Fishing Trawler Propitious FR927

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Kees de Mol, 19 mrt 2014.

  1. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hallo allemaal,

    Ik heb iets met vissersschepen en dus was het voor mijn niet moeilijk om een nieuw project te bedenken, het zou weer een vissersschip worden. Alleen werd het toen een beetje moeilijk omdat ik niet weer eenzelfde soort schip wilde bouwen en ik ben dus wat gaat zoeken bij de buren op de site - Trawler Photos Gallery

    [​IMG]

    Hier vond ik al snel een schip dat er echt uitsprong. Ik had nog nooit zo'n schip gezien, het leek even hoog als lang en veel te breed voor zijn lengte. Na wat zoeken kwam ik erachter dat het een trawler was die voornamelijk voor de garnalenvisserij was ontworpen. Schepen van 10 meter en kleiner hebben voordelen te opzichte van grotere schepen want de <10 meter schepen mogen dichter op de kust vissen en meer soorten vis aanlanden.

    Port Registry: FRASERBURGH
    Name: PROPITIOUS FR 927
    Werf: MACDUFF
    Bouwjaar: 2000
    Lengte: 10 meter
    Catagory: Near-shore fishing vessel, Small scale coastal <10m
    Thuishaven: Fraserburgh Schotland
    Main Target Species: PRAWNS (garnalen) Maar het schip is uitgerust om diverse andere visserij-methoden toe te passen, zoals sleepnetvissen en warnetvissen
    Opvarenden: max 3

    [​IMG]

    Het schip is opzettelijk <10 meter lang gemaakt omdat je met die lengte nog net als klein vissersschip wordt gezien waardoor je op meer plaatsen mag vissen en je meer soorten vis mag aanlanden. Om de lengte te compenseren (10 meter is eigenlijk te klein voor een trawler) hebben ze het schip breder en hoger gemaakt. Hierdoor is er voldoende dekruimte en een voldoende groot visruim aanwezig om er serieus mee te vissen.
    Er wordt van deze schepen gezegd dat ze nogal onstabiel zijn en erg rollen. Sommigen zeggen ook dat ze topzwaar is. Anderen ontkennen dit en vinden het een heerlijk schip. Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt omdat er meer van dit soort schepen gebouwd zijn en de meesten zijn nog operationeel.

    [​IMG]

    Toen ik eenmaal had besloten dit schip te gaan bouwen begon de zoektocht naar informatie. Ik heb uitgezocht bij welke werf het schip gebouwd is en heb deze mensen aangeschreven. Ook heb ik op diverse engelse forums berichten achter gelaten met mijn vraag om informatie. Uiteindelijk ben ik in contact gekomen met een man uit Schotland die veel foto's voor me heeft gemaakt en hij had zelf tekeningen voor me die speciaal voor de modelbouwer waren gemaakt. Niet lang hierna kreeg ik ook reactie van de scheepswerf en zij stuurden mij een digitaal algemeenplan en een lijnenplan.

    Als eerste heb ik het lijnenplan laten uitprinten. Dit plan was veel te groot omdat ik het model in de huiskamer wil hebben en dan kan ik geen model van een 70cm maken. Ik heb de plannen laten uitprinten waarbij het model een lengte van ongeveer 40 cm zou krijgen. Iets langer zou ook wel kunnen, maar dan wordt het model weer veel te breed. De modelbouwtekeningen die ik had gehad ga ik wel gebruiken, maar ik ben er achter gekomen dat er nogal veel fouten in zitten dus ik moet oppassen en houd de tekeningen van de werf aan.

    [​IMG]

    Na het printen heb ik de diverse langsdoorsneden uitgetekend. Het model wordt in de computer in de lengte in plakken van gelijke dikte gesneden en de vorm van deze doorsneden wordt dan in het lijnenplan weergegeven. Ik had geluk met de plakken want na het printen bleek elke plak precies 18mm te zijn en laat dat nou net een diktemaat voor mdf zijn. De uitgetekende plakken heb ik op mdf geplakt en hierna uitgezaagd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna heb ik de plakken op elkaar gestapeld om te kijken of alles een beetje goed is gezaagd. Ik bleek één plak niet helemaal goed te hebben uitgezaagd maar dat kon ik met plamuur wel oplossen

    [​IMG]

    Hierna heb ik alle plakken goed uitgelijnd op elkaar gelijmd en geschroefd en heb ik de boel lekker laten drogen. Na het drogen heb ik de boel flink in de plamuur gezet. Ik gebruik altijd teveel van dat spul, maar soms is het ook gewoon nodig en met de bandschuurmachine heb je het teveel er ook zo weer af.

    [​IMG]

    Het model wordt statisch en komt met een schaal van 1/26 (kwam zo uit) op ongeveer 37cm lengte en 18cm breedte, hoogte weet ik nog niet.

    Kees
     
  2. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hallo allen,

    Na het samenvoegen van de mdf-delen en het aanbrengen van wat plamuur hier en daar was het tijd om aan de gang te gaan met de bandschuurmachine. Ik heb er één met een smal schuurlint die je in de hand kan houden als een slijptol. Met deze machine worden de eerste vormen uitgeschuurd. Het lijkt alsof je gewoon maar wat wegschuurt, maar dat is niet zo. Je moet van de bovenkant van het ene deel naar de bovenkant van het volgende deel schuren. De bovenkanten van elk deel zijn de doorsneden. Na de bandschuurmachine ben ik met de hand verder gegaan. Ik heb hiervoor een flexibel schuurblok van 3M en ik schuur met korrel 60. Met de hand kun je net even beter aanvoelen hoe je moet schuren, maar het is wel vermoeiend

    Na heel veel schuren is dit het resultaat. Nog lang niet klaar, er moet nog heel veel gebeuren, maar dat met de volgende update.
    [​IMG]
     
  3. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hallo allemaal,

    Even een tussendoortje. Om de romp volledig klaar te kunnen maken moest er een schroef en straalbuis gevonden worden. Op het internet kwam ik een mooie shop tegen die dit leverde, maar toen ik naar de prijzen keek :woot: schrok ik mij een spreekwoordelijk hoedje. Het zal het vast waard zijn en voor een varend model zou ik er waarschijnlijk wel voor kiezen, maar bij dit statische model heb ik het er niet voor over. Het zou komen op een dikke 70 euro en da's een heel groot deel van mijn budget. Ik moest dus op zoek naar een andere oplossing. Voor de schroef was ik snel klaar, ik had in mijn onderdelenbak nog een mooie 60mm schroef liggen die ik kon aftoppen op 50mm. Dat aftoppen heb ik gewoon met de bandschuurmachine gedaan.

    De straalbuis was een ander verhaal. Eerst heb ik het geprobeerd door met de 7-gatenboor ringen uit hout te zagen. Deze ringen wilde ik op elkaar plakken om er vervolgens een straalbuis van te schuren.

    [​IMG]

    In de kringloop kwam ik echter een aluminium beker tegen die taps afliep en een mooie dikke wand had. Hier moest ik iets mee kunnen. En het zou voor 20 cent in ieder geval geen dure straalbuis worden.

    [​IMG]

    Ik heb met de slijptol het juiste gedeelte uit de beker geslepen en ben vervolgens aan het slijpen, vijlen en schuren geweest. Het resultaat was een mooie realistische straalbuis met een afgetopte schroef. We kunnen met een gerust hart verder knutselen aan de romp.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Volgende update laat ik weer iets van de romp zien.

    Groeten, Kees
     
  4. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Het werk aan de romp heeft niet stil gelegen, ik heb er hard aan gewerkt. Na heel veel plamuren en schuren was ik voorlopig(!) tevreden met het resultaat en kwam ik aan bij de volgende stap. Het achterdek van de trawler ligt open en veel lager dan het bovendek, bijna op de waterlijn. Ik wil dit natuurlijk graag namaken en dus moest ik met de zaag aan de gang.

    [​IMG]

    Met dit als resultaat.

    [​IMG]

    Zo'n gat in de kont is natuurlijk niet echt een mooi gezicht dus ik ben naar de bouwmarkt getogen voor een mooi stuk aluminium plaat van 1 mm dik. Dit wordt gebruikt om de kont weer dicht te maken om zodoende een open en lager gelegen achterdek te creeeren.

    Eerst een uitslag tekenen.

    [​IMG]

    Deze overzetten op aluminium.

    [​IMG]

    Deze uitknippen, ik vorm vouwen en vastlijmen/tijdelijk vastschroeven.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. j. van megen

    j. van megen

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Europa
    hallo,

    ik heb je verslag doorgelezen, en ben wel benieuwd naar het eind resultaat. dus ik blijf dit volgen. en tot zover ziet het er keurig en veel belovend uit.

    gr. joeri
     
  6. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Een bijzonder model.

    Ik denk niet dat ze topzwaar zal zijn, er zit behoorlijk wat onder de waterlijn aan massa.
    Volgens mij is die straalbuis oplossing ook voor varende modellen een goede optie voor wat betreft budget.

    Een massieve MDF-romp, wat zal dat model gaan wegen straks? Hij zal wel niet wegwaaien.

    Succes met de verdere bouw.
     
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Gewicht speelt niet echt een rol, gezien deze opmerking. ;-)


     
  8. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    ik vind het persoonlijk niet het mooiste schipje. maar smaken verschillen. veel succes verder, deze ga ik wel volgen ;-)
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Heel goed bezig.
    Durf iets aan te pakken ipv iemand na te bouwen.
    Ik zie dit graag.

    Wellicht dat je voor de afwerking nog kartonnen of hardboord mallen moet maken, dan kan je veel nauwkeuriger zien waar de bulten op de huid zitten.

    [​IMG]

    Doe er wat potlood aan, houdt hem op de juiste plaats tegen de romp en beweeg een enkele millimeter zodat het kleursel aftekent.
    Doe dat ook met de spant er naast en maak zo een inschatting van hoe de lijnen lopen en waar je de bulten (kleursel) er nog moet afschaven/schuren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Je drukt je nog voorzichtig uit, het is gewoon een spuuglelijk ding :)
     
  11. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Handige tip, ik zal er een volgende keer aan denken. Ik heb het nu steeds met meten gedaan.
     
  12. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    vraagje waarom maak je hem dan:rolleyes:
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Probeer de openingspost eens begrijpend te lezen. :cool:
     
  14. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    wat ik er uit kan krijgen is dat hij graag een vissersbootje wou bouwen
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Mijn schip is het ook niet, qua model, maar ik ben het wel met Harm eens dat het mooi is dat er iets anders wordt gebouwd dan wat je vaak ziet, dat geeft zo'n schip toch weer wat charme.
     
  16. longhenk

    longhenk

    Lid geworden:
    5 nov 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    dordrecht
    denk toch echt dat dit model zo lelijk is dat de bouwer er een pracht model van gaat maken .wat al gezegd is het is niet 1 van de zoveel .maar wat ik zelf zeer bewonder is dat de mensen iets mooi vinden en er dan iets grandioos van maken .zie ik hier ook weer terug de passie en vinding rijkheid past echt bij een modelbouwer . en als ik dan de straalbuis zie gewoon top toch .wens je veel plezier met de bouw en hoop dat je nog vele foto's zult plaatsen .

    Henk
     
  17. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hallo,

    Het is een beetje dubbel. Aan de ene kant vind ik 'm oerlelijk, maar aan de andere kant vind ik 'm heel interessant. Het is gewoon een heel bijzonder schip. Voor de visserij die hij doet hebben wij hollanders minimaal 20 meter nodig en die schotten proppen dat alles in nog geen 10 meter. Het is dus gewoon een enorm stoer werkschip en dat zie je terug in alle details. Ik heb al heel veel plezier gehad in het maken van de romp en dat zal ik ook zeker hebben als ik straks aan de bovenbouw toekom.

    Groeten, Kees
     
  18. greef

    greef

    Lid geworden:
    18 dec 2007
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Den-Oever
    kees super boot weer eens iets anders dan die eurokotters blijf je volgen .groet davy:rolling:
     
  19. j. van megen

    j. van megen

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Europa
    gewoon doorgaan, ik heb ook wel eens van die momenten en dan later als je het veder gaat opbouwen dan denk je toch 'wow'
     
  20. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ik ben weer wat verder gekomen met de romp. Ik heb de romp eerst nog een keer goed in de plamuur gezet en hierna weer geschuurd. Hierna heb ik de romp 3 keer in een laag mdf-primer gezet om het zuigen tegen te gaan. Hierna twee keer in de witte verf en toen lekker schuren met een fijne korrel om de kwastaanzetten weg te werken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook de kiel is gelegd. Ik heb met een fijne zaag in de lengte een zaagsnede gezet en hier heb ik de kiel in gemonteerd. Eerst heb ik met karton een mal gemaakt en daarna heb ik de kiel uit styropor gemaakt en vastgelijmd.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina