Fieseler F.1

Edwin van der Maat

verslagschrijvers
Een nieuw bouwverslag van een Fieseler F.1 dubbeldekker die ik al heel lang wilde bouwen. Ooit in de jaren tachtig een tekening van FMT gekocht van Peter Kriz. De originele tekening is voor een spanwijdte van 1.8m voor een 10cc tweetakt.

Als doel om een leuke semi-schaalkist te bouwen, gebaseerd op de info die ik gevonden heb.

De vleugel heb ik opnieuw getekend in ACAD met het originele profiel (NACA M-12) omdat de originele tekening niet echt bijzonder is. De romp is gebaseerd op de originele tekening, met een aangepaste constructie.

Spanwijdte: 2.07 m
Motor: Zenoah 38 met waarschijnelijk een 20-8 prop.
Schaal: ca 1:4

full

full

full

full

full


Groetjes, Edwin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Edwin,

Jij bent ook niet te stoppen he , lekker doorgaan zo ga je volgen.

En nu ook nog in Acad tekenen je gaat echt helemaal los.

Hoe ziet het originele profiel er uit.

Ton
 
Hoi Ton,

ja, het is tijd voor wat nieuws. Loening en Stearman vliegen goed, Fokker D.21 is klaar (piloot nog niet)...Avro 504K en Pica Spit nog geen zin om at te maken (Maar niet vergeten).

NACA M12 AIRFOIL
0.0000000 0.0000000
0.0125000 0.0203300
0.0250000 0.0286500
0.0500000 0.0403000
0.0750000 0.0490500
0.1000000 0.0561000
0.1500000 0.0666000
0.2000000 0.0734000
0.3000000 0.0801000
0.4000000 0.0794000
0.5000000 0.0735000
0.6000000 0.0639000
0.7000000 0.0512000
0.8000000 0.0366000
0.9000000 0.0207000
0.9500000 0.0126000
1.0000000 0.0040000

0.0000000 0.0000000
0.0125000 -.0164800
0.0250000 -.0213500
0.0500000 -.0271000
0.0750000 -.0305500
0.1000000 -.0329000
0.1500000 -.0357000
0.2000000 -.0376000
0.3000000 -.0392000
0.4000000 -.0388000
0.5000000 -.0372000
0.6000000 -.0338000
0.7000000 -.0286000
0.8000000 -.0215000
0.9000000 -.0119000
0.9500000 -.0062000
1.0000000 0.0000000

Foto's volgen.

Groetjes, Edwin
 
Vleugelribben

Goedenmorgen,

de vleugel ribben uitgeprint en op de balsa geplakt met Pritt. Een voor een de ribben uitgesneden en het papier er van afgehaald.

full

full

full


Groetjes,
Edwin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Boven vleugel

Goedenmiddag,

de boven vleugel heb ik als een stuk gebouwd. De gebogen achterlijst van het vleugel middenstuk is gemaakt van 4 strips balsa 2.4mm (3/32''), gelijmd met witte houtlijm.

full

full

full

full

full

full

full


Groetjes,
Edwin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verder met de vleugel

Hoi Henri,

jazeker, de logo zal mooi uitkomen.

Ondertussen weer een update. Wat foto's gemaakt van de bovenvleugel omdat ik de ondervleugeldelen al had gebouwd. De meeste foto's spreken voor zich. De rolroer gedeeltes uit de vleugels gezaagd. De achterlijst aangebracht (3mm balsa met 6mm balsa invulstukken). Vulstukjes aangebracht waar de liggers verzonken zitten. De neus beplanking aangebracht, maar de neuslijst nog niet in vorm geschuurd. Alle 'capstrips' en middenstuk beplankt.

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full


Dat was het weer.

Groetjes,
Edwin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goedenavond,

De rolroeren:
full

full

full


De onderdelen van de voorste vleugel 'strut' verbinding:
full


De achterste vleugel 'strut' verbinding:
full


De vleugels uitgelijnd, er komt wat vorm in:
full

full


De vleugel strut einden samengeknepen. Nu de vleugels zijn uigelijnd, kunnen de midden stuts die gemaakt zijn van 2mm aluminimum worden vervangen door buis van het zelfde materiaal zoals the buitensten. De 2mm alu struts worden als een template gebruikt.
full

full


Groetjes, Edwin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wordt zeker erg fraai. :yes:

Wat ik persoonlijk wel minder vind is de methode waarop je de struts bevestigt. :mad:

Met een soort spaanplaatschoef???

En dan (dus) nog niet eens met een bolle kop! :snipersmile:

Waarom niet gewoon m3 boutjes en moertjes met ringetjes? :confused:

Verder: vooral doorgaan!


jan.
 
Hoi Jan,

een beetje laat. Ja, je hebt gelijk.....voor de binnenste 'strut' verbinding had ik wel m4 boutjes gebruikt...volgende keer beter (zit wel goed vast met epoxy).

Ok, wordt weer eens tijd voor een update:

Begonnen met het opbouwen van de dummy motor:

full


Hoogteroer aandrijving:

full

full

full


full


Eerste vleugel deel in de solartex. De romp staat ondertussen in de solartex.

full


Aanbrengen van de ribstitching op het stabilo.

full

full


Groetjes,
Edwin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goedenmiddag,

weer wat verder met het project. Alle roeren en gas zijn aangesloten en uitslagen afgesteld. De bovenvleugel rolroeren moet nog worden aangestuurd met stangen van de ondervleugel rolroeren. De luiken voor het brandstof tank en servo compartement zijn klaar om in solartex gezet te worden. Volgende deel is om het onderstel af te maken, het staartwiel 'closed loop' kabels en staart 'rigging' kabels aan te brengen en de 'windshields'.

Acherste cockpit is klaar behalve het instrumenten paneel. De voorste moet nog geschilderd worden, voordat daar ook de stoel in kan en later het instrumenten paneel.

De dummy motor mist nog twee cilinders. De ene op de positie van de carburateur, en de andere zou op de positie van de modelmotor moeten komen. Ben de er nog niet uit hoe dat voor elkaar te krijgen. Dit is een klus(je) voor na de test vlucht.

Al met al ben ik tevreden met het resultaat zover.

full

full

full

full

full


Groetjes,
Edwin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een prachtige kist! Die zie je niet vaak op een veld.
Mooie lijnen en mooi gemaakt!

Veel plezier met het afwerken,
Groeten, Ramses
 
Dank je voor de reacties. Ik denk dat met een OS Sirius 7 erop, je de straatstenen uit de grond trekt. Maar is wel een hele mooie motor. Zag op youtube een video van een Wirraway met de OS....wat mooi..

Ondertussen redelijk wat opgeschoten:

Voorste cockpit:

full

full

Regelaar voor de 2 Lipo batterijen voor de ontvanger en de servo's onder de stoel. De batterijen zijn 7.4 V / 1500 mAh elk. Deze combinatie gebruik ik ook op de Loening en Stearman, en heeft tot nu toe altijd goed gewerkt.
full


Achterste cockpit:

full

full


Zo nu de leren randen rond de cockpits en de windscreens. De staartwiel aansturing is nog niet naar het zin, en de gashevel loopt aan tegen de motorkap. Voor de rest zijn de luiken en het onderstel klaar. Binnenkort balanceren.

Misschien de testvlucht aankomende weekend......

Groetjes,
Edwin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klaar voor de start.....

Goedenavond allemaal,

helaas vandaag geen testvlucht. Aaardig windje vandaag (Windkracht 6), morgen niet veel beter! Ondanks dat toch de motor gedraait. Loopt goed. De Fieseler is gebalanceerd...hoefde geen lood in! Het vlieg gewicht is precies 10 kg. Alle roeren zijn afgesteld, heb differential geprogrammeerd voor de rolroeren. Nog wat kleine schaal dingetjes en natuurlijk de laatste twee dummy cilinders, maar dat wordt na de testvlucht.

Hier wat foto's (Kon ze niet buiten nemen want het is donker):

full

full

full

full

full


Groetjes, Edwin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Excellent craftsmanship as allways Edwin .Im glad that I can see the models flying coz we fly in the same site .Keep it up and lets see it flying so we can assist the ne
xt project ,Regards
Wayne Malta
 
Good evening Wayne,

Thanks and welcome on the dutch forum. You should post some pictures of your F15. Weather forecast (force 4) looks good for saturday, so good for the test flight.

Then time to start the next project in Malta.........1:3 Jungmeisters with Zenoah 62 with Mick Reeves reduction. We have a lot of work ahead.

Best regards, Edwin
 
Edwin,

Is een mooie kist geworden zou trouwens ook een leuke kist zijn om op tekening te zetten, veel plezier met de maiden:thumbsup:

Komt toch wel een draadje van de Jungmeister 133 en heb je al iets op tekening als ontwerp.

Ton
 
Back
Top