ferrietring regelaar

Discussie in 'F5J' gestart door soarer, 15 apr 2021.

  1. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    336
    Locatie:
    Groningen
    Vraagje aan de (ervarings)deskundigen.
    Ik gebruik - naar volle tevredenheid - sunrise regelaars. Wat mij stoort met de huidige trend van steeds slankere rompen is de ferrietring in de aansluiting op de ontvanger. Geloof het of niet maar ik kom vwb de ruimte een beetje in de knel met mijn ballastsysteem. Ik moet het vislood zorgvuldig geleiden langs dat ding en ben bang dat ik per abuis ook de stekker uit de ontvanger trek, of erger, half los trek. (ja, isolatietape zit al op de aansluiting)

    Mijn vraag is dan ook kan ik de ring zonder problemen verwijderen? Is dit dus een rudiment uit het verleden? Vlieg met 2.4 of doet dat helemaal niet ter zake?.

    Bij de buren is een kort draadje over dit onderwerp maar onder aan de streep niet veel wijzer van geworden:
    https://www.rc-network.de/threads/ferritringe.11843719/

    Iemand ervaring, goede adviezen? Dank!

    Johnny
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Doe een goede range-test met motorloop. 1x met die ring en 1x zonder die ring. Als dat goed gaat kun je hem gerust weglaten.
     
  3. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    336
    Locatie:
    Groningen
    Om mijn vraag dan maar voorzichtig zelf te beantwoorden - ben na een aantal maanden waarschijnlijk ervaringsdeskundige - geen probleem. Ferrietring verwijderen in combi met jeti en tenshock / leopard geeft geen problemen.

    Johnny
     
    Justus en jve vinden dit leuk.
  4. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Moeilijke materie!

    Een 3fase motor regelaar chopped in essentie de DC spanning van de accu naar een 3 fase signaal voor de brushless motor. Aangezien dit schakelen behoorlijk snel gaat, genereert de ESC stroompieken bij het aan-/uitschakelen (het maakt in deze niet uit of het aan- of uitschakelen is - het gaat om de stroomverandering di/dt). Snel schakelende stroompieken generen op hun beurt dan weer harmonische stoorfrekwenties die een ontvanger kunnen verstoren. Een spoel dichtbij de input van het apparaat dempt die di/dt in de voedingskabels en vermindert de EMI die de kabels van het apparaat uitstralen naar andere apparaten. (vergelijk het met een ontkoppel C van een voeding maar dan voor stroom ipv spanning)
    Of je de ferrietkern kunt weghalen, is afhankelijk van de lengte vd de ESC voedingskabel - hoe langer, hoe meer EMI, hoe nuttiger een ferriet kern. Ik denk wel dat je met een 2.4G RX weinig risico loopt - een ESC schakelt ergens in de 100kHz range en dan ligt 2.4G behoorlijk ver in de harmonischen.
     

Deel Deze Pagina