FF9 Accu laden

Hallo wie kan me helpen.

Ik heb een nieuwe FF9 gekocht en daar zit de volgende accu bij:

9,6 v 2000 mAh

Volgens de stikker mag ik de accu laden op 200mA / 16 uur of max 2A voor 1 uur.

Duidelijk lijkt mij...niet dus.

Als ik hem wil laden op mijn Ultimate lader kom ik niet verder dan 500 mAh. Dit miet toch 2000 mAh zijn???

Ik heb in het menu het volgende ingevult:

NIMH
8 Cellen
2000 Mah
Laden 2 A
Ontladen 2 A

Waarvoor komt er dan niet het maximale in??
Op automatische laden gebeurd het zelfde

Wie help me verder.

Groeten Marco

Accu zal wel rond zijn nominale spanning geleverd zijn, dus het is niet vreemd dat er maar 500mAh bij gaat.
Als je lader een ontladen-laden stand heeft, gebruik hem eens en kijk dan hoeveel er werkelijk in de accu gaat.

Het laden van een zender accu in de zender via de connectors op de zender mag en kan alleen met 200 mAh. Je mag al lang blij zijn dat je zekering nog heel is of dat er niet nog ergere dingen zijn gebeurd. Dit is al meerdere keren hier beschreven en ook al door de service dienst aangegeven.

Hai,

Gebruik de Ultimate en ga hem nu dan eens helemaal ontladen en kijken wat hij daarna gaat doen.

Moet ik hem dan langzaam of snel laden???

Marco

14 uur met 200 mA laden is langzaam laden. Dit is voor een zenderaccu de beste manier.

De Power Peak Ultimate is een snellader. Je moet hiermee op z'n minst laden met 0,5 x C = 1 Ampere. Als je dit in de zender doet en het gaat een keer mis, dan heb je opeens een heel andere zenderbehuizing.

Ik heb het zelfde proobleem.
Heb hem op onderhouds laden gezet, 1 keer ondladen en weer her laden.
Bij mij gaat er max rond de 800ma in.

Groeten Ronald

@Kenwood

Jij had er een 2000mAh accu bij?? Da's raar want ik heb zojuist een gloedjenieuwe FF9 gekocht waar een accu bij zat. Deze accu was een NiCd van "maar liefst" 700mAh!! 8O Het kan niet op!

Aangezien de accu nog geen 5 min stand hield, logisch nieuwe niet geladen accu, voordat de zender aangaf dat íe "zuurstof tekort" had heb ik de accu buiten de zender om geheel geladen met 0,1C (nieuwe accu). Toen ging er maar 600mAh in en de tweede keer na gehele ontlading nog geen 460mAh.... de derde keer 415mAh... :? Weg ermee dus...

Waar heb jij deze Futaba vandaan? De mijne komt van Hobby-in...

Nu heb ik een 2700mAh NiMH gebruikt welke nieuw is en geladen met 0,1C. Vanochtend stond deze op ruim 2800mAh "F" (Powerpeak Inf II) dus dat lijkt me ok.

Tjen

Ik zelf had hem in roden weg.
Maar heb de niewe accu bij flycam lexmond weg.
Zou ik eerder naar toe gaan.
Die kennen de zenders tenminste die ze verkopen.
Maar wel raar dat ze de zelfde zender met een lagere accu verkopen.

Groeten Ronald

Tja, mijn idee. :?

De verschillen zijn wel aanzienlijk dan. Waarschijnlijk is de 700mAh accu die bij mijn FF9 zat wat er standaard direct van de leverancier vandaan komt. Ik kan me zo voorstellen dat enkele modelbouwwinkels de moeite hebben genomen er, vóór de verkoop, een accu in de zetten met een hogere capaciteit.

De accu die bij mijn FF9 zat lijkt mij inderdaad geleverd door de fabrikant zelf want het waren geen afzonderlijke cellen die aan elkaar waren gesoldeerd. Deze waren zonder opdruk of wat dan ook netjes gepuntlast als één geheel.

Grt,

Tjen

De accu die er bij zat was ook van de fabrikant, dat wel.
Maar ze hebben ook meerdere soorten sets.
Ik weet niet of jij ook de kristal loze heb genomen?

Groeten Ronald

De mijne (FF9 super met synth moduul) kocht ik vorig jaar bij Q te P en daar zat standaard een Robbe 2000mAh NiMh accupack bij.

Nu on-topic: in de duitstalige manual staat dat je mag snelladen met stromen tot 2A. Voor mijn accu is dat dus 1C.

Ik heb een Schulze lader, ik heb ooit geprobeerd de accu snel te laden in de zender met het automatische programma. Daar gebeurde hetzelfde wat kenwood meldt - de lader slaat af lang voordat de accu vol is. Mijn theorie is dat dat komt door het dunne accukabeltje, waardoor de lader te vroeg denkt dat de accu vol is.

Ik volg altijd het recept van Jan - 's avonds tevoren laden op 0,1C, bij mij dus 200mA. Als ik haast heb (gisteravond vergeten te laden :wink: ) zet ik hem eerst op 500 of 750mA, als de lader dan afslaat is de accu nog niet maximaal vol dus ga ik dan nog even door met 200mAh. Dat werkt goed en je hebt in vrij korte tijd je zenderaccu weer helemaal vol.

Ronald Scholten zei:
De accu die er bij zat was ook van de fabrikant, dat wel.
Maar ze hebben ook meerdere soorten sets.
Ik weet niet of jij ook de kristal loze heb genomen?

Groeten Ronald

Yep, de kristalloze... maakt dat wat de accu betreft iets uit dan?

:wink:

Nee, dat niet.
Maar dan is de kans groter dat we de zelfde set hebben.
En deste raarder dat het niet de zelfde accu is.

Groeten Ronald

Robbe levert de FieldForce 9 standaard met een Robbe 2000 mAh NiMH-accu. Andere importeurs leveren de zender (uiteraard) met een andere accu.

Dat een automatische lader niet goed overweg kan met het laden van de zenderaccu heeft meerdere redenen:

- het laadsnoer is erg dun.
- de jackplug is niet erg geschikt voor snelladen.
- in de zender zit een polyswitch, een soort elektronische zekering. Ook deze is niet erg berekend op snelladen.

Als er problemen zijn, slaat een delta-peak lader als regel (veel) te vroeg af. Het komt echter ook voor, dat-ie helemaal niet afslaat (de delta-peak-spanning v/d accu wordt dan niet goed gezien). Dit jaar zijn er 'slechts' twee gesmolten FF9 zenders binnen geweest bij de servicedienst. Hier op het forum staat er ergens wel een foto van het resultaat. Beide waren weliswaar van Belgische modelbouwers, maar men is gewaarschuwd! Snelladen van zenderaccu's wordt ernstig ontraden.

Op accu's wordt in principe geen garantie verleend. Als men echter redelijk kort na aanschaf al veel capaciteitsverlies heeft of als men een erg hoge zelfontlading ervaart (bij zender-uit accu na enkele dagen al leeg) is het echter toch raadzaam de accu voor garantie in te leveren. Voor het vaststellen van capaciteitsverlies mag men niet afgaan op wat de lader vertelt. Laad de accu eens met 1/10 van de capaciteit en bij voorkeur een uur of 20 (dus langer dan normaal) en kijk dan hoeveel capaciteit de accu geeft: lader op ontladen met 200 mA (dit is ongeveer de stroomopname v/d zender).

Hi Corrien,

Heeft de snelheid van het ontladen van de zender accu nog invloed of de zender alleen aanstaat of aanstaat en de knuppel in bewegin,in bedrijf dus?

Gr Joop

Nee, het stroomverbruik van de zender is tamelijk constant. Het maakt daarbij praktisch niet uit of knuppelfuncties worden bediend of niet. Elke knuppelfunctie verbruikt zo'n 1 mA, ongeacht de stand waarin deze staat.

Als je echter de bedrijfstijd zou willen meten door de zender domweg aan te zetten: de zender heeft een auto-power-off, dus als je 'm ongebruikt aan laat staan zet-ie zichzelf na 20 minuten uit.

Dat auto-power-off is dat alleen voor de moderne zender?Ik heb nog zo'n ouwewetse boeren zender ,F 14 Futaba, en daar bij ging ik de accu ontladen door domweg de zender aan laten staan en na verloop van tijd ging de volt meter op nul staan en de accu was dan werkelijk leeg,dan kon ik dan merken aan de oplaaad tijd.

Gr Joop

Back