FG Marder G2D96 heeft gelopen start nu niet meer! HELP

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door marterman, 9 aug 2010.

  1. marterman

    marterman Guest

    Alloha,

    Ik ben net nieuw hier bij jullie allemaal en moet meteen al jullie hulp vragen.
    Ik ben in het bezit van een oude FG Marder met een Zenoah G2D96 en een Walbro carb.
    ik zit nu met een aantal problemen.
    eigenlijk het belangrijkste probleem is dat hij niet meer wil starten.
    hij vonkt mooi buiten op de cilinderkop, krijgt brandstof en lucht.

    een volgend probleem is dat het motor vliegwiel zijn nokjes kwijt is en ik nu dmv een tooltje en een accuschroever poog om mijn Marder te starten.
    In het vliegwiel zijn à fabriek 2 schroefgaten gemaakt. ik heb daar 2 bouten on gedraaid waardoor ik nu met het plaatje met 2 gaten kan grijpen op de bouten. [​IMG][​IMG][​IMG]
    mijn vraag is nu eigenlijk gaat een accuschroever snel genoeg? ik weet niet hoe snel een trekstarter draait (natuurlijk afhankelijk van de persoon die trekt). ik denk zelf dat je met een trekstart sneller kan draaien dan met een accuschroever. ???????

    heb vandaag de uitlaat gedemonteerd en kwam erachter dat er een behoorlijke scheut brandstof in de uitlaat zat. duidelijk VEEL TE VEEL brandstof.

    als ik de stelschroeven L en H naar binnen draai, wordt de brandstof toevoer dan meer of minder??? en is dicht ook echt dicht er zit namelijk nog een veer tussen de schroefkop en het carb huis?


    Greetz Mark
     
  2. paul Vingerhoets

    paul Vingerhoets

    Lid geworden:
    23 sep 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    best
    goede morgen,

    naar binnen draaien is dicht draaien klopt. niet vast draaien anders beschadig je de boel en/of breekt het puntje van stelschroef af. veer is om te voorkomen dat stelschroef door trillingen verdraaid.
    volgens mij is bij helemaal ingedraaide stelschroef het kanaaltje echt dicht.

    welke nokjes zijn er van vliegwiel af ? de schoepen die voor de luchtverplaatsing zorgen of iets anders.

    ik denk dat het toerental van normale schroefmaschine hoog genoeg zou moeten zijn om op te starten

    gr. paul
     
  3. hedibi

    hedibi

    Lid geworden:
    4 jun 2004
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    Vleuten Hormann HT3 Futaba 4pk
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. Gert van Holten

    Gert van Holten

    Lid geworden:
    12 sep 2005
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Apeldoorn
    Bougie er uit, auto op de kop houden en starten. Normaal met trekstarter maar voor jou geld dit met de boormachine. Zo verwijder je ook de overtollige benzine uit het carter.
     
  5. marterman

    marterman Guest

    Ben nu al een redelijke tijd aant kloten met de instellingen van de carb.
    krijg het maar niet voor elkaar. de benzine komt ook via het luchtfilter naar buiten!!!!!
    weet eigenlijk niet meer waar ik het moet zoeken!

    suggesties???

    groeten Mark
     
  6. PIR3lly

    PIR3lly

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    1.907
    Locatie:
    nabij Schiphol
    Draai je wel de goede kant op met de boortol/accu schroevendraaier???
     
  7. HarleyDirk

    HarleyDirk Guest

    Hallo,
    Ten eerste zou ik de bougie vervangen voor een nieuw exemplaar.
    Bougie die buiten de cylinder vonkt hoeft dat nog niet in de cylinder te doen.
    de L en H schroef voorzichtig rechtom dichtdraaien tegen de aanslag en dan ongeveer 1,5 slag linksom draaien.
    Verder zou ik een gewone boormachine gebruiken omdat deze een veel hoger toerental heeft dan een accuboor.
    starten met vol gas zonder bougie en auto eventueel op de kop houden.
    Daarna bougie in de cylinder en weer met de electrische boormachine starten.

    Hoop dat je succes hebt, dirk
     
  8. paul Vingerhoets

    paul Vingerhoets

    Lid geworden:
    23 sep 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    best
    heeft de auto lang stil gestaan ? misschien zijn de membraampjes die in de carb zitten kapot.

    zijn de stelschroefjes nog heel m.a.w. als je ze er helemaal uitdraaid zit er dan een net puntje aan als de punt eraf gebroken is werkt de afstelling niet meer .

    en inderdaad eerst eens zorgen dat alle benzine uit de motor is

    succes.
     
  9. marterman

    marterman Guest

    Hartelijk bedankt voor de tips!
    wilde alleen even toevoegen dat ik in het bezit ben van een Blauwe Bosch!
    Deze accu schroever draait op 1700 toeren/min, max koppel 170 Nm!
    Is dat toch nog te weinig?

    zal hem dadelijk op de kop houden en even laten rond draaien zodat alle benzine eruit loopt!
    De bougie overigens is net nieuw!

    De auto heeft inderdaad redelijk lang stil gestaan! heb wel de L en H stelschroefjes nog helemaal los gedraaid en de puntjes zagen er mooi uit.
    Moet ik alle pakkingen en membranen vervangen als ik de carb uit elkaar geschroefd heb?
    Deze heb ik namelijk niet in mijn bezit zou ik dus moeten bestellen.

    Zijn er trouwens mensen uit de buurt van Kerkrade aanwezig hier op het forum?

    Greetz Mark
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 aug 2010
  10. paul Vingerhoets

    paul Vingerhoets

    Lid geworden:
    23 sep 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    best
    hallo,

    of je pakkingen en membramen moet vervangen zal er een beetje aan liggen hoe ze los komen en of ze heel zijn, maar dat weet je pas als het los is natuurlijk. heel voorzichtig los maken en uit elkaar nemen, maar zou wel eerst de andere opties doorlopen en ook even de choke klep controleren of die helemaal open kan als er een in zit natuurlijk.

    gr. paul
     
  11. joep94

    joep94 Guest

    ik zou ook het membraam vervangen in dde carb maar daarbuiten ook ff kijken naar je stopknop deze wil soms wel is kapot zijn, heb ik bij mijn marder ook gehad dan start hij ook niet, dan kun je nog kijken of je voetpakking kapot is.
     
  12. hallo,
    Komt me allemaal zeer bekend voor , ik heb dezelfde problemen.
    Bij mij laat de moer van het vliegwiel los, de auto start wel , llopt dan goed maarna een minuut een hoop lawaai(metaalgeluid) en slaat dan af.
    Dan ligt het moertje weer los in het vliegwiel.

    help help.

    robert
     

Deel Deze Pagina