fg tandwielverhouding

beste

Ik heb zopas mijn spur tandwiel van de FG monster beetle stuk gereden,
het is een plastic tandwiel, de tanden zijn volledig afgesleten zoals te zien op volgende foto :

Kennisgeving voor omleiding

Na enig zoeken ben ik tot de conclusie gekomen dat als de wagen tijdens een sprong neerkomt, de achterste draagarm die in plastic is ook iets doorbuigt, waardoor de draagarm tegen het tandwiel komt en het zo op de zijkant begint schuin af te slijten. Er zijn verschillende mogelijkheden, ofwel een alu draagarm, afstelling van de draagarm en spoor bijregelen, of een kleiner spur tandwiel, deze laatste lijkt mij wel het best, als de diameter van het tandwiel verkleint is het probleem automatisch opgelost.
Het spur tandwiel is 48T, nu is mijn vraag of ik daar een 46T of zelfs 44T mag opsteken? De tanden blijven evengroot, enkel het aantal tanden en de diameter van het tandwiel verkleint. Op die manier ben ik er erg goedkoop vanaf en hoef ik geen extra alu parts te steken (die misschien later wel nog zullen komen maargoed). Iemand een idee of dit een mogelijkheid is? Ik wil enkel weten of ik dit qua kracht overbrenging mag riskeren, en of ik verplicht ben het tandwiel aan de motoras ook te veranderen.

mvg

Hoi.

Het verkleinen van het spur kan niet zonder het kleine tandwiel te veranderen.
Dus het zal een combinatie worden van 18/46 of16/48. Als je dan toch veranderd van combi kun je ook het best de stalen uitvoering nemen met de alu meenemer. (maar dat is mijn mening natuurlijk). Je kunt natuurlijk ook een 18 tands staal en 46 kunststof nemen. dit werkt ook prima en is de goedkoopste oplossing. Succes ermee.
Gr Rinie.

Hoi.

Het verkleinen van het spur kan niet zonder het kleine tandwiel te veranderen.
Dus het zal een combinatie worden van 18/46 of16/48. Als je dan toch veranderd van combi kun je ook het best de stalen uitvoering nemen met de alu meenemer. (maar dat is mijn mening natuurlijk). Je kunt natuurlijk ook een 18 tands staal en 46 kunststof nemen. dit werkt ook prima en is de goedkoopste oplossing. Succes ermee.
Gr Rinie.

Het kleinste is staal, ga morgen eens kijken maar denk dat het inderdaad een 16T is. Ik wil er wel 2 stalen instoppen maar ben dan wel bang als er iets misgaat dat de motoras sneuvelt. Heb al zitten kijken om er zelf een tandwielkastje boven te zetten maar heb niet altijd even veel ruimte om het stevig te bevestigen. De meenemer is al uit alu, die had de vorige eigenaar al verandert. Scheelt het veel in het optrekken, als je van 48 naar 46 gaat?

kijk wel uit dat je de vertanding niet te zwaar maakt voor de motor.
want anders ben je niet vooruit te branden.

2 plastic tandwielen is geen optie zeker? hoe lang gaan die mee?
De prijs is ook wel erg veel minder dan, betaal in totaal 15eur voor de 2 uit kunststof, anders 70 voor die in staal...

Nee zijn geen optie...... Geschatte levensduur is een minuut of 5 , als je dat al haalt....

Gewoon voor een set uit staal gaan , die verslijt je eigenlijk nooit meer en je bent meteen van alle tandwielellende af :)

Ik zou de kleine (18) uit staal nemen en de grote 46 uit plasctic.
Ben je in 1 keer klaar of deze combi uit staal natuurlijk.:D

Als je ze gaat bestellen zou ik meteen voor de set uit staal gaan .... De plastic 46T gaat het waarschijnlijk ook niet lang maken en als je die een paar keer moet vervangen ben je net zo veel kwijt als voor die ene stalen ;)

Als je ze gaat bestellen zou ik meteen voor de set uit staal gaan .... De plastic 46T gaat het waarschijnlijk ook niet lang maken en als je die een paar keer moet vervangen ben je net zo veel kwijt als voor die ene stalen ;)

inderdaad, en anders moet ik toch die verzendkosten ook zoveel maal betalen. Zeker dat het geen kwaad kan als er vb een steentje tussen graakt ofzo, heb me laten wijsmaken dat op die manier de motoras kan stuk gaan, mits het zwakste punt, het plastic tandwiel, weg is. Is het noodzakelijk een tandwielbeschermer te plaatsen?

Ik heb zelf tijdenlang Marder gereden met stalen tandwielen , heb nooit problemen gehad.... Zag na het rijden hooguit wat stof op de tandwielen zitten van vermalen steentjes ;)

Dat verhaal van die motoras vind ik persoonlijk nogal vergezocht :!: Dat is 1 van de dikste zoniet de dikste as op de auto ;)

Dan zal het eerder de alu meenemer zijn die een tik krijgt of de tussenas...

Back