Fietslier!

we proppen er nu een oud t-shirt tussen de trommel en het frame, de trommel wordt hierdoor afgeremt en de draad kan bijna niet meer weg. Toch blijft het oppassen geblazen

Ik heb nog een hometrainer staan die gratis opgehaald kan worden in Baarle Hertog
Door ziekte kan ik er niet aan beginnen.

Stuur maar een Pm als je interesse hebt .

Ik heb een zwever van 3,2 meter / 2,5 kg aan de lier van Max gehad, en dat ging uitstekend. Tot een kilo of 3 moet het goed gaan denk ik, zwaarder wordt moeilijker.

Op dit moment ben ik ook bezig met een fietslier. Een oude hometrainer uit Polen met een km stand van 2200 km op de teller ;).

Nu begrijp ik uit dit draadje dat er gevlochten nylon wordt gebruikt. Nu heb ik op de site van Emc Vega gekeken, maar vooralsnog zie ik de gevlochten variant niet staan. Waar kan ik dit het beste, voordelig, bestellen?

Verder nog tips voor het zelf vervaardigen van een keerrol?

Leuk, ga je foto's plaatsen van het eindproduct?

Voor de keerrol heb ik een oud skateboardwiel gebruikt. Ik heb daar met behulp van een boormachine een V-geul in het midden uitgefreest. Lagers voor deze wielen zijn over goed te krijgen.

Jep, ga foto's mailen.

Nu heb ik al twee 400 mm diameter schijven laten laseren voor de zijkant. Dit van 9mm MDF ( goed lakken ;) ). Hiertussen wordt een ring van pvc geklemd met een diameter van 250mm die wordt gecentreerd door opnieuw twee 9mm schijven van 230 mm diameter (passer er precies in). Vervolgens wordt het geheel 60 mm breed met een gleuf breedte van 42 mm.

De keerrol is inderdaad nog even een klusje...

Ik ben samen met Discus2ct bezig aan deze lier, en ben naar het koord aan het kijken.
Ik heb in de Buurt een leverancier gevonden van 500M gevlochten nylon. Maar ik vraag me af of ik beter de 1mm of 1,5 mm kan bestellen voor deze lier.
Weet iemand trouwens nog een leuk adresje voor een Chute voor deze lowbudget lier?

Dit word hem straks helemaal:
54547a50-e99d-2189.jpg

Heb net van flymax vernomen dat een 1,5 a 2mm lijn de beste keuze is. Dit rekening houdend met de eventuele slijtage van de lijn bij de trommel en de keerrol. In dat geval is een 2mm lijn wellicht de beste keuze om direct ook klaar te zijn voor de wat zwaardere modellen.

Inmiddels is de trommel in elkaar gelijmd. Her en der zal ik nog wat zaken met schroeven versterken en ook zal de trommel middels de spaakgaten van de as worden gefixeerd.

Als alles straks constructief klaar is zal het geheel gelakt en geschilderd/gespoten worden. Foto's volgen.

Dit is wel een oersterke trommel.
Misschien valt het mee maar dit is wel een behoorlijke massa die je in beweging moet krijgen.

Goed voor de conditie!

Johannes

Hij is zeker sterk genoeg en hij heeft inderdaad wat massa, maar dat kan ook helpen als het eenmaal in beweging is :). Alleen waren de gelaserde mdf delen niet helemaar recht en zit er een lichte slinger in de trommel zelf. Echter denk ik niet dat dit veel problemen gaat geven omdat het vrij licht is.

Verder moeten de zijkanten nog met een aantal schroeven in de kunststof ring vastgezet worden. Dit zal alles nog wat rechter trekken. Het blijft verder een low budget project, dus we zien wel hoe alles werkt. Anders maken we nog eens een nieuwe trommel...

als ik jouw was zou ik wel eens met een freesje over de buitenste randen gaan van de trommel... gewoon afronden...

daar gaat je nylon lijn heel blij om zijn!

Even gaan fietsen en het schuurpapier tegen de hoeken aan, is het meteen perfect afgerond :)

Als je alleen wilt starten zou je nog een aluminium profiel kunnen maken waar het vliegtuig op ligt met een scharnier veer aan de voorkant die de vleugel vast houd totdat de kracht hoog genoeg is om weg te vliegen.

Back