FF9 waarschuwing in UK

• Topicstarter Topicstarter Fabian
  • Startdatum Startdatum
F

Fabian

Guest
Op RR zag ik deze vraag / waarschuwing:

---------------------------------------------------------

I wonder if someone could shed some led on this, I am an editor for my clubs newsletter, and one of the safety officers at my local club,
I recieved an email saying that all FF9 users in the UK (not sure if it is a world wide problem) should contact ripmax directly to see if their transmitter needs a software upgrade as apparantly on the FF9 there is bug which affects the trim position and can end up causing you to crash.

I just wonderd if anyone else has recieved this warning and if so did you ring ripmax up ?

-----------------------------------------------------------

Korte vertaling:
Een schrijver van een engels RC clubblad heeft een mail ontvangen waarin staat dat er blijkbaar een bug in de software van de FF9 / 9CHP zit. De trimpositie kan hierdoor aange'tast' worden.

Mijn aanvulling:

Tot nog toe geen reden voor paniek, want ik heb het nog via geen enkele officiele weg vernomen, en vooral niet in Nederland.
De website van Futuba geeft geen melding, maar goed: dat is maar een site.

Mocht er meer nieuws zijn of komen, dan graag hier een reactie..

Groeten Fabian

Als er iemand hier op het forum is die dit zou kunnen weten is het "Corrien". Bij deze dus de vraag aan "Corrien": Jan weet jij hier iets van????

bullshit denk ik, er zijn 100 duizenden FF9's in omloop in de states al alleen.
dan had je dat ALLANG vernomen via media als runryder ofzo.

Flauwe grappenmaker waarbij andermaal het medium E Mail wordt gebruikt voor het verspreiden van zever vermoed ik.

Zoals Gerard nl zegt enkel de Britten worden ingelicht??? vergeet het maar

Stevo

Geen idee, wat hiervan waar is. In ieder geval is er bij mij (nog) niets bekend. Op de site van Ripmax is er ook niets van terug te vinden.

Er zal morgen eens navraag worden gedaan bij Ripmax en Sablon. In Duitsland zijn er weer eens (zoals te doen gebruikelijk) een aantal vakantiedagen, dus bij Robbe kan maandag pas worden nagevraagd.

(een gedachte)

Er zijn nog steeds mensen die een crash door een stuurfout niet toe willen geven.

:cry:

Zojuist van Robbe laatste stand-van-zaken binnengekregen: geen enkele melding over FF9 en al helemaal geen meldingen over problemen, die tijdens het gebruik gevaar op kunnen leveren. Er werd vandaag dus toch nog gewerkt in Duitsland.
Navraag was er verder door mij nog niet gedaan (druk-druk-druk, gigantische bergen werk, 31 telefoontjes beantwoord, veel volk over de vloer gehad, om 17.00 uur besloten dat het einde-werkdag was; als alle dagen zo waren... :? ).

Mmmm Zal dus wel de zoveelste Internet Kwakkel zijn die thans in min of meerdere mate ook in mijn geliefde forum is doorgedrongen.

Aan al die intersante luiden :showass: :fuckyou2: :sniper: :murder:

Ben ik blij dat mijn gloedjenieuw FF9 dus gewoon veilig te gebruiken blijft...

RR Reply op dit onderwerp wat mooi aansluit op alle andere antwoorden:

---------------------------------------------

ah, the trim problem. I remember coming across that about 2 years ago when i first got a FF9 (bought in the UK!!). The guy i fly with phoned (then) Ripmax to be told he didn't know what he was talking about - erm, this guy is a professional instructor pretty much 365 days.

The problem lies with Trim offset (as named on the FF9) where you can have different trim settings in different flight modes.

When you adjust your trims in idle1/2 (it could just be idle2) the ff9 didn't 'remember' the trims when you turned the tranny off. So if you changed the trim up to say +21 then turned off and turned back on the trim (for that flight mode) would show zero. The only way to get it to remember the settings was to go into the trim offset menu for the flight mode you changed during your flight change the trim using the jog wheel then change it back to what you set during the flight. After that you could turn off safely and it would store the value.

--------------------------------------

Wellicht dus een probleem in eerdere software versies.

Iedereen bedankt voor het ontkrachten van deze onterechte waarschuwing (was niet de bedoeling om onterecht onrust te zaaien).

Groeten, Fabian

Nee, dit is/was een probleem in enkele Campac-versies. O.a. bij de FF8 kwam het volgende voor: als de trim naar links cq naar onderen was versteld werd dit keurig onthouden. Bij trim naar rechts cq naar boven werd de trimwaarde weer naar het midden verplaatst. Een provisorische oplossing was het modelgeheugen naar zichzelf kopieren: daarna werd het wel onthouden.
Dit verschijnsel deed zich uitsluitend voor bij de Campac-modelgeheugens en was uiteraard niet iets, dat gevaarlijke toestanden tijdens het vliegen veroorzaakte. Nadat het probleem door Futaba was gemeld werd dit in Europa als eerste bij de Nederlandse servicedienst daadwerkelijk door een eindgebruiker gemeld en bij controle vastgesteld. Kun je dus nagaan, dat het zelfs nog door vrijwel geen enkele gebruiker was opgemerkt...

Enne, beter een waarschuwing te veel dan eentje te weinig!!!

Je vraagt je alleen wel af, waar zo'n Engelse Jandoedel (Johndoodle?) de informatie vandaan heeft, dat er een terugroepaktie is en dat dit tot crashes zou kunnen leiden.....

Zover ik het heb kunnen vinden schrijft hij voor een clubblad en dan zijn er weleens mensen die voor de lol onjuiste berichten naar hem mailen.

Wellicht om de 'concurrent' een slechte naam te bezorgen. Het pakt nu alleen anders uit en ik hoor van iedereen positieve berichten ;-).

Heb al geprobeerd om de schrijver van het bericht te achterhalen via de plaatser van de waarschuwing op RR, maar nog geen reactie....

Het enige wat aan mijn FF9 tot crashes kan leiden is en blijft nog steeds de PEBTAG error. Die krijg ik dan ook jammergenoeg regelmatig.

Problem exists between transmitter and ground

En dan zeggen ze nog steeds dat ik het probleem ben..

Antwoord van de plaatser van het bericht:

---------------------------------------------

After further investigation (phoned Ripmax) i have found out what this person was refering to was an older FF9 (the first lot that came out 2yrs ago)
this issue has been sorted by Ripmax,
Any TX purchased after 2002 has already had the upgrade loaded prior to it leaving the factory.

-----------------------------------------------

Dus niets aan de hand met de FF9's.

lol ;) pebtag doet me denken aan PEBKAC en de alom bekende Invalid User Error...

Broodje Aap, iemand?

Ton.

Hallo,

Heb ooit op uk.rec.models.radio-control.air het volgende gelezen (februari 2003) als antwoord op een probleem met leraar-leerling :

FF9 buddying disaster (buddying = leraar-leerling)
The early batches of the 9C had a switch problem. It is now corrected
but there might be a few of the early radios still is shops. So even
if you bought yours recently it may still suffer from the switch
problem. If I remember right the American disributors recalled the
radios for a free switch replacement.

The switch has 3 pins. One one of the pins is permenantly connected to
(+), the other one to ground (-). The middle pin is the output and
becomes (+) or (-) depending on the switch possition. Rarelly, when
moving the lever the (+) and (-) pins of the switch are shorted for
just a moment. This is enough for the radios electronics to fail. The
radio re-boots imidiatelly but it takes a couple of seconds until it
starts transmitting again. You can notice this delay also when you
first power on.

The strange think is that it happened twice on the same flight. I
don't know how much effect temperature can have on this, but to me it
seems you need to check when was your TX manufactured.

Regards,
Angelos

Wie niet waagt...blijft aan de grond!

Olivier

Dit is ook weer zo'n oei-oei-schrik-schrik verhaal.

Er zijn inderdaad schakelaar-problemen geweest met de FF9, maar dit was voordat de eerste zender in Europa werd verkocht. De eerste leveringen zijn daardoor ook enige tijd uitgesteld geweest.

@Corrien

Klopt de FF9 is gewoon een top zender niets mis mee, ik heb hem al een jaar ofzo en echt nog nooit iets vreemds mee gehad.

Back