Festo Smartbird

Discussie in 'Ornithopters' gestart door BasK, 27 mrt 2011.

  1. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik kwam 'm net tegen, maar hij was hier al vermeld...



    Hier wat meer over de techniek:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Nou moest hij eigenlijk alleen nog zo snel kunnen vliegen als een echte vogel, en ook met dezelfde windkrachten. Dat is wat ik eens zou willen zien.
    Al dat gefladder in een indoorhal is natuurlijk nie te vergelijken met een meeuw die boven de duinen raust...
    Wat dat betreft komt de Slechtvlak van meneer Musters nog het dichtst in de buurt van alle kunstvogels die ik heb gezien.
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Een meeuw is niet echt een snelle vlieger; als die langs de duinen raust, dan beweegt hij zijn vleugels niet maar vliegt in hellingstijgwind. Zoals wij dan soms ballast toevoegen, kan hij zijn vleugels wat intrekken (de punten van de M gaan dan wat hoger) en dan kan hij een boel snelheid maken. Meeuwen die klapwieken gaan nooit erg hard volgens mij.
     
  5. GliderUAV

    GliderUAV

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Heel mooi gemaakt. Festo had al eerder dit soort dingen, bv vliegende dolfijnen.
    Ik ben benieuwd hoe efficiƫnt ze de aandrijving hebben kunnen maken.
     
  6. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Erg sierlijk, met een mooi veren printje zou hou wel een stuk mooier zijn denk ik.
    Dat zilver is veel te plastiekerig.

    Ik heb dit soort spul altijd al mooi gevonden,
    maar dit is echt meer iets voor mensen met een draaibankje denk ik. ;)
     
  7. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    zonder die vertical tail fin zou het ook nog mooier zijn..
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja, dat verticale schijfje in z'n staart staat niet in het animatiefilmpje maar wel in het echte filmpje, kennelijk bleek dat toch nog nodig.

    Overigens boft deze firma toch maar met zo'n ruime inpandige proefvlieg-ruimte... zouden ze het speciaal zo hebben laten bouwen?
     
  9. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    het kan echter wel, ik ken iemand die een nagemaakte meeuw heeft voor in de hellingen (eigen creatie) en die heeft het niet nodig. Veel rekenwerk aan te pas gekomen zei hij, en veel testen.
     
  10. rew

    rew

    Lid geworden:
    25 feb 2010
    Berichten:
    48
    Locatie:
    delft
    Die andere vliegdingen (in ieder geval de kwal) zijn volgens mij op basis van een helium-ballon: Door de lift van de helium nauwelijks zwaarder dan lucht. Deze weegt maarliefst 450 gram zeggen ze! Dat vind ik veel voor iets wat zo langzaam kan vliegen!
     
  11. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Best heel mooi die vleugelbeweging. Maar daar ging het volgens mij bij festo ook om. Ik vind het alleen jammer dat ze claimen dat ze de eerste vogel hebben gemaakt die vliegt als een vogel. Dat is natuurlijk niet zo want een kritisch oog kan je meer vertellen. Bijvoorbeeld dat de vleugel van de smartbird mooi articuleert ofwel knikt op het handgedeelte. Maar die knik gaat zowel naar boven als naar onderen tijdens slag...dat is niet zo bij echte vogels. Een vogelvleugel knikt alleen vertikaal gedurende de opgaande slag. Dat heeft te maken met het feit dat vogels alleen over sterke borstspieren beschikken voor de neergaande slag. De vleugel mag dan juist niet articuleren omdat tijdens die downstroke stuwkracht wordt gegenereerd. De energie van de sterke borstspier wordt dan omgezet in stuwkracht. Ook twist een vleugel van een echte vogel over de volle vleugellengte, de smartbird verdraait alleen het handgedeelte middels een servo zodat de beweging hier ook niet klopt. Verdraaien is niet hetzelfde als twisten. Hiermee is te stellen dat de slag wel veel lijkt op die van een vogel maar het niet is en hun claim meer een publiciteitsstunt is. Omdat het armgedeelte ook niet verdraait zie je het model in de lucht op en neer springen. Dat is erg onnatuurlijk. Omdat de bewegingen niet kloppen is er dus ook een kielvlak nodig. Gedacht werd dat het wel zou lukken met de v-staart wat welliswaar ook niet echt vogelachtig is. Wel prachtig vind ik de bewegende kop maar dat is niet nieuw. Het fragiele model is eigenlijk veel te licht van gewicht, een tiende van een echte vogel van dat formaat. Dat zegt natuurlijk ook iets over de efficientie. Die is dus erg slecht te noemen omdat de progressief versnellende vleugel zich niet flexibel twist. Hierdoor onstaat veel weerstand. Je ziet dan ook dat alleen bij windstil weer of indoor gefladderd kan worden. Ik betwijfel de duurzaamheid omdat er voor de handverdraaiing een servo gekozen is. Ook een flinke payloud is niet mogelijk. Ik zie het meer als een zoveelste prachtige fragiele ornithopter. Ik vind het echt verbazingwekkend dat mensen zo weinig van vogels en vooral van aerodynamica afweten en zich laten imponeren door een stunt van de eerste de beste grote onderneming.

    MVG. Robert.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 apr 2011
  12. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Hier nog een filmpje van de beurs in hannover. Deze vogel is wel erg groot, zeker gezien het lage gewicht. Een zeer knap staaltje bouwwerk.
    qSnr90EX-NQ[/media] - Hannover Messe 2011 Festo Smart-Bird

    Lef ook om zo boven publiek te vliegen. Wel erg grappig om heren strak in het pak met dit soort "speelgoed" te zien werken. Past er egenlijk niet bij, ik zie ze bij ons op de club in ieder geval zo niet rondlopen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Hier ook een filmpje van bijna 5 jaar geleden van 1 van m'n eerste robirds indoor, deze kleine havik heeft 2 keer het gewicht van de smart bird.



    MVG. Robert.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Heren festo doen ook heel interessant over de de knik die hun vogel maakt tussen hand en arm gedeelte. (articulatie). Aan de hand van de volgende plaatjes kan je zien dat de Robird dat ook doet, niets nieuws dus...nou ja...de articulatie vind alleen in de upstroke plaats zoals het hoort. Gewoon om even aan te geven dat de Robird over dit aspect al jaren beschikt.

    Downstroke bovenste positie:
    [​IMG]

    Downstroke onderste positie:
    [​IMG]

    Upstroke onderste positie (duidelijke knik tussen hand en armgedeelte):
    [​IMG]

    Upstroke middel positie:
    [​IMG]

    Upstroke bovenste positie:
    [​IMG]

    MVG. Robert.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Als je denkt dat jij de eerste was met dat systeem dan heb je het mis. Ons aller Thijs Gordijn de grote pionier op klapwieker gebied in Nederland had dat al vele jaren voordat wij met de klapwiekers begonnen. Helaas hebben de modellen van Thijs nooit mogen vliegen.

    Bij de vleugels van Thijs was ook alleen in de upstroke dat de vleugel knikte. En dit gebeurde op een wel heel simpele manier. Ik denk dat ik de vogels van Thijs met de huidige kennis wel aan het vliegen krijg mits ze ook nog eens op dieet gaan.
     
  16. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Nee, ik ben zeker niet de eerste met dat systeem, ik ben ook zeker niet de eerste met een slagvleugelconcept. Ik claim ook helemaal niets...festo wel en dat is een beetje fout zeg maar. Ik had eigenlijk iets superieurs verwacht van zo'n bedrijf met onbeperkte financiƫle middelen, tijd en technish support. En dan dat kielvlak gedoe, dat doet afbreuk aan een technisch hoogstandje. En dat ze claimen de vogelvlucht gedecodeerd te hebben. De vleugelbewegingen van de smartbird heb ik nog nooit gezien bij echte vogels. Ga dan niet iedereen wijsmaken na lange vogelvlucht observaties de slagvlucht en vleugel articulatie ondekt te hebben.

    MVG. Robert.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 apr 2011
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    tja dat kan allemaal wel waar zijn, maar toch krijg je langzamerhand wel iets zeurderigs...:(
    Ik vond het, als niet-ornivlieger, een mooi filmpje van een mooi ding.
     
  18. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Ok, ik zal hier niet meer reageren, moet niemand wijzer proberen te maken dan dat ze al zijn, sorry, tuurlijk is het een mooi filmpje en een mooi ding.

    MVG. Robert.
     
  19. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    @ bart, ik weet niet waar je op doelt, meneer bluefalcon heeft zijn berichten weer eens gewist. Dat doet hij wel vaker als hij geconfronteerd wordt met de waarheid.

    Jammer dat hij met de eer wil gaan strijken terwijl anderen hem allang voor zijn gegaan.
     
  20. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    [mod]Berichten verwijderen is niet toegestaan. Ik heb ze weer terug geplaatst.[/mod]
     

Deel Deze Pagina