Fietsbel meetgegevens

  • Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Gisteren een fietsbel motor met regelaar gekregen voor op de hydro.
Vandaag dan dus maar eens gaan meten aan de motor.
Helaas weet ik niet welke versie ik precies gekregen heb.

Ik heb als test een GWS 8x4,3 prop gebruikt.
Een ding is nu al heel vreemd. zodra ik alles insteek en aansluit dan geeft de watt meter al gelijk aan dat de motor en de regelaar stroom trekken en wel 3,7A als de Rem gebruikt wordt en zonder rem erop dan loopt er 1 ampere door de meter. Dit is niet normaal bij het nameten van de motor blijkt er sluiting te zijn tussen 2 fases. Ondanks dat werkt de motor dus wel. Of dit een optimale loop is betwijfel ik. Deze motor gaat dus retour naar de leverancier.

De meetgegevens tot nu toe. En hier zit dan ook weer verschil in het gebruik van de REM functie.

Met de rem is het verbruik bij volgas 11 ampere bij 10,3 volt is 118 Watt.
zonder rem is dit 14 ampere bij 10,2 volt is 140 watt.
bij beide meetingen wordt de motor warm.
 
leuk die bp-21 gegevens, maar welke is dat, er zijn nu al 4 soorten van die motoren en ik heb nu de 1450Kv versie hier.
 
BP staat voor Balsa Products, en hun pagina met alle modellen vind je hier:

http://www.balsapr.com/catalog/motors/BPBrushless.asp

Er staat geen motor bij met 1450 rpm/v.

Ook bij Himodel.net en aero-nuts zijn dergelijke motoren niet leverbaar met 1450 rmp/v.

http://www.aero-nuts.com/product_info.php?cPath=26&products_id=147

http://www.himodel.com/en/rc_hobby/electric_298.php

Vreemd genoeg staat hier http://www.brushless-kit.de/k001u005s001.htm wel een 2410-12 genoemd met 1430 rpm/v.

Bij Himodel staan andere waarden voor dezelfde motor:
http://www.himodel.com/en/rc_hobby/electric_747.php
http://www.himodel.com/en/rc_hobby/electric_748.php

Uit ervaring weet ik dat je de site van brushless-kit niet serieus kan nemen. Ooit eens 15c lipo's gekocht die meer 5C waren, en regelaars met jumperinstelling voor het aantal cellen, die later automatisch bleek.
 
@freakazoid,
Ik geloof die tabelletjes aardig, het is anders een goed indicatie.
Tenopzichten van de originele motor(1450kV) heeft die 1750kv die jij op het oog hebt een hoger toerental per volt.
Op dezelfde spanning zal je dus een kleinere prop moeten hebben(dan heb je dezelfde stroom)
Deze motor is dus meer geschikt voor snellere modellen. waarbij minder trekkracht nodig is.
 
Een ding is nu al heel vreemd. zodra ik alles insteek en aansluit dan geeft de watt meter al gelijk aan dat de motor en de regelaar stroom trekken en wel 3,7A als de Rem gebruikt wordt en zonder rem erop dan loopt er 1 ampere door de meter. Dit is niet normaal bij het nameten van de motor blijkt er sluiting te zijn tussen 2 fases.
Dan heb je nog mazel, de regelaar is normaal heel vlug overleden bij sluiting. Je gaat een motor die je nieuw koopt ook niet eerst nakijken op sluiting.
 
Dat klopt, maar ik probeer eerst elke motor op de proefstand met de watt meter ertussen en ik vond het direct al vreemd dat hij bij aansluiten al gelijk aangaf dat er 3,7 ampere liep. Toen ben ik direct gaan zoeken naar de oorzaak hiervan.
 
Je gaat een motor die je nieuw koopt ook niet eerst nakijken op sluiting.

Nee eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn. Toch doe ik dat altijd wel (gewoon even met de voeding een paar volt op het huis-polen zetten. ). Zo gepiept en je weet tenminste zeker dat je niet (weer) een regelaar van 60 euro omzeep helpt.
 
Als het goed is, dan kan je 2 borsteloze motoren met elkaar verbinden (3 draadjes op 3 draadjes) en dan de ene motor aandrijven met een boormachine, moet de nader gaan draaien. Mocht er een probleem zijn, dan merk je dat meteen.

Met de hand aandrijven merk je ook direct als er een kortsluiting in zit.
 
ff over die fietsbel. Ik ben ook maar een het 1 en ander gaan meten. Ben tot nu toe uitgegaan van standaardwaardes en gebruikte combo's. Zo vlieg ik nu een soort shockflyer met de fietsbel van rctechnics met 3s1000mah.
Mijn multimeter kan voor 15 sec 20 ampere meten. Dus dat moest wel lukken. Eerst maar mijn helietje gemeten. Die ging naar de 1,5 ampere en met meer gas zakte dat weer terug!! Wat bleek, had ik die meter op wisselstroom staan :(. Ik weet niet watvoor gevolgen dat heeft, maar hij geeft nu wel vage waardes aan. Mijn helietje geeft nu (op de goede stand :) ). 3 tot 4 ampere aan.

Mijn Fietsbel met 8x4,3 GWS prop geeft alleen maar zo'n 5 ampere bij volgas! Dat lijkt me wel errug weinig. Hij trekt mijn shocky van 307 gram met gemak verticaal weg, maar toch zou hij maar 5 ampere trekken? lijkt me sterk! Heeft iemand anders die combo en een multimeter? Kunnen we ff checken.
 
Kijk even of je meter een niet te hoge weestand heeft bij stroom meten. Meestal is dit namelijk wel zo...en dat maakt de meeste multimeters ongeschikt voor dit soort stroommetingen.

Maak gewoon even een " shunt" zoals die in het electronicagedeelte staat beschreven. :D
 
Je meet toch wel de stroom bij de accu neem ik aan?
Bij de motor kan je er op deze manier namelijk niets van zeggen.
 
ik meet idd bij de accu. Leek me wel het handigst ja! Ik merkte echter idd ook wel dat volgas met de multimeter ertussen net wat minder aanvoelt als volgas zonder. Dus misschien heb jij wel gelijk Franck. Misschien ook maar zo'n "shunt" in elkaar knutselen.

Anders moet je zeker over op zo'n ampere-tang? die zijn best duur toch?
bedankt in ieder geval.
 
Vandaag de nieuwe motor al gekregen, dus hup nameten en goed. Daarna direct vast solderen aan de ELE regelaar en aansluiten. Schrik, alweer loopt er 3 ampere terwijl het gas dicht staat. dan maar eens kijken wat hier de oorzaak voor kan zijn. Regelaar lijkt in orde. zender MPX cockpit MM eens in het menu kijken op welke stand de gasservo staat. deze staat op uni normaal, dus een universele puls en niet de MPX puls. Toch maar eens die MPX puls proberen en nee geen verandering. Na een tijdje proberen maar eens een CC regelaar uit een van mijn modellen gesloopt en aangesloten en nu is alles goed. Zeer waarschijnlijk is de vorige motor die ik terug gestuurd heb dus toch niet kapot of zou de regelaar toch al een probleem hebben opgelopen met het eerste proberen.

Wie kan mij nu vertellen wat er fout zit?

Helaas door onoplettendheid zelf gewond geraakt. De motor begon te draaien terwijl ik er neit op bedacht was en sloeg met de prop in mijn vinger waarop en klein lapje vel nu los ligt. dom, dom, dom. En dat door een GWS prop.
 
Zou de rem daarvoor verantwoordelijk kunnen zijn? Staat die bij jouw regelaar aan (hogere toon na de eenna laatste, bij het opstarten) of uit (lager dan eenna laatste)?
 
@ Theo
( op de buitenkant van mijn linkerhand staan een stuk of tien paralelle streepjes :oops: )

Wat mij opviel bij die ELE regelaar was dat een paar tandjes gas geven al bijna halfgas was. Heb dus een aangepaste gascurve in de zender moeten maken om er normaal mee om te kunnen gaan. Misschien kun je het eens in die richting zoeken.
 
Omdat ik mij niet kon indenken dat er nu nog steeds iets fout is ben ik blijven uitproberen. Nadat ik eerst een andere regelaar heb geprobeerd aan die motor heb ik nu eens een andere motor aan die ELE regelaar gehangen. De verbinding tussen deze motor en de regelaar was provisorisch gemaakt met behulp van enkele stukje brandstofslang. en nu werkt ineens alles perfect. Als het gas dicht is loopt er geen stroom, en de motor loopt perfect op die regelaar. Daarna die fietsbel maar weer aangesloten en ja nu ook op die provisorische manier en jawel, alles wekrt nu perfect, ook nu loopt er bij gasdicht geen stroom meer. Vanmiddag had ik de motor en regelaar an elkaar gesoldeerd en met krimpkous opgesloten en was de verbinding dus eigenlijk vele malen beter dan nu die provisorische methode. Wat nu daadwerkelijk niet goed was weet ik nu ook niet. Suggesties zijn nog wel welkom.
 
Net snel effe de vrieskou ingegaan om in mijn werkhok snel weer de regelaar aan de motor vast te solderen. Ik wilde toch de zekerheid dat alles goed zou werken. dus in de vrieskou de soldeerbout aan en solderen maar. Daarna terug naar binnen en alles weer aangesloten, en het werkt, bij gasdicht loopt er vrijwel geen stroom meer (0,2 ampere, maar dat kan het verbruik van de regelaar en de ontvanger zijn). Probleem dus opgelost, maar wat was nu de oorzaak en de oplossing van het probleem.
 
Back
Top