Fid racing electrische start

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Harry1966, 14 mei 2022.

  1. Harry1966

    Harry1966

    Lid geworden:
    13 mei 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Annen
    Hallo,
    Ik ben Harry en nieuw hier.
    Ik heb een 1:5 met een nieuwe zenoah erop.
    Ik heb 2 jaar geleden een een electrische start van Fid racing gekocht, (puur voor de gein)echter krijgen ik en m’n kameraad, die donderdagavond altijd met onze hobby bezig zijn, het niet goed. Op de zender zit een 3 standen schakelaar. Uit- neutraal, starten. De motor start, je zet de schakelaar in de neutraal stand. Hij loopt door, echter dan slaat ie toch af na een tijdje of soms direct. Het controller kast je maakt ook een tikkend geluid. Relais? Wie heeft er ervaring met de electrische starter van Fid Racing?
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    wat is exact de uitdaging?
    je meld dat de motor start, doorloopt, afslaat? dat zou een uitdaging met de benzinemotor zijn?
    of bedoel je de startmotor daarmee?

    Goede kans dat het tikken wat je hoort een relais is.
    wat wel eens gebeurt met 3 standenschakelaars of dingen die deze gebruiken, is dat ze bijvoorbeeld geen 50% als midden willen zien, maar een bereik van 51 tot 75% bijvoorbeeld.
    of in de startstand, zou ik me voor kunnen stellen dat hij gaat starten op alle waardes tussen 75 tot 100%
    dus als jouw zender op de 2e stand van de schakelaar 76% geeft, zou de startmotor aangestuurd blijven.

    Dit kun je testen door de aansturing even uit je 3e kanaal te halen, en op dezelfde plek als je stuurservo in de ontvanger te stoppen.
    in feite staat je stuur in het midden (50%, tenzij je heel erg getrimt hebt).
    dus vol links is dan bv uit, vol rechts starten, midden neutraal. dan weet je in ieder geval of het iets met de waardes van de zender is, of dat het iets met de starter zelf is.
     
  3. Harry1966

    Harry1966

    Lid geworden:
    13 mei 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Annen
    Hallo,
    Dank je wel voor de info. Had ik me zelf nog niet bedacht, dat dat het geval zou kunnen zijn. Met de trim dan kan ik me idd voorstellen dat ie opnieuw wil gaan starten of af slaat omdat het relais ook tikt. We gaan het proberen. Heb je zelf ook een elektrische starter erop? Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de aansluitingen. Je vind er niet zo heel veel over nml. En vraag me dan ook af of ik het goed heb aangesloten etc. Er zat nml ook geen beschrijving bij. Bij rc car- online staat wel een foto van de aansluiting bij maar ze hebben het dan ook weer over twee mogelijkheden. In ieders geval hartelijk dank voor de info en wordt binnenkort vervolgd.en als je verder nog iets weet, hoor ik het graag natuurlijk
    Met vriendelijke groet
    Harry
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Heeft de module geen calibratiemogelijkheden om de zender in te lezen?
     
  5. Harry1966

    Harry1966

    Lid geworden:
    13 mei 2022
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Annen
    Ik heb geen idee Roelof. Misschien iemand anders?
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ikzelf heb geen starter op mn auto/vliegtuig/heli
    maar, vanuit de heli/vliegtuigen wel een beetje ervaring met dingen die aangestuurd moeten worden.
    ik heb bijvoorbeeld een kill switch voor de benzinemotor, die stopt de motor bij waardes boven een bepaald %
    veel kill switches werken zo.
    zodoende ga ik er van uit dat jouw starter ook zo werkt.

    En soms, als je dingen gaat doen die bijna niemand doet, dan vind je bijna niets op internet, en moet je dingen ff zelf uitzoeken :D
    maakt de hobby leuk.

    Voor het idee..
    Het helpt mij/ons al heel erg als je dat fototje van de aansluitingen hier even deelt.
    of de link..

    Of een foto van wat je hebt liggen, en wat voor stekkers het heeft.

    Het zou me nl niets verbazen, als je die knop op de zender gewoon als aan/uit moet gebruiken.
    dus de middenstand gewoon overslaan.
    een startmotor heeft in de regel maar 2 standen. aan, en uit.
    dus ik zou niet weten waarom deze startmotor een 3e stand op de schakelaar wil zien.
    beetje zoals de kill switch. aan, of uit..
    op 50% zit je ertussenin, dus kan het blijven hangen in de aan stand.
    bijvoorbeeld.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Maar als ik het goed begrijp heeft hij 3 standen nodig, starten, uitzetten en niets doen.

    Anders misschien de neutraalstand trimmen....
    Zit er geen LED indicatie op? Heb je een link naar het product, liefst nog naar een manual?
     
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle

Deel Deze Pagina