Firmware aanpassen Devo 7

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Frank64, 3 apr 2021.

  1. Frank64

    Frank64

    Lid geworden:
    1 feb 2021
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Vlijmen
    Ik heb op marktplaats een devention Devo 7 zender gekocht met het idee deze te gebruiken voor het vliegen met een vliegtuig. De Devo 7 blijkt echter vooral bedoeld voor vliegen met helicopters. Een zendvermogen van 10mW is daarvoor veelal voldoende. Ook mijn Devo bleek slechts met 10mW te zenden vanwege de aanwezige firmware (versie 0.5B). Voor vliegen met een vliegtuig is dit onvoldoende.
    Ik las nu op dit forum dat de firmware voor de Devo 7 aan te passen is naar versie 0.5A waardoor het zendvermogen wordt vergroot naar 100mW.
    Mijn vraag is wie mij bij deze migratie behulpzaam kan zijn.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2021
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Als eerste: hartelijk welkom op dit forum!

    2e: ergens begrijp ik de vraagstelling niet.
    merkonafhankelijk heb je een reeks standaard zaken die gewoon feiten zijn.
    - Als ik mij niet sterk vergis, is die 100mW versie illegaal in nederland.
    wat dus inhoud dat alle andere merken dit probleem dan ook zouden moeten hebben.
    en dat is niet zo
    bijkomend dingetje: als jij met 10x zoveel vermogen staat te zenden als je collega vliegers, heb je de kans dat jij hun signaal wegdrukt.
    tegenwoordig met frequentie wisselende zenders en ontvangers niet meteen een probleem, maar het kan wel problemen geven.

    - we hebben het over een 2,4 ghz zender.
    tussen de merken is natuurlijk wat verschil in bereik.
    maar, een helicopter vlieg je normaal ook best ver. zeker de 600 en 700 maten.
    Normale "sport" of "acro" vliegtuigen vlieg je natuurlijk wel wat verder weg, maar ook weer niet zo extreem.
    zweefvliegtuigen gaan wel echt ver weg... maar nooit uit het zichtveld
    In de regel zie je alleen dat de mensen met zo'n brilletje en een camera op het vliegtuig zo'n aanpassing aan de zender nodig hebben, omdat ze na 2 kilometer geen beeld meer hebben of geen besturing

    Ik zou eerst eens een bereik test doen.
    Veel zenders hebben een speciale test stand, waarin ze wat minder vermogen zenden.
    dan kun je met een toestel een honderd of 200 meter lopen (even in de handleiding kijken voor afstanden en wanneer het wel goed is, wanneer niet goed), kun je even kijken of e.e.a. klopt.
    ik heb hier trouwens ook wel eens iemand voorbij zien komen, die dus continu in die test stand aan het vliegen was. Bij hem was het dus niet zo raar dat de zender niet zo ver kwam.

    Vaak zie je dat de plaatsing van de ontvanger een probleem geeft.
    het uiteinde van de antenne geeft je bereik.
    en dit mag niet achter ijzer, carbon of ander geleidend materiaal zitten (in een kabelboom of achter de accu)
    de antenne van de zender moet hem zo "aan kunnen schieten"
    heb je een ontvanger met 2 antennes, dan moeten de uiteindes 90graden tov elkaar staan.
    als de ene antenne geen signaal ontvangt, krijgt de 2e hem wel.

    andere standaard uitdaging is dat men de stroomvoorziening niet op orde heeft, en sommige merken ontvangers vallen dan vlot uit.
    als jouw servo's teveel stroom verbruiken, zakt het voltage, en als dat onder 4 of 3 volt komt, valt de ontvanger uit.
    dit wordt vaak verward met " storing"
    futaba valt rond de 3,5 volt uit.
    misschien jouw devo ontvanger bij een hoger voltage, en heeft hij daarom een slechte naam?
     
  3. Frank64

    Frank64

    Lid geworden:
    1 feb 2021
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Vlijmen
    Bedankt voor je reactie.
    Ik heb een bereiktest gedaan. Na 80m begon de communicatie met mijn balsahouten hoogdekker al te storen, terwijl ontvangantennes goed gemonteerd waren en spanningen correct waren. Komt ook overeen met een test zoals te zien op:
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1817875-Devo-7-Range-Test

    Vandaar dat ik ging onderzoeken of dit meer voorkomt bij de Devo 7 en wat googlen bracht aan het licht dat ik een 10mW versie hebt. Ook gecontroleerd via uitlezen van de SW versie in het menu. Dat terwijl de normale zenders voor vliegen in de buitenlucht 20dBm (=100mW) uitzenden. Zie ook elders in verschillende draadjes op dit Forum waar gesproken wordt over firmware v0.xA en B en via link
    https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=23946187&postcount=6
    Ik ben er dus vrij zeker van dat ik niet andere hobbyisten stoor.
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2021
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dat is nu exact het punt.
    rcgroups is amerikaans, daar gelden andere regels. die mogen wel met 100mw zenden, wij mogen maar met 10.

    Maar, bereiktest, is dat in de speciale bereiktest stand?
    wat moet je halen volgens de handleiding?
    zou makkelijk kunnen dat 80meter gewoon perfect is, en dat hij in de normale stand dan gewoon 2 kilometer haalt.
    als voorbeeld.
     
  5. Frank64

    Frank64

    Lid geworden:
    1 feb 2021
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Vlijmen
    Goed te weten dat in Nederland maar met 10mW gezonden mag worden. Dit lees ik overigens niet terug op dit forum, zie draadje
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/zendvermogen.53974/
    De Devo maakt (helaas) geen gebruik van frequentie hopping.

    De manual geeft geen informatie over reikwijdte, evenmin over een teststand.
    Ik denk dus niet dat de zender in een 'bereik test' staat maar alleen de normale stand en durf geen vliegtuig de lucht in te sturen waarvan de dekking (op de grond) maar 80m is.
    Wat te doen?
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2021
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb net je linkjes even gelezen trouwens.
    Het blijkt, volgens die ene gast, dat het zendprotocol van de Devo niet frequentie springend is.
    oftewel, zit er een signaal in de lucht wat toevallig op jouw bandbreedte zit, krijgt de ontvanger meerdere signalen tegelijk binnen.
    dicht bij de zender overstemt de zender dit nog. wat verder weg krijgt dat signaal de overhand.
    dit kan hij niet filteren, dus kapt de ontvanger er mee.

    In dit punt, helicopters zijn een heel groot stuk duurder dan een gemiddeld vliegtuig..
    dus zullen de meeste mensen hun dure toestel niet ophangen aan een zender die twijfelachtig 80 meter haalt.

    Goede kans dus dat je locatie het probleem is.
    wifipunten, straalzender, hoogspanninngstrajecten. en soms kun je het niet lekker achterhalen.


    persoonlijk..
    zou ik met deze wetenschap nooit een toestel de lucht in sturen met die zender.
    2,4 ghz hoort normaal probleemloos 1000 meter te halen.
    ik weet toevallig dat futaba bij een reeks zenders de 1 km garandeert (dus je haalt de 2 km ook wel..)
    in gedachten: op 150 meter wordt een toestel wel vrij klein..
    Ik denk zodoende dat je stevig na moet denken over een wat algemener gebruikte zender.
    Spectrum, futaba. of als je helemaal vrij wilt zijn in je programmering, een taranis of zoiets.

    Tegenwoordig zitten in de meeste zenders alle nodige mixers etc wel ingebouwd.
    let wel op dat je iets pakt met 6 kanalen of meer.
    al loop je daar in de toekomst, met wat uitgebreidere toestellen vlot mee vol.
    (gas, roer, 2x aileron, 2x elevator, misschien nog flaps.. etc.)
     
  7. Frank64

    Frank64

    Lid geworden:
    1 feb 2021
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Vlijmen
    Dank voor je informatie.
    Ik snap alleen niet wie hier in Nederland mee durft te vliegen: mijn test had ik uitgevoerd in het vrije veld (polder), geen hoogspanningskabels te zien.
    Kortom, jouw advies is dit ding bij het afval te zetten en op zoek naar een andere zender van een bekend merk.
    Jammer van mijn miskoop, goedkoop blijkt duurkoop.
    Ik zal het maar scharen onder beginnersfouten.
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2021
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ach, als dat de eerste en enigste zou blijven:D
    En qua open veld: ik heb op mijn werk al eens een auto gehad, en als de auto in 50 meter van de bouwkraan kwam, sloeg de besturing op tilt.
    na een uur of wat zoeken (van de bestuurder, want zijn auto flipte ook) en van de kraanmachinist, kwamen ze erachter dat het die auto was..
    auto weg, probleem weg :D
    Je weet het soms gewoon niet.

    je komt er in ieder geval op de grond achter.
    schadevrij..

    als ik alle foutjes van mezelf op ga noemen, ben ik nog wel even een paar uur aan het tikken..
    zonder fouten, heb je ook geen lol :D
    hopen dat de fouten kleine probleempjes geven, en geen grote.

    Qua bekende merken, de reden dat ik dat specifiek noem, is dat eigenlijk iedereen wel enigszins uit de voeten kan met een spectrum of futaba.
    taranis is een ander verhaal, andere inslag qua programmeren. maar daar zijn weer hele topics en community voor.
    Maar, daar zijn wel veel mensen die weten hoe het werkt, en die je dus op gang kunnen helpen.
    Als je eenmaal weet wat je wilt, en zelf alles kunt, dan mag je jezelf natuurlijk uitleven.
    maar in het begin is het gewoon makkelijk als een ander ff de zender kan pakken, en je een rondleiding door de menu's kan geven.


    Hoever ben je bekend met de hobby op het moment?
    volledig beginner, of een doorgewinterde herstartende vlieger?
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Waarschijnlijk is jou set bedoelt voor een micro helikopter, daarmee vlieg je niet zo ver. Normaal gesproken hoort een 2,4 ghz set gemakkelijk 300 meter te halen op zeg maar 1 meter hoogte. 80 meter is dan wel erg magertjes.
     
  10. Frank64

    Frank64

    Lid geworden:
    1 feb 2021
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Vlijmen
    Ik ben volledig beginnend. Heb verder geen enkele ervaring.

    Ik heb de Devo 7 zender en ontvanger wel kunnen gebruiken om de servo's in mijn eerst afgebouwd vliegtuig te kunnen testen. Gebruik hem verder voorlopig maar voor te testen. Mogelijk reageren er nog hobbyisten die zelf zo'n Devo 7 zender hebben en wat hun toepassing hiervan is.
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2021
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    mijn persoonlijke ervaring is dat een zender die je niet gebruikt, ook gewoon niet moet gebruiken.
    Servo's testen hoeft normaal niet. enigste wat kan, is dat je de servo even moet laten centreren.
    maar dit kan net zo goed op de zender die je gebruikt.
    afstellen moet toch in die zender.

    Je kan nl geen afstelling van de ene zender naar de andere meenemen.
    iedere zender is gewoon net anders.
    en het is gewoon veel beter om het zelf te doen. weet je precies wat je hebt gedaan, dat alles de goede kant op reageert etc.

    als de locatie in je profiel klopt, zit jij niet zo ver van Waalwijk.
    daar heb je een vrij bekende rc winkel, die je qua zender (en toestel) helemaal op weg kan helpen.
    die man voorziet volgens mij heel zuidelijk nederland van methanol :D
     
  12. Frank64

    Frank64

    Lid geworden:
    1 feb 2021
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Vlijmen
    Ik weet precies wie je bedoelt met die 'RC winkel'.
    Echter ik heb het die man zo'n twee weken geleden gevraagd -toen ik daar wat onderdelen ging halen- en hij gaf mij te kennen dat hij de Devo 7 niet kende. Daarmee kwam ik niet eens aan mijn eigenlijke vraag toe. Vandaar dat ik mijn vraag op het forum heb gesteld.
    Ik heb mijn hoop nog gevestigd op bezitters van een Devo 7. Volgens een draadje op dit forum is er rond 2013 ook al over de reikwijdte van de Devo 7 en de daarmee gepaard gaande aanpassing van firmware gediscussieerd. Mogelijk lezen die veteranen dit draadje en geven ze nog een reactie.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik denk dat ik niet zo'n leuk antwoord daarop heb...
    Vroegah werd de Devo wel eens met de kleinere walkera modellen geleverd.
    als ik mij niet sterk vergis.
    in de regel zat er voldoende niet goed in die modellen (waren toen ook de goedkoopste in de markt zo'n beetje), dus eigenlijk waren er niet zoveel mensen die de zender gingen hergebruiken.
    die zender die jij hebt zit 1 generatie daarna.. dacht ik..
    toen ze de zenders los gingen verkopen.

    Het heeft een reden dat de forum artikelen van zo lang geleden zijn..
    das niet omdat ze zo veel gebruikt worden..
    Dat is ook een reden dat dennis hem niet kent. die levert vliegtuigen, maar ik geloof niet dat hij ooit die walkera helicoptertjes heeft geleverd.
    zodoende ook die zender niet meegemaakt.

    ik snap wat je wilt:D
    Maar ik denk niet dat je het moet willen...

    anders zou je eens een keertje koffie moeten komen doen op het veld op de club..
    onder een bakkie koffie verteld lekker door, en kun je ff kijken hoe andere zenders zijn. en zo.
    in de buurt van rotterdam.
     
  14. Frank64

    Frank64

    Lid geworden:
    1 feb 2021
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Vlijmen
    OK, je hebt gelijk en ik zal je advies opvolgen. Ik wil zeker geen onnodige risico's lopen.
    Met pijn in mijn hart zal ik hem proberen te vergeten (en ver weg opbergen) en mijn energie in een andere zender van een bekender merk gaan steken.
     

Deel Deze Pagina