FF8 schakelaar gebroken... wat nu?

tja, het moest er eens van komen;
deze namiddag: neem m'n zender uit de wagen... "klak!" ... daar gaat
de H-switch van m'n FF8 :cry:
er steekt enkel nog een veertje uit....

is dit te herstellen? zoja hoe? (liefst niet te hoogtechnologisch want soldeer materiaal om op zo'n kleine schaal te werken heb ik niet).

Waarschijnlijk kan ik hem het best vervangen en een nieuwe bestellen....
Weet iemand waar ergens in Belgie of Nederland?

Bedankt,
Wouter

Toch zal het zo moeten zijn dat een getrainde techneut er even naar kijkt want Futaba zenders zitten knap vol gebouwd met printplaatjes die nogal kwetsbaar zijn als je niet de goede de-montage en montage volgorde weet. Met name de verbindingen tussen de verschillende delen zijn lastig weer goed in elkaar te krijgen doordat hierbij vak folie konnektoren gebruikt worden. Voor de kosten, de risico's, de moeite en al dat andere wat een zender net weer goed maakt, is de genoemde technische dienst beslist aan te raden. Jan weet precies hoe en wat hij moet doen. Opsturen na een telefoontje en je hebt hem in de kortse keren weer thuis. Meestal is de zender dan ook even verder gecheckt.

Delcam

mja, zelf een nieuwe schakelaar insteken zal er niet inzitten. het ding zit vast op een printplaatje...

bedankt voor het adres maar ik ga eerst toch effe rondvragen in m'n buurt.
Zou de zender wel opsturen maar dat vind ik gewoon te riskant. Als ie ergens naartoe moet breng ik hem zelf wel :)

nuja, ik heb de functie die op die switch zat al naar een ander gezet dus ik kan eigenlijk nog wel verder zonder die ene.

Ik heb al 2 schakelaars gebroken gehad bij mn FF8. Eentje door mijn eigen schuld en eentje door een clubgenoot. Hij heeft toen voor mij 2 nieuwe schakelaars er in gezet. Deze kan je gewoon halen bij een beetje fatsoenlijke electronica zaak. Scheelt aanzienlijk en zijn niet te onderscheiden van de originele schakelaars.
Maar je kan deze ook gewoon bij een modelbouwzaak halen dacht ik.
Maar als je een beetje kan solderen is het volgens mij makkelijk zelf te doen.

In een FF8 passen uitsluitend de originele Futaba-schakelaars. Deze hebben een zeer geringe inbouwhoogte en ook nog eens de pootjes uit het midden. Als er dus een ander type schakelaar wordt gemonteerd, wordt het een knutselwerk en voldoet de zender niet meer aan de type-goedkeuring!
De mix-type schakelaars, die voor o.a. de FC16 en de FC18 verkrijgbaar zijn, zijn van het zelfde type en dus bruikbaar. Aangezien de schakelaars met omgevouwen pootjes op de schakelaarprinten zijn gemonteerd, is dit een werkje, dat door iemand met voldoende ervaring uitgevoerd moet worden!

Overigens behoeft men vanuit België niet zelf apparatuur langs te brengen bij de servicedienst (wordt wel veel gedaan en is meestal zeeeeer gezellig). Gewoon inleveren bij de modelbouw-winkelier is de geëigende weg. Voor slechts 1 gebroken schakelaar wordt dit wel relatief duur, maar een keer volledig laten kontroleren en opnieuw laten afregelen zal zo langzamerhand ook wel eens nuttig zijn...

Ik wil aan niemand zijn deskundigheid twijfelen maar deze foto's laten hopelijk wel zien dat je het wel degelijk zelf kan doen. ( als je dat temminste wil) Het zal natuurlijk nooit net zo professioneel worden gemaakt als bij de technische dienst. Maar ik wil alleen maar laten zien dat de schakelaars van het zelfde merk zijn en dezelfde hoogte hebben en dat het geen knutselwerk is geworden.

afb6521.jpg

Dit is een originele schakelaar aan de andere kant.

afb6522.jpg

en dit is de een niet-orginele schakelaar gehaald bij een electronica zaak. Het enige wat anders is is de kleur.

@wouter
Dit is gewoon mijn oplossing en je kan er voor kiezen om alsnog je zender op te sturen alleen ik wil alleen maar laten zien dat het wel degelijk mogelijk is om het zelf te reparen. En het werkt bij mij al meer dan een jaar naar behoren.

Het gaat er niet om of je dit zelf kunt doen, uiteraard zal dit voor iemand met voldoende soldeerervaring geen probleem zijn.
Waar het wel om gaat is of je het juiste (lees het passende) type schakelaar kunt bemachtigen (en dus geen wijzigingen aan de printen hoeft aan te brengen). Dit is mij buiten Futaba om nog nooit gelukt, vandaar dat ik verwijs naar de mix-schakelaars van de FC16 en FC18 (en uitermate verbluft ben over de laatste foto...).

Als er echter elders equivalente schakelaars te koop zijn, dan ben ik zeer benieuwd waar dit is en eventueel onder welk bestelnummer. De desbetreffende elektronica-winkel kan zich dan zeker verheugen in een nieuwe klant.

die schakelaars komen van de firma brigatti op de hobbemastraat in eindhoven.

Bedankt. Helaas hebben ze het desbetreffende merk/type niet op hun site staan. Kontakt opnemen zal echter ook wel lukken, dus ik ben benieuwd.

Ik heb wat bezwaren tegen dat "te oud". Waarschijnlijk bedoel je "minder jeugdig".
Uiteraard is het spreekwoord wel toepasselijk...

Back