First Person View camera

Robbie TPC

Forum veteraan
Ik zag dit FPV systeem via een draadje bij het vlieggedeelte van het forum, Flycamone 3.
Zou dit ook werken (qua besturing) voor andere modelbouwdiscipline's zoals voertuigen en schepen/duikboten ? Misschien zijn er mensen die er ervaring mee hebben...

Ik vind het een prachtig systeem, een tijd geleden zag ik een video van een FPV camera op een tank hier op het forum.
Volgens mij is het grootste probleem voor het besturen van auto's via FPV dat je geen afstanden kan inschatten met de videobril, ook kunnen de trillingen/schokken die een off- road voertuig met zich mee brengt een probleem worden.

Een voorbeeld van een (semi) off-road auto met FlyCamOne aan boord, wel even het geluid van je pc zacht of uit zetten, anders val je van je stoel :-)

Lijkt me niet prettig om met deze beelden via de videobril een auto te besturen, on-road opnames zijn waarschijnlijk wat rustiger qua trillingen, maar dan heb je nog steeds het probleem van afstanden inschatten.

ik heb niet het gevoel dat ze goed tegen water kunnen dus voor boten lijkt het me niet geschikt en het schudden op die auto kan je waarschijnlijk oplossen met een ander manier van camera plaatsen

Hier een clipje met een auto op een vlakke ondergrond, ziet er een stuk stabieler uit dan de opname uit mijn auto.

Ik denk ook niet dat de camera waterproof is, maar de camera in een waterproof (transparant) bakje zou een oplossing kunnen zijn.

Een stereo camera (twee lenzen) kan de oplossing zijn voor het inschatten van afstanden.

Laatst bewerkt door een moderator:
ja maar dan ben je voor de camera alleen al 220 eurie kwijt dan moet je nog ontvanger en schermen
en met een bakje krijg je snel slecht zicht en omdat de camera ronddraait..

ja maar dan ben je voor de camera alleen al 220 eurie kwijt dan moet je nog ontvanger en schermen
en met een bakje krijg je snel slecht zicht en omdat de camera ronddraait..

Dan zet je 'em tog vast:P . Ik vlieg met een FPV setje op mijn vliegtuig, waar ik niet boven de 200 meter kom omdat ik lekker langzaam over de grond wil vliegen:P. Is egt relaxed!

Deze ontvanger heb ik:
GF 2,4GHz 4 Kanal HighEnd A/V-Empfänger, 55,00 € - Globe Flight - Immersionsflug- FPV

Deze zender:
GF 2,4GHz 4 Kanal HighEnd A/V-Sender, 65,00 € - Globe Flight - Immersionsflug- FPV

En een Sony CCD 1/3 420TL waar ik, wanneer de zon niet recht in de camera schijnt zeer tevreden over ben. Hiermee kan je zo'n 200-300 meter ver mee. De ontvanger is alleen wel gevoelig voor metalen obstakels, heb ik gemerkt. Maar verder voldoet het gewoon prima!

Ik heb dit setje goedkoop kunnen kopen via SASSEN, voor €75.

Deze ontvanger heb ik:
GF 2,4GHz 4 Kanal HighEnd A/V-Empfänger, 55,00 € - Globe Flight - Immersionsflug- FPV

Deze zender:
GF 2,4GHz 4 Kanal HighEnd A/V-Sender, 65,00 € - Globe Flight - Immersionsflug- FPV

En een Sony CCD 1/3 420TL waar ik, wanneer de zon niet recht in de camera schijnt zeer tevreden over ben. Hiermee kan je zo'n 200-300 meter ver mee. De ontvanger is alleen wel gevoelig voor metalen obstakels, heb ik gemerkt. Maar verder voldoet het gewoon prima!

Ik heb dit setje goedkoop kunnen kopen via SASSEN, voor €75.
heb je nu een bril, of een lcd schermpje ofzo

heb je nu een bril, of een lcd schermpje ofzo

Een Portable DVD speler. Dit vind ik veiliger dan een bril, omdat als je stooring hebt dan kan je tenminste nog een poging wagen om te vliegtuig te vinden in de lucht en alsnog veilig aan de grond te brengen.

@Snipeytje

Ik heb dit via SASSEN gekocht, dus niet via die site. Maar ze zijn wel hetzelfde.

Een Portable DVD speler. Dit vind ik veiliger dan een bril, omdat als je stooring hebt dan kan je tenminste nog een poging wagen om te vliegtuig te vinden in de lucht en alsnog veilig aan de grond te brengen.

heb je dan niet heel erg veel ast van de zon en dat je heel weinigg kan zien door al het licht?
en hoe voed jij je zender en ontvanger?

heb je dan niet heel erg veel ast van de zon en dat je heel weinigg kan zien door al het licht?
en hoe voed jij je zender en ontvanger?

Ik heb een kartonnen omhulsel om het scherm heen gemaakt, zodat er bijna geen zonlicht meer op schijnt.

Ik gebruik voor de ontvanger een 12v 2.6ah(beet erg veel:p ) loodaccu. Voor de zender + camera, gebruik ik een 2s lipo accu van 1000mAh die beide van stroom voorziet.

Dit alles gebruik ik op een Protech Skyraider (kopy easystar) met een gewicht van ongeveer 800 gram. Het balanceren was niet moeilijk, want het was gelijk gebalanceerd:p . Heb alleen wel de ontvanger (van het vliegtuig) naar de staart verplaatst om zo min mogelijk storing te krijgen door de 2.4ghz zender.

Laatst bewerkt:
Zou er ook een PSP (Playstation) op aangesloten kunnen worden, zodat je het scherm van de PSP kan gebruiken ?

Mijn PSP (de eerste generatie) heeft zo'n mini USB aansluiting, oa te gebruiken om de camera van de PSP aan te sluiten.

Back