[Filmpjes] Snelheids Records voor modellen!

Ik zat voor de lol eens lekker te youtuben op lijn besturing na het zien van een abbonement filmpje,
en toen kwam ik dit toch best wel bijzonder fragment tegen.
Ik wilde het graag even delen met jullie, want lijnbesturing is (meestal toch) niet allerdaags, en zeker niet deze soort.

Wat een jankerd, zo zie ik ze op RC niet vliegen bij ons op het veld. ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
A) Ik zie er persoonlijk het nut niet van in, vlieg liever "normaal"

B) Ik denk dat ik al heel snel een emmer nodig had:mrgreen:

Dan gaan we maar gewoon snelheids records posten voor modellen. ;)

Snelste brandstof bootje, 106.5mph.

Snelste Electro bootje, 140mph.

Dat is geen vogel, maar een insekt ;) let maar op de wapperende vlag, die blijft rustig doorwapperen.

Ik zat voor de lol eens lekker te youtuben op lijn besturing na het zien van een abbonement filmpje,
Ik wilde het graag even delen met jullie, want lijnbesturing is (meestal toch) niet allerdaags, en zeker niet deze soort.

dit filmpje is wel heel fake... in ene geluids verandering van hier tot tokio en beeld korte hapering.. bij afremmen weer net zo... die motor had allang in puin gelopen met dat geluid :P

Het lijkt mij dat hij het motortje z`n resonantie inslingert :p Niks nep !

En dat gillen van het torretje vind ik nog best meevallen ;)

Ik zie er ook niets neps aan. (lijn besturing modelletje)
Hij staat wat rijk onderin maar dat heb je met speedprops. Op het moment dat hij pas genoeg gang heeft pikt de motor beter op en schiet hij inderdaad de resonantie in.

Ik zou persoonlijk toch dat staaldraadje niet op nek hoogte laten zitten....

Geen één van de filmpjes hierboven is nep, wat je zowel bij het LB vliegtuig als de LB auto hoort is dat de motor 'op de pijp komt', de uitlaat komt in resonantiegebied. Tot die tijd klinkt de motor als de spreekwoordelijke langgerekte natte scheet. Bezoek eens zo'n speed-wedstrijd, spectaculair 8-O::schrik:

Wel eens een RC FAI pylonracer gehoord? Meer dan 40.000 toeren uit 6,5cc. Forumlid Robbert van de Bosch is wereldkampioen :worship: met Nederlandse motoren :worship:

MB2003-1.jpg

Laatst bewerkt:
Als je het eerste filmpje bekijkt kan je ook zien dat de F2A-jongens vliegen met een 1-blads prop. F2A is één van de meest technische modelvliegtakken.

Deze filmpjes zijn zeker geen fake!
Jaren geleden eens een demonstratie van dergelijke speed auto's gezien tijdens een vliegshow op vliegveld Old Warden in Engeland. Het is niet te geloven wat voor snelheden die dingen halen. Tijdens die demo werd een recordsnelheid gehaald van 192,8mph (310,2km/uur) door de kampioen van Engeland.
Ook hier hetzelfde verhaal, een beetje "pruttelend" opstarten, even wat draaien aan de sproeier en dan weer afzetten. Tank vullen, op de baan zetten, met een duwstok aanduwen en wegwezen. De eerste paar ronden pruttelde de motor nog wat en kwam toen pas echt op toeren. Toen werd de klok gestart en werd er gedurende 10 ronden gemeten. Zo werd de snelheid bepaald.
O ja, die auto had een 6,5cc 2takt DIESEL motortje en had derhalve geen gloeiplug nodig om te starten. Volgens mij heeft de auto in het filmpje ook een diesel.
Het is best spectaculair om zo iets eens te zien alleen ben je het na een stuk of 5 auto's wel zat. :oops: Steeds hetzelfde en vaak maar heel kleine verschillen. Soms was het verschil in snelheid minder dan 0,01mph. De wedstrijd was dus best wel spannend, zeker voor de deelnemers.
Het meest spectaculaire was misschien wel de herrie. De grens van 80dBA op 7 meter wordt door niet één van die modellen gehaald. Ze zitten eerder op 100dBA. :evil: Op zich is dat niet zo'n probleem omdat ze op de grond blijven. Als je 100m verder was hoorde je ze al haast niet meer. Dat kwam natuurlijk ook door de mensenmassa die daar rondliep.
Er was één keer een draadbreuk dat bleek echter veel minder spectaculair dan ik dacht (of hoopte;)). Omdat er een soort borstwering rond de baan staat vliegt het model niet als een ongeleid projectiel weg. Hij blijft tegen die rand aan drukken en blijft rijden. Door de wrijving zag je wel dat de kap er warm werd, kleine rookwolkjes.8O Na nog een paar ronden door te zijn gegaan stopte de motor en kwam hij tot stilstand. Er zat een flinke slijt/smeltplek op de kap daar waar hij langs de borstwering was geschuurd.

A) Ik zie er persoonlijk het nut niet van in, vlieg liever "normaal"
B) Ik denk dat ik al heel snel een emmer nodig had:mrgreen:
A) Welke vorm van modelvliegen zie je wel als 'nuttig'? En wat als 'normaal'? En waarom? Gaat u door voor de volgende ronde?:mrgreen:
B) 't Is ook niets voor watjes.....:turn-l: :schrik: :mrgreen:
Het is ook niet mijn tak van sport, maar ik heb het grootste respect voor de piloten die met 2,5 cc boven de 250kmh uitkomen.
Alle belangrijke ontwikkelingen van model(verbrandings)motoren komen voort uit deze discipline.

Laatst bewerkt:

Dat is echt wel lol dat filmpje,
ik zie me daar toch echt niet zometeen als een gek rondjes draaien met een jankend motortje aan een touw.

woehahhahaah, best lachen, geluid als een natte scheet (lol)

Kijk ééns op Dutch F3D site.

en dan onder F3D -> filmpjes. :puppydogeyes: :Fade-color

toerental van een MB profi klinkt misschien als 40000rpm maar is overigens max 35000rpm.

Back