Fischertechnik als basis voor RC auto

• Topicstarter Topicstarter mhomeijer
  • Startdatum Startdatum
M

mhomeijer

Guest
Ik heb een fischertechnik model dat ik wil voorzien van een motor, ontvanger en servo's. Ik wil een deel van het speelgoed dus zo verbouwen en lijmen dat dit gaat passen met een gewone RC set.

Ik ben op zoek naar tips waar ik het beste mee kan beginnen. Wie heeft er tips mbt motor, accu en servo's die ik het best kan selecteren?

Andere ideeen / tips zijn ook welkom.

Alvast bedankt,
Michael

volgens mij kun je beter een beginners set kopen qua chassis , deze lijken mij qua stijfheid toch beter dan dat speel goed.

ik bedoel , geld kost het toch , kun je beter een basis set kopen en daar mee gaan tunen en naar eigen smaak verder uitbreiden.

ps: ik heb trouwens nog een splinter nieuwe tamiya set de F 201 formule 1 te koop , complete auto plus 2 body sets , lichte diffs , auto moet nog afgebouwd worden.

totale winkel waarde is 261 euro.

te koop voor 180 euro.

fotos kan ik mailen.

vr gr a walma

Een beginnerset is natuurlijk beter maar hier gaat het waarschijnlijk meer om het plezier van het model op te bouwen dan het model zelf.
Een kennis heeft een hele tijd geleden zoiets gedaan met een lego auto. Hoe hij alles gedaan heeft weet ik niet precies.

Ik zou met wat micros spul beginnen dat vergt niet zoveel structueele stevigheid .
Denk aan het standaard motortje van hpi en basis set van futaba zitten al 2 servotjes bij die niet wereleds zijn maar voor te proberen goed genoeg
Een regelaar is ook niet zo duur voor dit soort spullen kan je leuk hobbyen :P

Het gaat me inderdaad om het plezier van het bouwen. Aangezien ik nog weinig van RC spul weet zijn links en ideeen welkom.

Een van de vragen waar ik mee zit is bijv. hoe ik een motor zo aan een fischer technik tandwiel koppel dat ik het model in beweging krijg. Zijn er motoren met de juiste asdikte, moet hier een versnellingsbak tussen oid, etc.

Verder vraag ik me af wat ik ga lijmen en waar ik mogelijk schroefverbindingen met de fischertechnik kan toepassen, voor bijv servos en ontvanger.

Ik ga in ieder geval naar futuba/hpi kijken, maar ideen en links mbt merken zijn ook welkom.

hoeveel tands is het tandwiel van dat fischer als het een beetje groot tandwiel is kan je direct drive doen( dan heb ik het over meer dan 100 tandjes.
anders gaat je atau wel heel snel wat denk ik niet je plan was.

Ik neem aan dat als zender een de Robbe Attack (http://www.oude-station.nl/zenders.htm, of nog liever een tweede hands via marktplaats) voldoet.

Wat heb ik dan nog meer nodig?

Motor (bestaan die met een as van 4 mm zodat ik daar een ft tandwiel op kan zetten?)
Accu / Oplader
Regelaar, hoe past dit in het geheel.

Ideen mbt bevestiging zijn ook welkom.

naast een zender heb je ook een ontvanger nodige, beiden moeten voor het zelfde frequentiebereik geschikt zijn (27 MHz of 40MHz bijvoorbeeld, GEEN 35 MHz want dat is alleen voor vliegen bedoeld)

Zowel de zender als de ontvanger moeten een kristal hebben met gelijke frequentie(kanaal)

aan je ontvanger moet je aansluiten

-stuur servo
-regelaar
-voeding (van apart accupackje of afgetakt van je rij-accu (let op juiste spanning!))

De regelaar zit verder nog tussen de rij-accu en je electromotor

Is dat wat je bedoelde?

Conrad had ik al gevonden, maar ik zie door de bomen het bos niet meer :-(

Kwa zender geloof ik het nu wel. Een servo moet aangesloten worden op de stuurinrichting van het model, daar zal ik ergens gaten voor moeten boren in de fischer technik.

Qua motor, versnelling en aansluiting op de fischer technik (4 mm as), heb ik bijv een vertraging nodig?
Ik neem aan dat ik afhankelijk van de gekozen motor een bepaalde regelaar en accu en/of rij-accu nodig heb of is dit ook nog afhankelijk van de gekozen zender/ontvanger?

Bij een zender met 2 kanalen en 2 servo's meegeleverd hou ik er 1 over omdat de regelaar direct op de ontvanger wordt aangesloten?

mhomeijer zei:
Conrad had ik al gevonden, maar ik zie door de bomen het bos niet meer :-(

Vraag de (modelbouw)catalogus aan, dat kijkt makkelijker Conrad heeft een groot assortiment bevestigingsmaterialen, tandwieletjes, enz enz.

mhomeijer zei:
Kwa zender geloof ik het nu wel. Een servo moet aangesloten worden op de stuurinrichting van het model, daar zal ik ergens gaten voor moeten boren in de fischer technik.

dat is moeilijk te bepalen voor ons omdat we niet weten hoe het model er uit ziet. meestal zit er een hefboompje dat de stuurstangetjes heen en weer beweegt, dit moet je met de servo aan gaan sturen.

mhomeijer zei:
Qua motor, versnelling en aansluiting op de fischer technik (4 mm as), heb ik bijv een vertraging nodig?

Je moet in elk geval zorgen dat je met de gekozen motor genoeg kracht hebt (door een vertraging(klein tandwiel dat groter aandrijft)) om snel genoeg op te trekken en je top niet te absurd hoog te krijgen.

mhomeijer zei:
Ik neem aan dat ik afhankelijk van de gekozen motor een bepaalde regelaar en accu en/of rij-accu nodig heb of is dit ook nog afhankelijk van de gekozen zender/ontvanger?

Enige dat afhankelijk is van de zender, en dan vooral van de ontvanger is de stekker waarmee je de regelaar in de ontvanger steekt, verder moet de regelaar de spanning en stroom voor je motor aankunnen

mhomeijer zei:
Bij een zender met 2 kanalen en 2 servo's meegeleverd hou ik er 1 over omdat de regelaar direct op de ontvanger wordt aangesloten?

Precies, tenzij je een mechanische regelaar neemt, die wordt bediend door een servo.

Ik ben wat aan het lezen over RC en realiseer me dat er geen differentieel bij de fischertechnik onderdelen zit. Ik heb dan dus een motor nodig, versnelling/vertraging en een differentieel. Op de differentieel kan ik dan direct de juiste wielen aanbrengen? Bestaan er sets waarin deze onderdelen op elkaar afgestemd te krijgen zijn?

Verder staat er op conrad een variotransmissie bouwpakket. (bestelnr 240788 - 8B). Zou dit iets zijn om mee te experimenteren, of is zo'n motor te zwak?

Ik heb inmiddels een fischer technik motor (9v, 500 mA) en accu (8,4) aangeschaft en ik heb de conrad catalogus in huis.

Nu ben ik dus nog op zoek naar een zender en een regelaar. Liefst zo goedkoop mogelijk.

De acoms AM (blz 135) valt volgens mij af omdat de voedingsspanning van de BEC ontvanger max 7,2V is.
Is bijv de set op blz 131 een optie? stuurwielzender met electronische regelaar (6-12V), 85 euro.

Tips om nog wat goedkoper uit te komen zijn ook welkom.

Michael

Ik heb een acoms technisport zender en electronische regelaar in het model ingebouwd.

Dit is een foto van het model:

auto.JPG

En dit is een foto van de motor, het differentieel en de as:

motor_as.JPG

Mijn zoontje is er erg enthousiast mee. Zoals je ziet zouden er wat grotere wielen op mogen en omdat er een elektronische regelaar op zit (en niet aan/uit zoals op het goedkopere speelgoed), zou de motor van mij iets sneller mogen zijn (er zit een nogal grote vertraging ingebouwd in de motor).

Mijn volgende vragen zijn nu:

Hoe krijg ik hier modelbouw banden op. Liefst banden van een monstertruck (ca. 10 - 12 cm doorsnee). Waar moet ik op letten en hoe bevestig ik dit?

Verder ben ik op zoek naar een motor die ik hierin kan plaatsen die wat sneller loopt. De motor heeft een afgevlakte as en een 8:1 vertraging. Zie https://secure.ugfischer.com/fischertechnikshop/detailedtext.asp?ArtNr=34965

Ideeen zijn welkom.

Back