fiber fusion Extra MX

Ik zal hier binnen kort een afbouw verslag plaatsen van een extra MX van
precision aerobatics. A green one.
Model + electro is onderweg.

Dit model:
http://www.precisionaerobatics.com/product_details.php?pid=456
[URL="
- Precison Aerobatics EXTRA MX Promo (Part 2 of 2)[/URL]

Is dus een 58 inch model.
Het speciale van dit model is dat hij extreem licht is.

Ik denk niet dat er "58 stunt kisten zijn van balsa die lichter zijn.
Het model zit zelfs nog een paar honderd gram onder het gewicht van de "58 sebart en extreme flight modellen.
Om dit te bereiken en er voor te zorgen dat het toch een stevig model is, hebben ze veel carbon toegepast.

Door dat het model hierdoor lichter is, wordt er nog eens een flink stuk
gewicht bespaard door dat er minder zware lipo,s nodig zijn.

Aangeraden wordt 2x een 2200mAh 3 cell lipo.
Hiermee haal je met zware 3D 7.5 minuten vliegen.

Daar heb je normaal toch al eerder een 3500mAh 6 cell of meer voor nodig.

Eerst zat ik aan een goedkopere HC motor te denken maar die zijn lang niet zo efficient.

Dus heb ook de trust 50 bij besteld.
Op RC groups loopt een lange tread:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1043175&highlight=extra+mx

Rest volgt...

Laatst bewerkt door een moderator:
En zo kwam het binnen:

Open die doos:

Als servo,s komen er BMS 385D-max in.
Dit zijn lichte, snelle digitale servo,s, die toch 4.7Kg doen wat meer dan genoeg is.

Als motor dus de zeer effieciente trust 50

Ik zal er geen echt bouwverslag van maken want bij zon ARF valt er minimaal te bouwen.
Toen ik alles uitpakte stond ik wel te kijken hoe precies het allemaal gemaakt is.
Het is allemaal nog een slag verfijnder dan bij merken als extreme flight en b.v sebart.
Dit had ik al gelezen maar je moet het vaak toch zelf zien.

De romp is zo licht gebouwd door carbon maar voornamelijk ook door de toepassing van koolstof staafjes.
Op onderstaande foto zie je als je goed kijkt over de lengte van de romp zwarte strepen lopen over het balsa.
Dit zijn dus koolstof staven die dus over de gehele lengte lopen.
Verder zitten ze ook in de breedte verwerkt.
[URL=http://img37.imageshack.us/i/p1020451.jpg/]
[/URL]

Laatst bewerkt:
Ik heb er ook een icharger bij genomen want voor op het veld gaat een 50W ladertje bij 6 cellen wat te traag naar mijn zin.
Heb deze aangesloten op een server voeding van 32A van barco army goods die ik wat omgesoldeerd heb.
Wil er ooit nog een 2e icharger bij bestellen maar dan moet er ook een zwaardere voeding komen.

Ziet er niet verkeerd uit toch?

Hoewel er zeer veel carbon aan zit, heb ik toch nog een paar opties er bij besteld.
Het landings gestel is b.v al van zeer degelijk dik carbon maar de wielkappen waren van kunstof.
Nou ja dan die ook maar bijbesteld in carbon. samen met carbon servo hevels en een carbon spinner maakt hem helemaal af.

Als je goed kijkt zie je de fotograaf er in gespiegeld :p

Laatst bewerkt:
De rolroeren zitten er al ingelijmd

Fototje van het landingsgestel met de carbon wielkappen eronder.

Van de week ga ik de rest inbouwen.
Zal hem binnenkort ook wegen.

Laatst bewerkt:
ziet er goed uit! Wat kost het?
De romp ziet er toch wel een pak smaller uit dan de sebart / ef kisten?
Heb je toevallig 1 ter vergelijking?
Hoeveel zou hij moeten wegen vliegklaar?

Ja veel vragen :-)

ziet er goed uit! Wat kost het?
De romp ziet er toch wel een pak smaller uit dan de sebart / ef kisten?
Heb je toevallig 1 ter vergelijking?
Hoeveel zou hij moeten wegen vliegklaar?

Ja veel vragen :-)

Heb een 47.5 inch yak van EF hier staan, kan hem wel er naast op de foto zetten maar is een slag kleiner model.
Denk dat dat vooral gezicht bedrog is een extra 58 inch van EF zal +- wel gelijk zijn in afmetingen.

Het is wel een stukkie duurder.
Ik moest 25€ aan tnt bijbetalen dus dat viel me reuze mee.
Verder kostte het verzenden: 80$
Het model kost in de 269,95$
Dus in theorie zit je dan op:
243€+ die 25€ tnt= 268€

Misschien dat de verzendkosten nog iets omlaag kunnen omdat ik er ook nog wat extra,s heb bijbesteld wat meer gewicht maakt natuurlijk maar of het douane bedrag klopt.... er stond geen bedrag op de doos en normaal betaal je daar toch meer voor.:
http://www.precisionaerobatics.com/product_details.php?pid=509
http://www.precisionaerobatics.com/product_details.php?pid=457
http://www.precisionaerobatics.com/product_details.php?pid=592
En omdat ik toch bezig was :p:
http://www.precisionaerobatics.com/product_details.php?pid=595

Inc. lipo,s moet je op een vlieg gewicht van zon 1750gram zitten.
Dit met de aanbevolen 6 cell 2200mAh setup.
Er is er een bezig om alles zo licht mogelijk te houden in het rcgroups topic en die zit maar op 1550gram.... maar 1750gram is goed mogelijk.
Dit in combinatie met de trust 50

Extremeflight "58 extra 300 wordt voor 5 cell 2270Gram aangegeven en voor 6 cel 2720gram.

Wat ik tot nu toe lees is zon 1300Watt met de trust 50.
Dat is dus een zeer gave weight to power verhouding.

Hoewel er wordt aangeraden om met 2x 3 cell te vliegen ipv 1x 6 cell
Ga ik zelf kijken wat beter bevalt.
Voordeel van 2 losse 3 cellen is dat ze naast elkaar kunnen liggen en het zwaartepunt lager blijft maar of het wat uit maakt...
Ik heb in elk geval deze inelkaar gesoldeerd:

Bij het verlijmen van de motorbox moesten er ook nog als extra aan elke kant 2 latjes verlijmt worden.
Dit zijn balsa latjes met hierover een laag carbon, ver zit de motorbox als extra geborgd met 3 koolstofstaafjes.

p1020486.jpg

Ik had tevens de carbonnen servo hevels bij besteld.
Deze monteer je op de standaard hevels en maken het extra stijf zodat er minder speling is.

Deze heb ik ook gemonteerd, ze heten vortex generators.
Moet de vlieg eigenschappen verbeteren:

Meteen maar flinke uitslagen erop met een flinke dot expo.

En zo komt ie er dan uit te zien met een mooie propellor beschermer en hij blijft lekker warm:p met dit weer:

Vleugelzakken zijn ook erg netjes en degelijk.

De regelaar is geprogrameerd.
Dus laat het betere weer maar komen.
Wil pas een maiden doen als de sneeuw meer weg is.

Laatst bewerkt:
Hey,

Om uw topic te laden duurt het bij mij meer dan 2 minuten. Op 'vorige' klikken heeft geen zin, want dan loopt mijn laptop vast.

Als ik eenmaal op 'reageren' gedrukt heb moet ik nog weer meer dan 1 minuut wachten.

Ik denk dat je daar een leuk vliegtuig hebt, maar ik ben niet zeker, want ik kon niet scrollen...

Ik krijg ook nog te horen dat me laptop 'onvoldoende virtueel geheugen' had.

Ik denk dat je in dit topic niet voldoet aan de forum regels...

Zou je dus alstublieft de foto's kunnen verkleinen voor je ze upload en hier plaatst?

Als je geen prog. hebt om het te verkleinen, zoek eens op 'Irfanview'. Installeer dat, waarna je de foto erin kunt openen. Zoek dan de knop om de maat te veranderen en sla het op...

Grts,

Ga je veel plezier aan beleven. ik heb de katana md. Is een maatje kleiner. Vliegt heel prima. Wel even alle lijmverbindingen zover je kunt, nalopen. Wat ik verder minder vind is dat ik twee kleuren wit heb. Grote kans dat deze een tijd ergens in de opslag gelegen heeft en is 'vergeeld'. Vliegeigenschappen zijn heel prima te noemen en ik heb hem nog niet stuk kunnen krijgen qua high speed snaps/walls en KE spins. Ik vlieg hem met een hacker a30 en 2200 zippy en heb iets zwaardere servo's dan opgegeven. weegt 1100 gram.

Succes met de bouw (voorzover dat bouwen te noemen is) en het vliegen. Trouwens, het is een Precision Aerobatics qua merk en niet een fiber fusion, dat is de bouw methode die ze gekozen hebben.

Hey,

Om uw topic te laden duurt het bij mij meer dan 2 minuten. Op 'vorige' klikken heeft geen zin, want dan loopt mijn laptop vast.

Als ik eenmaal op 'reageren' gedrukt heb moet ik nog weer meer dan 1 minuut wachten.

Ik denk dat je daar een leuk vliegtuig hebt, maar ik ben niet zeker, want ik kon niet scrollen...

Ik krijg ook nog te horen dat me laptop 'onvoldoende virtueel geheugen' had.

Ik denk dat je in dit topic niet voldoet aan de forum regels...

Zou je dus alstublieft de foto's kunnen verkleinen voor je ze upload en hier plaatst?

Als je geen prog. hebt om het te verkleinen, zoek eens op 'Irfanview'. Installeer dat, waarna je de foto erin kunt openen. Zoek dan de knop om de maat te veranderen en sla het op...

Grts,

yep, zit wat in.. je foto's zijn extreem en onnodig groot, laden kost daardoor enorm veel tijd.

Maaaaarrrrr ik ben zeer onder de indruk van je nieuwe kist :worship:
Ik begin vast met sparen :mrgreen:

yep, zit wat in.. je foto's zijn extreem en onnodig groot, laden kost daardoor enorm veel tijd.

Maaaaarrrrr ik ben zeer onder de indruk van je nieuwe kist :worship:
Ik begin vast met sparen :mrgreen:

Kleine pics geplaatst.
Heb hier een snelle pc staan dus die grote pics staan er hier net zo snel.

Ik heb alles gewogen op een weegschaal die tot op de gram nouwkeurig is en inc 6 cell 2200Mah zit ik op 1799gram.

Er zit bij mij een regelaar in voor tot 7 cell 100A dus die is wat aan de zware kant. en komt ook nog een andere voor.
Daar kan zo 50 gram vanaf met de esc die ik op het oog heb.
Dus dan zit je al op 1750gram.

Het zou ook nog wat lichter kunnen als je minimaal lijmt.
Ik heb alles nagelijmt en overal waar echt kracht opkomt goed in de epoxy gezet.
Heb liever wat meer zekerheid.

Maar met 1750 gram ben ik ruim tevreden.
Ik had alles geprogrammeerd met een niet volle 3 cell lipo.

Even een testje gedaan met een niet volle 6 cell setup.
Dan sta je wel even te kijken van de power, laat staan met volle lipo.
Dat doe ik voortaan maar buiten want mocht je prop dan los schieten dan kun je hem uit je deur trekken ofzo.:p

Jammer dat PA (nog)nergens in NL te koop is.
Anders zou het een flinke concurent zijn voor de betere merken.

Laatst bewerkt:
ja, zeker met een carbon prop... trouwens, welke maat heb je er nu op zitten?
Overigens zag ik nog een hele lijst met aanverwante artikelen op de site voor deze MX. Ziet er allemaal erg goed uit, ik ben benieuwd naar je ervaringen!

ja, zeker met een carbon prop... trouwens, welke maat heb je er nu op zitten?
Overigens zag ik nog een hele lijst met aanverwante artikelen op de site voor deze MX. Ziet er allemaal erg goed uit, ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Ja, nu je het zegt een hoop carbon erin en het onderdeel wat je op andere kisten soms wel in carbon ziet is de prop en die is hier van hout.:mrgreen:

Ik heb de 14x7 vox prop mee besteld.
http://www.precisionaerobatics.com/product_details.php?pid=457

Deze is speciaal voor electro en is een van de beste prop merken in electro.

Ik weet niet of er ergens goede 14x7/15x7 props te koop zijn in carbon.
Dat zou voor de looks misschien nog wel een leuk extratje zijn.
Voor de prestatie zal het niks doen, maar als iemand nog een goed merk kent in die maten....

Hier staat nog een stuk over de te gebruiken props:
http://www.precisionaerobatics.com/product_details.php?pid=592

14x7 moet als ik op rcgroups lees de fijnste prop zijn waarmee alles mogelijk is.
Met de 15x7 heb je nog meer trekkracht natuurlijk maar lees ook dat je dan wel wat gas beheersing moet toepassen.
En Continue volgas dan niet is aan te raden.
Koop er nog wel een 15x7 bij om te testen maar omdat ik volgas vaak wel leuk vind zal er vaker een 14x7 opzitten denk ik.
15x7 zal wat makkelijker zijn voor 3D.

Laatst bewerkt:
Extra MX Precision Aerobatics

De mijne vliegt het best met een 15x7 vox , de power is gewoon indrukwekkend . Setup is prima aangepast om met 2x3s 2200 mah lipo's te vliegen. Dit concept vraagt niet om dure lipo's want de meesten hebben toch 3s 2200 mah liggen.

Trouwens, in het algemeen is dit een toestel dat "buiten categorie" vliegt, zoals alle toestellen van PA.

Voor diegenen die geïnteresseerd zijn,
Precision Aerobatics is sinds kort in de benelux verkrijgbaar bij www.3dextratime.be

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb gisteren voor de 2e keer gevlogen en deze keer met de 15x7.
Die overgens perfect past onder de spinner die alleen voor de 14x7 zou zijn.
Is bij een 2e keer gebleven omdat mijn vingers niet meer wilden met dit weer:rolleyes:...
1e keer was met de 14x7.

Power is zeer zeker indrukwekkend.

Denk dat er uberhaupt niet een 3D kist is die extremer is...

De trust 50 is zeer effiecient en dus zuinig, levert veel power en dit op een
1.6 meter kist die maar 1750gram weegt waardoor de power/weight ratio erg goed is.
Opstijgen met een laag sneeuw op het gras was geen probleem.
Heb gevlogen met een 2650Mah 6 cell van 40C.

Enig minpuntje wat ik wel vind met zon lichte kist in dit formaat
is dat hij wel wind gevoeliger is dan b.v een 4kg kist van dit formaat, logisch maar dat is wel een nadeeltje als je gaat vliegen met wat meer wind.

Wat wel erg gaaf is dat je door het lage gewicht met zon spanwijdte je zeer langzaam kan vliegen dan plots vol gas is echt extreem om te zien.
Kreeg een beetje een funjet idee toen ik recht omhoog ging:mrgreen:.

Laatst bewerkt:
Back