fijn hier te zijn.....

Hallo, ik ben Jaap. 49 jaar en van plan mij in het avontuur van het bouwen van een historisch statisch schip te storten. Allicht hout ;)
op mijn 20e ooit eens aan een houten schip begonnen, maar na 3 verhuizingen waren er zoveel onderdelen kwijt, dus die is helaas ooit op de stort beland.....

Ben benieuwd naar tips, ik heb me al redelijk, in het forum ingelezen,.

Welk schip raden jullie mij aan?
Heb nog geen echte keuze gemaakt..

Welkom Jaap,

heb je zelf een bepaalde reeks van schepen waar je voorkeur ligt?
- tijdvak
- aantal masten
- starters model of zeer gevorderd met alle stappen daartussen

dit kan ons wat meer op weg helpen.
in ieder geval wil ik aanraden om een modelbouwdoos op te halen in een winkel zodat je de inhoud goed kunt bekijken alvorens definitief tot aanschaf over te gaan

Ook namens mij welkom Jaap,

Jan heeft de vragen eigenlijk al gesteld. Ikzelf heb als nieuwkomer eerst een vrij eenvoudig schip gekozen wat niet echt mijn smaak was, maar dat alle facetten van de bouw in zich had. Romp, zeilen en tuigage in beperkte hoeveelheid en voor een schappelijke prijs. Ik wilde eerst weten of het me lag voordat ik aan de echte schepen begon. Ik had de smaak te pakken en binnen 3 maanden werd nummer 2 geleverd.
Als je je oog op een paar modellen hebt laten vallen dan zijn er vast wel meer die hem gebouwd hebben die kunnen vertellen waar je op moet letten.

Veel succes,

Erik

heb je zelf een bepaalde reeks van schepen waar je voorkeur ligt?
- tijdvak
- aantal masten
- starters model of zeer gevorderd met alle stappen daartussen

Als 1e bedankt jullie welkom.

In antwoord op de vragen.
tijdvak; geen echte voorkeur. Wel zeilschip
Aantal masten 2 of 3
Model, starter met wat ervaring.

Ik wil gewoon een leuk schip bouwen met tuigage etc
Tevens wil ik zelf de romp bekleden, dus geen kant en klare romp
Om te starten model tot € 100,--

Wil eerst wat meer ervaring opdoen met romp bouwen et voor mik aan duur en moeilijker model begin.

kunnen jullie hier wat mee?

een doorsnede is inderdaad een mooi iets om mee te starten, hierin komen alle fase van de bouw aan bod en je hebt vrij snel een zichtbaar resultaat dat in de woonkamer kan pronken

hier mijn doorsnede:
SDC10051.jpg

het bouwverslag staat echter niet op dit forum, maar op een ander forum
Dwarsdoorsnede HMS Victory (JanV) Corel 1:98 GEREED

Hallo Jaap,

Ik heb als beginnend botenbouwer onlangs de San Francisco II van Artesania is wel iets duurder als € 100,00 maar is wel te doen, en ook wel de nodige uitdagingen voor een beginnend botenbouwer zoals ik.

20130907_121149.jpg

De flying fish van corel is door stp hier gebouwd (verslag op pagina 3) Deze is zo'n €150. Zelf ben ik begonnen met de Leida van Corel. Die was €75. Niet dat ik zo'n Corel fan ben. Bouwbeschrijving viel me wat tegen. Maar dat lijkt meestal het geval te zijn. Zeker bij de goedkopere modellen. Maar hulp genoeg hier.

Hallo Jaap,

Allereerst welkom op het forum.
Ben zelf begonnen met 2 kleine bootjes (een Jol en de zuiderzee botter)
En daarna net als Robert de San Fransisco gebouwd zie de eerste foto op mijn bouwverslag van de Wasa. En deze is te doen, vrij duidelijke bouwbeschrijving en een goede stap naar de nog grotere en moeilijker schepen.
Welke boot je ook mag kiezen, in ieder geval veel succes.

Ik wordt alleen enthousiast van de reacties hier !
ik denk dat ik eens in Barneveld ga kijken. Zag dat ze daar veel op voorraad hebben.
Ook diverse merken.
Die San Francisco is erg Mooi! De doorsnede van de en victory Ook!
Moeilijk keuzes maken

Jaap,

Van harte welkom! Succes met de keuze: snuffel maar eerst rustig rond voordat je kiest. Pak vooral een schip die je aanspreekt en voordat je de knoop doorhakt kun je altijd adviezen inwinnen: er zijn er zoals je ziet op het forum veel met ervaring met verschillende merken.
Ik kijk al uit naar het verslag.
Veel plezier.

Diederik

welkom jaap en een schip van columbus kan ook natuurlijk, zeker een beginners model voor een bouwer met een beetje ervaring :)

als je in de winkel staat weet je waarschijnlijk tog niet wat kiezen ;) dus kan je het eens aan de eigenaar vragen zij weten best goed wat beginners gevorderde en pro kids zijn voor de bouwer.

Hoi Jaap,
Allereerst natuurlijk welkom op het forum.
De meeste vragen zijn gesteld, en de passende antwoorden gegeven.
Ik vindt het verstandig om met een eenvoudig model te beginnen.
Als je geen of weinig ervaring hebt zal ook een eenvoudig model al vragen oproepen.
Wat dat betreft zit je hier op de juiste plek, ervaring genoeg hier en allen zijn bereid tot het geven van tips en hulp.
Tip; als de keuze gemaakt is en je weet het even niet, een foto van het probleem of dry-fit maken, dan weten we waar je het over hebt

Succes!

Welkom Jaap.

Blij om te horen dat het Houtwormen virus na 20 jaar weer heeft toegeslagen.
Alvast veel bouwplezier.

Groetjes,
Houtworm der 1e klasse

Welkom Jaap.

ben het met de rest eens, kies iets wat je aan spreekt. Maar kies ook een merk dat kwalitatief goed is en een goede bouwbeschrijving heeft. Scheelt je heel wat gevloek.
een mooie referentie is op de site van kombuis. daar beschrijven ze de kwaliteit van de merken.

welkom.

Mijn eerste schip was inderdaad the flying fish.
Momenteel ben ik nu bezig met de Victory. Beide van Corel.

Eigenlijk heb je bij de flying fish perect een oefening wat een groter model zal worden. Ik heb dat ook echt nodig gehad om nu iets te kunnen maken van mijn huidig schip. Zonder die eerste kleinere zou ik deze niet kunnen...

Het hout en beslag was prima, alleen af en toe ontbrak er een stukje. Maar niets dramatisch, al heb ik er toen wel een beetje van geklaagd. Nederlandstalige prima handleiding, dat vind je niet vaak.
150 euro ongeveer en 6 tot 10 maanden intensief werk...

Hallo, ben me aan het orienteren bij 2 sites:
Hobmamodelbouw.nl en.modelbouwdekombuis.nl

Schepen die me aanspreken en niet al te duur zijn:
Hobma:
Constructo Carmen

De kombuis:
Amani Giunca Cinese
Amani Nina
Artesania Independence
Artesania Sante Maria
Artesania la Pinta
Artesania Scottish Maid
Artesania Red Dragon
Artesania Swift
Artesania Virginia
Calder craft BAllahoo
Constructo Albatros
Constructo Elbe
Occre Albatros

Al met al een fikse lijst.
Iemand een voorkeur? Moet naar mijn gevoel toch wel een model bij zitten wat voor mij te doen is.
De meeste hebben op de site van Kombuis 2 sterren!. Zou voor handige beginner te doen moeten zijn.

Ik heb ze allemaal even bekeken, zitten leuke beginners modellen tussen hoor.
Ik vindt dan de Independence wel wat hebben.

Zijn inderdaad veel mooie scheepjes bij. De Independence, Albatros en Scottish Maid spreken mij persoonlijk het meeste aan. De chinese jonk hebben we hier volgens mij nog niet gezien

Back