fietsbel - setup

Ik heb het idee dat ik geen ideale setup heb met dit toestel:

Totaal gewicht inclusief drijvers: 360 gram
Lipo: 2s 1100 mah
Fietsbel: 1150 kV
prop: GWS1047

Afgelopen zaterdag even kunnen testen:

Ik heb voldoende power om van het water te komen. Het toestel vliegt zeeeeeer langzaam, ik denk stallspeed ca. 8 km/h.

Wanneer los, vlieg ik op 50% gas, maar is de accu snel op naar mijn idee, ca 12 minuten.

Moet ik een grotere prop hebben of juist niet? Meer spoed of juist minder? Ik heb nog een GWS 9070 liggen . Zou die beter passen?

Thanks, Dirk

normal_P1010024a%20%281%29small.JPG

normal_P1010026small.jpg

normal_P1010029small.jpg

ik zou eerst di 9*7 eens proberen (meer spoed = sneller vliegen) en als dat niet helpt 3s lipo proberen, maar dan zou ik of naar 9*6 gaan of zeker niet constant volgas vliegn. mijn 1260kv fietsbel trekt 9,8A op 3s lipo met een 9*5 dus..

ben het met bovenstaande eens. Zo'n vliegtuig mag wel wat sneller vliegen en hoeft zeker ook niet aan zijn prop te kunnen hangen, dus kleinere diameter prop met meer spoed.

Mooi Motje!
Is dat depronbouw met die tekening van Chris3D?
Graag wat meer details. spanwijdte, 3 en/of 6mm waar gebruikt e.d.
Misschien wat bouwfoto's? ;)

Peter

kleinere prop betekent meer omwentelingen en hogere amps.
ik zou inderdaad zoals eerder aangegeven voor een 3 cellen lipo kiezen, het verschil in kracht zal meer dan duidelijk zijn.
Ik heb ook afgelopen week eend nieuw toestel ingevlogen en tijdens de testen die ik deed met een 2 dellen lipo 1250maph volede ik meteen dat de kracht minder was tov een 3 cellen 1250 maph

crazykuki zei:
kleinere prop betekent meer omwentelingen en hogere amps.

Ligt aan de spoed ;) als de spoed gelijk blijft dan zal hij altijd minder stroom gaan trekken. Je kan dus best op dezelfde stroom uitkomen door iets minder diameter te nemen en iets meer spoed. Zal beter vliegen op dit toestel ;)

Probeer anders een 8x5 oid. Kan op 3s ook erg mooi. 9x7 voor 2s denk ik.

Even beetje rekenen:
Hoeveel toeren ongeveer? 0.75 x Kv x spanning = ongeveer 6000 rpm

Dat is per seconde 100 toeren.
Met 4.7 spoed (12 cm) heb je per seconde:
100 x 0.12 meter = 12 meter/seconde. Dat is toch meer dan 40 km/h, dus dat zou toch aardig moeten kunnen.

Voldoende power om van water los te komen en je kan ook nog met gas terug vliegen, dus dat blijkt wel te kloppen.

12 minuten = 5C = 5.5A.
7V * 5.5A = 38watt gemiddeld bij 0.35kg = >100 watt/kh.
Dat lijkt wat aan de hoge kant (normaal met veel gasregeling <80 watt/kg gemiddeld haalbaar), maar kan te verklaren zijn uit meer weerstand dan normaal met 2 vleugels en drijvers. Klopt dus ook wel.

Ik zie plaat vleugels met hol profiel. Dat is niet echt iets om snel mee te kunnen.

Mijn conclusie: Je hebt gewoon een langzaam toestel met de juiste aandrijving erop.

Je kan proberen (naast meer spoed) om een plaatje depron tegen de onderkant van de vleugel te maken, zodat het profiel iets "echter" wordt.
- Bij platte onderkant verminder je de welving van je skeletlijn. Nu is die hetzelfde als de kromme plaat. Straks ongeveer de helft.
- (kromme) plaat profiel wil eigenlijk maar op 1 snelheid lekker vliegen. Zowel bij hogere als lagere snelheid veel meer weerstand.

Iedereen zeer bedankt voor de antwoorden. Ik begin er al wat meer gevoel voor te krijgen.

Ik was niet geheel duidelijk met mijn vraag, zie ik nu, het was niet mijn bedoeling om harder te vliegen, maar zuiniger, dus langer op een accu, maar ik begrijp uit het verhaal van Ron dat het rendement niet veel hoger zal kunnen worden. Ik ga in ieder geval nog wel met die 9070 testen.

@pjotrrr: het zijn inderdaad de tekeningen van Chris3D:

zie http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=159608

Ik heb ze gemaakt van volledig 3mm depron voor 60 cm spanwijdte en deze is volledig uit 6mm depron en heeft 100 cm spanwijdte.

Beide gemaakt van de depronplaten van het Parkethuys. Dat laat zich heel mooi vormen, gewoon langs de tafelrand, als je maar in de enige juiste van de vier mogelijke richtingen buigt. Als de vleugels eenmaal gevormd zijn heb je ook geen ribben meer nodig. De romp heb ik uit één stuk gesneden, dus het achterdeel van de romp zit dan al aan elkaar.

Voor wie van rustig vliegen houdt zijn het echt hele leuke vliegtuigjes, ik heb al eens eerder bericht over de 3mm versie (eerst begonnen met een platte romp) op:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=23241&postdays=0&postorder=asc&&start=0

Hier nog wat foto's en nogmaals bedankt

Dirk

normal_P1010009s.jpg
normal_P1010010s.jpg

normal_P1010012s.jpg
normal_P1010018s.jpg

normal_P1010021s.jpg

GWS heeft nu een 3 D uitvoering van de Tiger Moth .
Zelfde romp , meer thrust , die fietsbel van jou is daar wel goed voor .
Ik vlieg de normale Tiger Moth zelf met 9 x 4.7 4700 rpm maximaal , 2 lipos 1050mAh , 50 minuten in de lucht .
De rode GWS prop is voor een motor met vertraging , voor direct drive niet geschikt .
Lees ook de gebruiks aanwijzing die bij de fietsbel hoort !
Voor de 9 x 7 heb je 1,5 maal meer koppel nodig als voor 9 x 4.7 .
Lekker vliegen in zaal : :D :D
Überschlagmäßige Berechnung für GWS Slowfly-Propeller

Propeller 9x4.7
Spannung 7.2[V]
Strom 2.5[A]
U/min. 4700 [1/min]

erforderliche Wellenleistung 16.63 [W]
elektrische Leistung 18 [W]
Wirkungsgrad 92.4 [%]
Standschub [N] = 224 gr /force
Strahlgeschwindigkeit = 33,66 [km/h]

Met de juiste combinatie kan het .
http://www.standschub.de/ een mooi program om wat vragen te beantwoorden , maar ook om te zien dat er iets niet klopt .
Mijn RPM/V is 4700 : 90% X 100% / 7.2 V = 725 RPM/V ,. :roll: :roll:

Back