ff Voorstellen en gelijk ook probleempje met de staart

Hey allemaal ik ben marvin en ben woonachtig in ede.

Ben nu net begonnen met heli vliegen ( 2 weken) en heb hiervoor alleen een paar keer gevolgen met mijn 4 x 4 rc tamiya crusher.:P.

Ik heb mij zelf een 2e hands Raptor e550 aangeschaft met MD 530 body. deze heb ik momenteel er even afgehaald aangezien ik hiermee namelijk de eerste crash al heb gehad. gelukkig viel de schade aan de romp mee. en leek het met beter om deze er pas weer omheen te bouwen zodra ik deze schietschijven goed onder controle in de lucht kan houden ;) ik heb hem nu dus weer zoals hij standaard als kit komt.

eerst nog even wat specs en dan mijn probleem.

Heli: thunder tiger Raptor e550
Lipo: 6S4900mha Thunder Power 20 evo
Motor: Thunder Tiger w/OBL 43/11-30H brushless motor
regelaar: ACE RC BLC-75
Gyro: Futuba GY 401 + S9524 Digi. serv.
overige servo's: 3x Futuba S3151

HET PROBLEEM !! :

Na mijn redelijk harde crashe. heb ik mijn heli weer op nieuw opgebouwd. op zich viel na mijn mening de schade redelijk mee:

rotor bladen
flybar
onderstel
barst in het kapje van de staart-rotor. ( deze heb ik vervangen)
flybar - connector
en de as waaraan de bladhouders zitten
en de main gear waren 2 tanden van af gebroken.
en een paar ball linkage
hmmmm het is toch nog aardig wat :P

Ik heb tijdens de crash de motor gewoon aan gehad en niet naar mijn throttle hold switch ofzo iets gegrepen.
Het vliegen gaat me zeer goed af. de reden van de crash was alleen dat mijn heli (met de MD 530 body legergroen) 1 x een beetje viel tegen de achter grond met een rij donkere bomen. waardoor ik niet meer kon zien wat de positie van de heli was.

maargoed. ik heb de heli weer terug in elkaar geknutselt alleen zit er soms een tik in de staart. zodra ik gas geeft de staart een korte ruk naar links en daarna zet hij hem weer netjes terug in een rechte lijn. dit gebeurt soms ook als ik helemaal niks doe. en gewoon recht hover. en dus de stick niet aanraak. Heel soms heb ik ook dat ik het vermogen in de motor verlies. de motor slaat niet helemaal dood. maar ik kan hem niet de lucht in houden en moet met een redelijk snel daalende RPM de heli in 1x op de grond zetten. als ik daarna weer gas geef heeft hij weer normaal vermogen.

het weg tikken van de staart is redelijk vel. en gebeurt op tijd stippen wanneer hij er zelf zin in heeft. soms 2 min. niet en soms 2 x binnen 30.sec

de spanning van de beld naar de staart rotor is geloof ik wel goed. niet te strak en hij loopt ook niet aan.

kan het misschien ook te maken hebben dat ik de MD 530 body er af heb gehaald en hij nu lichter is geworden? (1kg lichter)

wie weet wat het probleem kan zijn ? en hoe kan ik het testen of dat daad werkelijk het probleem is.

Kan de regelaar kapot zijn?? of de motor?? of moet hij het dan helemaal niet meer doen?

al vast bedankt.

gr marvin

Laatst bewerkt:
Het lijkt er idd opdat je regelaar dit veroorzaakt.
Met name het "uit de lucht vallen" is een teken dat de boel teruggeregeld wordt.
Het klappen op de staart kan ook door de regelaar veroorzaakt worden.
Sommige regelaars doen dit juist expres om aan te geven dat er iets loos is.

Ik denk dat er iets te zwaar loopt en de regelaar te zwaar wordt belast waardoor hij in de veiligheidsmodus schiet.

Snaar toch te strak misschien, of een te strak lopende gear.

Ik denk dat je aandrijving te zwaar loopt, daarom wordt de stroom door de regelaar af en toe te hoog en zal hij afslaan. Ik denk dat er iets niet goed zit in de staart kwa aandrijving, en dat hij daarom ook een tik heeft.

Zomaar een paar suggesties ...

Mogelijk staat je regelaar in Governermode en heb je geen vlakke gascurve?
Staat je Lipoafslag misschien te gevoelig?

M.a.w. heb je mogelijk de instellingen van de regelaar veranderd?

Je mag ook wel een keer als gastvlieger op bezoek komen dan los ik het probleem wel op ... heb namelijk nog zo'n aandrijving liggen.

Grtz,
Emile

Laatst bewerkt:
Ik heb nog even gekeken naar de of er iets te strak stond of stroef liep maar alles loopt gewoon zoals het moet zijn. als ik de beld maar iets slapper zet dan lopen ze tegen elkaar in de de staart buis.

voor de crash en met de MD530 body vloog de heli perfect en had geen 1x last van vermogen verlies of het slaan met de staart.

ik heb er nu net even tussen de buien door ook maar even mee gevlogen en ff een filmpje van gemaakt:

downloaden van: http://www.marvin.neto.nl/1q.wmv

Gebeurtenis:

0:10 meteen al weer vermogen verlies

0:30 staart begint heel even ligt te swabberen

0:41 hele ligte tik waar ik het over heb.

0:47 de echte tik wat de hele tijd terug komt

0:57 weederom de tik . je kan het ook horen in het geluid

1:15 op het einde van het filmpje na een paar keer een beetje extra gas geven valt wederom het vermogen weg in de rotor en stort hij weer naar de grond en vind ik het wel weer mooi geweest.

ben al lang blij dat ik dat ding heel huids aan de grond krijg zodra hij uit valt.

Hopelijk kunnen jullie er wijs uit worden ik hoor graag reactie's

PS. voor de gene die eventueel een HI-res versie willen

stuur ff een berichtje en dan zet ik hem online 80 MB download.

Laatst bewerkt:
Heb je tijdens het repareren je kop afgesteld met de ESC nog aangesloten op je ontvanger?
Zo ja, dan heb je waarschijnlijk per ongeluk de instellingen van je ESC veranderd (geprogrammeerd).
Deze stuurt je motor aan, wat ik kan zien, lijkt het sterk op wat Emile eerder al aangaf.

Eric

ik heb niks verder afgesteld. of perongeluk op nieuw geprogrammeerd de heli is niet meer aan geweest en heb toen alle onderdelen er afgehaald die kapot waren en vervangen door nieuwe en toen weer aangezet en gaan vliegen.
zonder iets te wijzigen in de zender of regelaar. of iets af te stellen aan de heli

help ???? :P

kan de regelaar niet toevallig kapot zijn door de klap? of moet hij het doen of niet doen en is daar geen midden weg in?

gr. marvin

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je aandrijving te zwaar loopt, daarom wordt de stroom door de regelaar af en toe te hoog en zal hij afslaan. Ik denk dat er iets niet goed zit in de staart kwa aandrijving, en dat hij daarom ook een tik heeft.

kwa aandrijving denk ik dat alles goed loopt. als ik gewoon met de hand een zetje geef aan de rotor draait deze 5 x soepel rond samen met de heck rotor.

en zie nergens dat hij te strak loopt of weerstand geeft.

gr. marvin

In dat geval zou het misschien zo kunnen zijn dat de regelaar of motor beschadigd is geraakt tijdens de crash.
Zeker als je de throttle hold switch niet snel gebruikt hebt vlak na de crash is de kans groter dat er iets kapot/overbelast is.
Ik geloof ook niet dat het iets mechanisch is als ik zo naar het filmpje kijk, alhoewel het heel moeilijk op afstand te beoordelen is.
Ik zou toch echt indien mogelijk er met een ervaren iemand samen naar kijken in jouw geval.

Eric

ben jij toevallig zo'n iemand ?? :P en woon je toevallig ook in de buurt?;)
en heb jij of iemand anders waar ik even langs kan komen een zelfde soort regelaar 75A voor 6s4900Mah van flight power.
zodat ik deze er misschien even er tussen kan zetten en kijken of dat het probleem is?

gr. marvin

Laatst bewerkt:
ps kan je hier ook ergens instellen dat je automatisch een mailtje krijgt zodra er iets op een topic is bij gepost?

gr.marvin

Laatst bewerkt:
Ik wil altijd helpen als ik het kan maar Ik heb er de spullen niet voor helaas,
Ik heb (nog) niet zo'n grote heli ;)
Het is denk ik makkelijker i.d.d. als je iemand treft die dezelfde heli heeft zoals Bijv. Emile die eerder al aanbood om te helpen...
Waar woon je?

lol ik dacht dat jij het was. maar jullie hebben alle bij de zelfde logo :rolleyes:

zie 2e regel van helemaal boven aan :P EDE
en jullie?

ps ik ben er al uit met die e-mail notificatie.
ps moeten je nog niet slape :P

gr. marvin

Hehe :D
Lekker suf, EDE dus...
Ja we zijn beide van hetzelfde clubje zeg maar..:)
Wij zitten allemaal verspreid over Noord-brabant ik bij Breda en Emile in de buurt van Nijmegen...
Ik zou Emile een PB'tje sturen in jouw geval want die zit redelijk dichtbij je...

Slapen??...Ik moet nog FF wennen aan die zomertijd :P

Eric

HET PROBLEEM IS OPGELOST !! :P tenminste ....

Ik heb gisteren nacht nog ff wat lopen prutsen aan mijn heli na wat filmpjes van finless bob. en zodoende ook de motor er uit gehaald. tot mijn verbazing zat er speling in de pinion ofzo iets. deze kon ik vrolijk op en neer schuiven over de as van de motor.( +/- 1 cm) waar een gevlakt stukje op zit. Deze heb ik weer netjes op zijn plaats vast gezet en de schroefjes met lock-nogiets vast gezet.
ook heb ik de ESC opnieuw geprogrammeerd. en toen ik net ging vliegen was het probleem weg !! :D alleen nog wel een klein probleempje. als ik soms iets meer throttle geef dan loopt de staart heel langzaam klok mee en houd de gyro hem niet recht. als ik gewoon normaal blijf hoveren zonder gas te geven blijft hij redelijk recht soms loopt hij heel ietsjes weg.?? waar aan kan dit liggen?

gr. marvin

Ai .... dan heb je echt geluk gehad, want als het tandwiel naar beneden was gezakt dan waren de borgschroeven in je hoofdtandwiel terecht gekomen ...

Er is echter nog een andere mogelijke oorzaak en die zou ik ZEER zeker GOED controleren, dat is je ontvangeraccu spanning ...
Indien die te laag wordt grijpt de regelaar volgens mij ook in zoals in jou filmpje.

(En een Gyro begint ook weg te driften bij te lage spanning)

Succes,
Emile :cool:

bedankt voor de reactie.

ben inderdaad blij dat hij nog bleef hangen :P zag ook dat het nog maar 1,5 mm was voor dat de borg schroef de main gear raakte :D.

de ontvanger accu is oke. heb een meter er op zitten met iets van 8 ledjes ofzo 2 roode en 6 groene. en die geven de spanning aan van de ontvanger accu.

heb alleen nog dus het probleem dat de staart een beetje afglijd met de klok mee.

gr. marvin

Hoi,

Probeer het eens met governer mode aan .
Gyro gain hoger zetten kan ook een optie zijn .

Mechanische afstelling van de staart ok ?

andere staartbladen als voorheen gebruikt ? ( langer of korter )

Back