FF9 programeer vraag

corvl

verslagschrijvers
Hallo,

IK heb een vraagje ivm het programeren van de FF9.
Op een toestel heb ik flaperons gezet. Deze worden besruurd door een vrd D, en dit kon worden uitgezet door een switch.

Nu wil ik de flaps bedienen door een switch, bijvoorbeeld switch C, omlaag is geen flaps, midden is stand 1 en naar beneden is stand 2.
Op zich is het mij gelukt. Ik heb een mix aangemaakt, die "AUX 2" gebruikt. en een andere mix ook met AUX 2 bij de laatste dan de uitslag wat groter gezet. Dit werkt dus. Ik vraag me alleen af wat AUX 1 is, en en je kan ook de aux-channels instellen. In de handleiding wordt hier maar een paar regels aan besteed, ik snap niet echt wat hiermee wordt bedoeld (blz 36). Aux 2 blijkt dus de flaps te zijn, ik begrijp alleen niet waarom.

Bedankt,
Cor

Even verplaatst naar Electronica. 'Electro' is meer voor de electro aangedreven vliegtuigen en hun aandrijvingen etc.

Cor,

Bij Futaba zenders is de toewijzing van de uitgang van de ontvanger aan een stuurkanaal een vast gegeven. Met de mode instelling kan je kiezen welke stick bv de aillerons bediend maar aan de ontvanger is dit altijd uitgang 1 terwijl hoog-laag altijd uitgang 2 is. Zo zijn ook de aux kanalen vast toebedeeld en is aux 1 servo uitgang 5 etc. Alleen als je kiest voor een setup met twee ailleron servo's veranderd er iets omdat dan kanaal 7 de tweede ailleron servo wordt.
Deze vaste toedeling van stuurpulsen voor servos heeft te maken met de PCM codering en met name dan met de compressie techniek die gebruikt wordt om de informatie overdracht snel genoeg te krijgen en toch binnen de toegestane bandbreedte te blijven.
ik hoop dat dit je vraag beantwoord anders merken we het wel aan je reactie.
MVrGR Hans Delemarre

@ Delcam, Dat beantwoord helemaal mijn vraag.

Toen ik met mijn zender aan het spelen was kon ik als master alleen "AUX1 " en "AUX2" kiezen, uit jouw verhaal begrijp ik dat er ook een "AUX3" en AUX 4" zou moeten zijn voor de kanalen 8 en 9.Maar die kwam ik niet tegen.

Iniedergeval heel erg bedankt voor je antwoord,
Cor

Back