fietskar

hoi

ik ben bezig om een fietskar te maken om mijn vliegtuigen te vervoeren .
ik heb eerst een hele oude kar gekocht(10euro) ,en daar de meer dan de helft aan ijzer afgehaald .daarna ga ik een bak maken met een paar scharnieren er op en een ladegelijder met lade voor het kleine spul .
de koppeling zit ook al op de fiets
wie heeft ook zo,n kar ?en heeft er enige ervaring in ,zodat ik de kunst een beetje kan afkijken .
o ja, ik zat te denken om een elastieken construktie te maken waar de vliegtuigen in hangen ,zo dat ze niet de klappen krijgen als je door een hobbel gaat .

gr paulus

Mooi plan! Heb er geen ervaring mee maar wil er tóch wat over zeggen...

Over het ophangen in elastieken - tja dat veert natuurlijk wel mooi, maar elastiek gaat ook altijd kapot op ogenblikken dat het niet goed uitkomt. Als je schuimplastic neemt en dat zo op maat snijdt dat je vliegtuigen rondom opgesloten liggen, dan kunnen ze ook geen kant op... lijkt me op de lange duur handiger, en bovendien kan je op deze manier de ruimte effectiever benutten (wil het elastiek effect hebben dan moet er vrij veel ruimte zijn rond je modellen, met schuimplastic is dat veel minder)
Ik denk dat als je model in schuim ingebed ligt, het goed tegen eventuele klappen kan.

Geen ervaring met modelvervoer karren.
Je zou in iedergeval de banden wat minder hard kunnen oppompen, dat scheelt al heel wat gestuiter.

Hey,

Leuk man! Ik heb er zelf ook een voor me vliegtuigen, me kar is 1.50m lang. Bij mij was het voordeel dat ik in de Metaal werk, ik heb eerst een frame gewoon helemaal gelast daarna een houten bak gemaakt en die heb ik eropgeschroefd. Werkt perfect!

Hier eventjes een foto, van toen ie net af was:
DSCN4579.jpg

Tim

ik zelf heb er een keer 1 bij de hema gekocht.
het wil tot op heden goed.
het is eigenlijk nog een keer de bedoeling op een plaat te maken die je zo op en los van de kar kan doen.
er zitten nu een soort hekjes maar daar past allen perfect in.
eerst gereedschap koffer en 12v loodaccu erin, en dan op de koffer en accu de toestellen.
gewoon veel schuim gebruiken want alles gaat onderweg hevig te keer!
mijn twinstar is echt enorm beschadigt daardoor
sinds kort heb ik veel schuim aan de kar toegevoegd en nu kunnen toestellen haast niet meer beschadigen.

Heb ook jaren met een karretje mijn vliegtuigen en heli's moeten vervoeren.

Het karretje op de foto is een heel mooi ding, maar persoonlijk zou ik véél grotere wielen monteren (minimaal 15 duim) want hoe groter de wielen, hoe soepeler het karretje over hobbels komt. Beetje lastiguitleggen, maar heeft te maken met wielradius versus hobbel. Hoe groter het wiel, hoe "verder van tevoren" het wiel de hobbel raakt en dus hoe minder abrupt het karretje omhoog gestuiterd word. Werkt écht, geloof me. Ben met stepwieltje begonnen vanwege de dikke bandjes, maar ben geëindigd met wielen van een wat grotere kinderfiets, dat ging ondanks de smallere banden toch beter.

Verder is het denk ik het makkelijkste, als je twee schotten bovenop je kar plaatst, met uitsparingen waaring romp en vleugel passen. Ongeveer net zoals een bootstandaard. Alleen wel de randen dik polsteren met bijvoorbeeld de schuimbuis waarmee verwarmingsleidingen geïsoleerd worden. bij ieder schot één elastiek om het vliegtuig vast te binden, klaar is kees! En je bent ook niet meer aan de maten van je bak gebonden wat betreft grootte en spanwijdte van je vliegtuig.

Succes ermee!

Groet, Bert

wij hadden gewoon grote fietswielen aan de kar zitten.
We moesten er iedere zaterdag 34 kilometer mee fietsen dus hij moest soepel rijden.
We pomten de de banden niet zo hard op en dat heeft jaren perfect gewerkt.
De wielen hadden een beugel van voor naar achter langs het wiel voor de bevestiging.
Dan blijven de wielen beter sporen, dit is erg belangrijk voor het licht fietsen.

Ook hadden wij de bevestiging aan de zadelpen dan blijft je bagagedrager langer heel denk ik. ;)

@tim

heb je dan ook het hout helemaal gelakt, dat als je in een regenbui naar huis moet, het hout niet verslechterd? Ikzelf heb ook een fietskar, echter weet ik even niet waar ik een foto vandaan moet halen:)

Is een omgebouwde 2 persoons-kinderkar, met harde bodem. Hierin hebben we met MDF (prijsgericht de beste keus) een frame gemaakt waar mijn vliegtuig in past, gaat er een ander toestel in, dan heb ik een ander opzetstukje op het frame, zodat het vliegtuig er goet inzit. Op de rustpunten zie isolatiemateriaal die de grootse klappen opvangt. Door de grotere wielen stuitert de kar niet zo snel.

Jep, het hout heb ik helemaal gelakt (3 lagen). Kan wel tegen een stootje:wink:

Tim

zo laat ik dit draadje ook maar eens uit het stof halen

ik ben dan eidelijk maar eens begonnen met de fietskar .

12 mm berken multyplex platen komen er tegenaan .

het frame heb ik al verf klaar (al een jaar)
die ga ik vanavond maar eens in de hamerslag verf zetten .

hiet wat foto,s van het begin

full

de kar zoals die al een jaar in de schuur stond .

full

platen zagen, en alles met lamelo,s verbinden en schroeven

full

na een uurtje zagen en schroeven ,het voorlopige resultaat
maten 120 bij 50 bij 50
er komt een klep aan de bovenkant en een deurtje aan de achterkant .

tot zo ver
gr paulus

Laatst bewerkt door een moderator:
zo nog een dagje knutselen

hier het resultaat

full

bijna klaar nu nog lakken ,en de vliegtuigen er op maken .

full

full

gr paulus

Laatst bewerkt door een moderator:
en je hebt ineens een mooi werkblad om noodherstellingen uit te voeren (of voor het model in elkaar te steken!)

Back