fiala 85 cc boxer

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door guusbaselmans, 20 jun 2021.

  1. guusbaselmans

    guusbaselmans

    Lid geworden:
    18 jul 2014
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Lommel
    heeft iemand ervaring met deze motor ivm aanslaan start zeer slecht
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen enkele ervaring met die motor, maar starten van een motor hangt af van drie dingen: voldoende krachtige vonk, vonk precies op tijd, en een explosief mengsel in de cylinder.
    Als de timing goed staat, en de ontsteking electrisch in orde is, is het een kwestie van primen, en dat is niet meer dan "uitproberen". De ene motor wil zoveel slagen gechoked worden, en de ander zusveel. De ene motor wil zo vaak rondgedraaid worden na het choken, de andere zusveel. Als je dat recept eenmaal te pakken hebt, start ie daarna altijd.

    Ik heb daar bij mijn eigen motor ook in principe voor iedere motor weer een ander vast recept, en iedere motor anders, ik moet zo langzamerhand een notitieboekje gebruiken om de verschillende "recepten" te onthouden.
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Vraag 1 staan de kleppen goed afgesteld.?
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Menbraamdruknaald afgeregeld op 1,3 bar?
    En geen olie in je pulse leiding?
    Choke klep gaatje dicht gesoldeerd?

    Dan is het choke er op ontsteking uit en 10 x ronddraaien.
    Choke er af gas iets open en ronddraaien voor 6x. Ontsteking aan en deprop goed vasthoudend ronddraaien tot hij bokt. Dan aanslaan.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb dan alleen 2 takt benzine..
    de ene is altijd een ramp de eerste keer van de dag.
    hij wil dan niet zo lekker primen. kost wel een keer of 20 slaan aan die prop..
    Tweede start van de dag is meestal 3 keer slaan en dan loopt ie.

    Dat eerste keer starten en wat rottig primen doet ie sinds de motor de laatste keer op punt is gezet.
    maar verder loopt ie goed. dus hoort het nu gewoon bij de nukken van die motor :D
    Voornaamste verschil met wat serge meld, is dat bij mij in de handleiding stond dat je moet primen en zwengelen met de ontsteking aan.
    zodra de motor een keer "hapt", choke uit.
    en doorgaans loopt ie dan in een paar keer.
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Wat ik standaard doe is het gaatje in de Choke klep dicht solderen. Hierdoor is je motor sneller geprimed.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    hm, goeie...
    ik ga eens uitzoeken hoeveel dit scheelt..
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat gaatje zit daar om te voorkomen dat je je motor totaal verzuipt. Moet je mee oppassen....
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Klopt omdat de carburateurs ontwikkeld zijn voor bos en tuinbouw en dus met een trekstarter aangetrokken worden. Niet zoals wij de boel starten. Is dus geen enkel probleem, mag ik je uit ervaring mededelen.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ga eens kijken of ik een omkeerbare test kan doen..
    Het is altijd de eerste start van de dag dat ik er een lamme arm aan overhou..
    daarna loopt ie eigenlijk altijd met een paar klappen..
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daarna zit er (voor een paar uur, tot het verdampt is) voldoende ontsteekbaar mengsel in het carter. En dat is een teken dat je OF te weinig, OF teveel primet tijdens die eerste start.
    Beide zijn kut, om het maar eens zo te zeggen.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    daarom zal de handleiding aangeven de ontsteking aan te zetten tijdens het primen..
    als hij hapt, choke uit, en daarna gaat het goed.

    en als hij iets doet, is het te weinig primen op deze manier..
    meestal de eerste keer dat hij start, gaat hij na +/- 10 sec uit.
    daarna moet ik meestal nog ff een keer choke erop zetten, ff primen... daarna loopt ie wel door.

    en de rest van de dag gedraagt hij zich netjes.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En daarvoor dient dus dat gaatje.... Tenminste, officieel dan. Dat de motor in principe kan lopen met de choke er op.
    Sommige motoren hebben dat nodig, vanwege dat in een koude motor de brandstof slechter verdampt, en alleen de verdampte brandstof meedoet aan het spelletje "ontsteekbaar mengsel".
    Al werkt dat niet altijd even goed, en dan verzuip je hem alsnog. Maar vroeger had IEDERE auto een handmatige choke, en kon iedere automobilist daar mee overweg, kon iedereen horen wanneer je de choke langzaam aan open kon zetten.
    Nu kunnen we dat niet meer, weten we dat niet meer en is die algemene kennis, dankzij de zegeningen van brandstofinjectie eigenlijk volledig verloren gegaan.
     
    HansH en Cnn vinden dit leuk.
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Een model motor op de choke zoals de fiala,zal bij aanwezig mengsel anspringen en uitslaan doordat het mengsel te rijk wordt. Ook met dicht gaatje.
    Feit is dat dan met open choke en iets gas open dd motor binnen een paar slagen loopt.
     
  15. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Alem
    Draadje is behoorlijk gekaapt.

    Begint met Fiala 85 van GuusBaselmans.
    Guus, nee heb geen ervaring met fiala 85.
    Je geeft een beetje weinig info over het slecht starten van deze motor.
    Heeft hij altijd slecht gestart is normaal mijn eerste vraag.
    Zo nee, Is dit slecht starten er langzaam in geslopen of plotseling ontstaan.
    Start de motor alleen slecht bij koude of warme motor?

    Student, als moderator een draadje kapen voordat het probleem bij Guus verholpen is?
    Verder over jouw slecht startende motor.
    Ik werk in een productie bedrijf als troubleshooter.
    Methodiek die over het algemeen een snelle oplossing geeft: Wat is er gebeurd voorafgaand aan probleem/defect? Hiermee los je de meeste problemen snel op, kan zowel mechanisch als menselijke veroorzaakt probleem zijn.

    Info die je geeft: Dat eerste keer starten en wat rottig primen doet ie sinds de motor de laatste keer op punt is gezet.
    Welke acties zijn er gedaan met: Op punt zetten?
    Denk dat daar de oorsprong en ook de oplossing van je probleem zit.

    Groet. Hans
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Daarom mijn reactie, wel ervaring met deze motoren.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    gekaapt..
    toevallig heeft de mijne ook een uitdaging met primen.
    en toevallig zou dan een oplossing zijn om dat gaatje dicht te maken, zoals voorgesteld bij de fiala.
    blijkbaar geen fiala exclusief probleem.
    En guus kan gewoon reageren, zijn dingen neergooien.
    als hij dit topicgerelateerde uitstapje naar mijn motor niet leuk vind, mag hij dat aangeven.
    haal ik het weg. Vind ik ook niet erg trouwens., no hard feelings
    ik verlies me ook wel eens in extra lappen tekst als ik enthousiast wordt :D

    Qua op punt zetten:
    motor loopt nu prachtig. heel de vlucht, consequent, geen gestotter, geen opbouw van vloeistoffen of rijke/arme momenten.
    in mijn optiek, net zoals een vliegtuig gebouwd is om te vliegen, niet om te crashen..
    Ga ik niet aan de afstelling zitten om 1 keer per dag een probleem op te lossen.
    mijn "probleem" is waarschijnlijk dat 1 van de naalden een tikkie te ver dicht zit om lekker te primen.
    of mn olie te dik, of de olie dikt in in de leiding als hij een week rust heeft tussendoor.
    Of de membramen beginnen de eerste tekenen van verslapping te geven, maar daar loopt de motor verder te goed voor.
    lijkt me sterk.

    maar als dat gaatje inderdaad zoveel effect heeft..
    rest van de dag hoef ik in principe toch amper aan de choke te zitten..
     
    serge pot en Cnn vinden dit leuk.
  18. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Alem
    Viertaktmotor en tweetaktmotor kun je echt niet met elkaar vergelijken.
    Gaatje afdichten heeft bij tweetakt meer effect als bij 4 takt.
    Bij tweetakt moet je namelijk, bij een motor die enige tijd niet gelopen heeft, eerst het Carter vullen met een rijk mengsel.
    Dat gaat niet met maar een maal krukas ronddraaien.
    Bij warme motor zit er vaak nog benzine (damp) in carter, een maal zwengelen en plof.

    Groet. Hans
     

Deel Deze Pagina