de eisen niet zo hoog zijn (waren?). Voor de westerse markten kregen ze geen (CE voor Europa) goedkeur omdat ze te veel stoorsignalen uitstralen. Door die ferrietkern in de uitgaande draad op te nemen wordt dat voldoende onderdrukt en mogen ze hier verkocht worden.
    Daar is dus die ferrietkern voor! Niet dat de motor regelaar door storingen van buitenaf verstoort zou kunnen worden. Ook niet om te voorkomen dat storingen van buitenaf in de ontvanger kunnen komen. De 2,4GHz straalt veel minder in op de bedrading omdat ze daar meestal te lang voor zijn. De impedantie voor die hoge frequentie is knap hoog waardoor dat signaal vrijwel niet via die draden verder kan gaan. Ook zitten er massa's condensatoren overal die deze hoge frequenties vrijwel totaal afdempen.

    Je kan die ferriet kern dus verwijderen maar dan neem je willens en wetens een klein risico voor lief dat er extra stoorsignalen uitgestraald en/of via de draden doorgegeven worden. Je hoeft daar niet per se iets van te merken en je kan jaren en jaren geen problemen hebben. Prima, fijn voor jouw en je hebt een gewichtsbesparing van een paar gram maar voor veruit de meeste modelvliegtuigen zal het daar niet op aankomen. Je kan een ruimte probleem hebben, daar kan je niet altijd wat aan doen en dan kan je soms gedwongen zijn die ferriet kern te verwijderen. Dat kan dus maar je loopt daarmee een (iets) verhoogd risico. Daar wil ik alleen maar voor waarschuwen. Verder is het helemaal aan jouw wat je doet maar doe dat wel op de juiste gronden en terwijl je weet hoe en waarom. Simpel zeggen "dat is totaal niet nodig dus haal maar weg" klopt niet en is naar mijn inzicht verkeerde informatie.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ernst, ik ga uit van iemand die naar mijn mening de beste regelaars ter wereld heeft ontwikkeld bij Schulze en heel goed weet wat ie doet.
    Dus als ik onzin vertel dan is dan lieg ik in commissie.
    Jouw verhaal klopt in theorie helemaal, misschien als de eindfiltering niet goed is dat dat wel invloed heeft.
    Maar bij de moderne regelaars is dat wel in orde.
    GJ
     
  15. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    190
    Locatie:
    noord limburg nl
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Quoten en niks zeggen is weinig zinvol.
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    "Ik heb de kern van +-halverwege de kabel opgeschoven naar de ontvanger toe op +- een derde en heb nu plaats genoeg voor de accu. De volgorde is : motor, regelaar en aan een bijna gestrekte bec kabel de ontvanger in de lengte van de romp. Mijn "probleem" is wat dat betreft opgelost. Verder dank aan jullie voor de verhelderende uitleg over het waarom en waarvoor een ferrietkern .
    Grt. Wim"

    Dit is er geschreven. Staat om een-of-andere reden binnen het gele blok van de quote.
     
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    @N.P.S.
    Wanneer je begint te schrijven na de vierkande haken met [/QUOTE]
    komt jouw text ná het gele blok van de qoute te staan.
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat kan heel goed kloppen en die man kan, nee zal ook gelijk hebben maar dat geldt dan voor de regelaar die hij heeft ontworpen! Het probleem is dat je dit niet kunt zeggen van alle ontwerpen. Als een fabrikant zo'n ferrietkern heeft aangebracht om mogelijke problemen te voorkomen is daar dus een duidelijke reden voor. Om dan te zeggen dat het niet nodig is omdat ze bij Schulze regelaar niet nodig zijn gaat dus een stap te ver.
    Ik ben het ook met je eens dat sommige fabrikanten er van uit gaan dat zo'n kern verplicht is in Europa en er dus één plaatsen. Ook zijn er ontwerpers die denken dat je met zo'n ferriet kern alle storingen kan tegenhouden dus er standaard één plaatsen. Mijn probleem is dat je niet weet wat de exacte redenen zijn. Een goed ontwerp houdt "overal" rekening mee. De plaatsing van de onderdelen op de print speelt een heel belangrijke rol. Een kleine ferrietkraal om een pootje van een transistor kan in bepaalde gevallen een enorm effect hebben. Een strategisch geplaatst afschermblikje net zo. De routing van een printspoortje of een kabeltje idem dito. Er komt heel veel meer bij kijken dan wij denken. Daarom vind ik het te makkelijk om zo maar iets weg te laten of te wijzigen en dan te denken dat het allemaal prima blijft werken.
    Je zal wel denken "daar is ie weer met z'n voorbeelden" maar toch een praktijk voorbeeldje. Waar ik nu werk maken we al vele jaren een apparaatje voor een klant. Dat wordt (sorry werd) nog helemaal van conventionele ("trough hole") onderdelen opgebouwd. Langzaam begon de verkrijgbaarheid van sommige onderdelen een probleem te worden en tegelijkertijd werd het ook steeds kostbaarder om te maken vanwege het vele handwerk dat er aan zat. Daarom is besloten de schakeling te moderniseren en grotendeels met SMD op te bouwen. De klant heeft een nieuwe print ontworpen zodat er (bijna) allemaal SMD onderdelen worden gebruikt, alleen een groot aansluitblok en twee triacs zijn nog "trough hole". Dat scheelt heel veel handwerk en de onderdelen zijn veel beter en goedkoper verkrijgbaar.
    Helaas bleek de eerste proto serie van 25 stuks tijdens praktijktesten bij de klant zwaar tegen te vallen. Meer dan de helft gaven na enkele minuten werken al de geest. Het heeft heel veel tijd en testwerk gekost voor we er achter kwamen dat enkele onderdelen "spontaan" doorsloegen en kapot gingen. Hoewel de spec's van de SMD componenten gelijk of zelfs beter waren aan de originele componenten gingen ze toch kapot. Uiteindelijk bleek het schema wat "foutjes" te bevatten en de print layout speelde ook een rol, zo werden vervelende spikes niet gedempt. Daarnaast kunnen de meeste SMD componenten ook minder vermogen verwerken omdat ze zoveel kleiner zijn. Die spikes veroorzaakte vermogens pieken die de originele onderdelen eigenlijk probleemloos konden verwerken maar de SMD onderdelen niet. Er zijn extra condensatoren en dempingsweerstanden bij gekomen waarmee de problemen weg (lijken te) zijn.
    Zo zie je dat iets wat heel simpel te doen leek toch veel lastiger was dan ooit gedacht.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In de basis zijn alle RC regelaars gelijk.
    Tenminste die wij standaard gebruiken in de RC (zie mijn draadje in Electrovliegtuigen over Multicoptertechniek in vleugelvliegtuigen).
    Dat zijn de enige soort regelaars die anders werken en ook met andere protocollen werken, digitaal ipv analoog.
    De beste man heeft ook regelaars van YGE aangepast omdat daar hardware fouten in zaten die hij softwarematig heeft kunnen omzeilen.
    Ook daar zitten geen ferrietkernen meer op.
    Ik ga komende week even naar Duitsland, zoeken naar een huisje, misschien ga ik wel even op de koffie bij Plettenberg, zal ik hem meteen even exact vragen wat zijn idee erachter nou is.
    Hij zei destijds dat instraling niet meer voorkwam en dat de kern onnodig was.
    Dan zou dat voor elk ontwerp gelden.

    GJ
     

Deel Deze Pagina