Fishing Trawler Propitious FR927

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Kees de Mol, 19 mrt 2014.

  1. teso fan

    teso fan

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    122
    Locatie:
    groesbeek
    Ziet er weer goed uit, zoals gewoonlijk.
    Heb je misschien een overzichtsfoto van het hele scheepje
     
  2. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    ben ik ook benieuwd naar. leuk poppetje trouwens daar in de stuurhut:p
     
  3. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Dat poppetje is 'Keesie' een niet echt geslaagde poging om zelf een figuur te boetseren uit DAS-klei. Hij is inmiddels de 8 jaar gepasseerd en fungeert als mijn mascotte:) Mijn kinderen zeggen altijd dat hij de schepen bouwt en niet ik. Een overzichtsfoto zal ik met de volgende update plaatsen, goed idee.
     
  4. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    't Is echt meters maken op de FR-927 de afgelopen dagen want vandaag heb ik de hijsinrichting van de boot gemaakt. Dit ding wordt gebruikt om de vangst in het schip te takelen na het vissen.

    Eerst even wat relevante foto's erbij pakken want helaas is de laptop in reparatie.

    [​IMG]

    Dan even op de tekening kijken, maar helaas geeft die me naast wat algemene maten weinig extra info.

    [​IMG]

    Even uitrekenen hoe dik buizen moeten worden en gelukkig heb ik nog wat aluminium laselectrode met de goede dikte.

    [​IMG]

    Even netjes gaatjes geboord in een stuk mdf om de staafjes op de goede afstand vast te zetten

    [​IMG]

    En na het buigen.

    [​IMG]

    Tja en dan laat je je fototoestel beneden liggen en heb je in één keer dit.

    [​IMG]

    En dit

    [​IMG]

    En ik had beloofd een overzichtsplaatje te posten, dus bij deze.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik zie nu pas dat het achterportaal niet lekker aansluit op de romp, maar dat is bij de foto gewoon even ernaast geschoten.

    Hopelijk hebben jullie plezier met het lezen van mijn verslag. Heb je een vraag of een opmerking dan lees ik ze graag.
     
  5. teso fan

    teso fan

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    122
    Locatie:
    groesbeek
    ziet er strak uit zo, wordt erg mooi
     
  6. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Erg mooi. Zit er steeds meer aan te denken om dit scheepje te gaan bouwen in LEGO. Maar eerst maar eens afmaken waar ik nu mee bezig ben.
     
  7. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Bedankt!
     
  8. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hallo zeebonken!

    Even iets heel anders: Vandaag stond de eerste deckhand voor de deur voor een collicitatie. Hij is inmiddels aangenomen op voorwaarde dat hij nog wel even een mat laagje krijgt.

    Meet Niels...
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor een eerste poging tot het maken van een figuurtje ever, ben ik redelijk tevreden. Op de foto is alleen niet goed te zien dat ik allerlei verschillende kleurtinten heb gebruikt om diepte te creeeren.

    Groeten, Kees
     
  9. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ziet er netjes uit. Heb j hem helemaal gemaakt of is het een poppetje dat je kan kopen? Krijgt hij nog hulp? Hij kan dit schip nooit in zijn eentje draaiende houden.
     
  10. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hai Dennis,

    Het mannetje komt uit een doosje met onderdelen voor een vrachtwagen van Tamiya. Een mede-bouwer was zo vriendelijk me ze toe te sturen. Ze bestaan uit 8 onderdeeltjes die je moet lijmen, plamuren en schuren. Er komt nog een mannetje bij, maar die komt op de brug te staan.

    Een beetje zoals op deze foto. Ik weet niet of er nog een derde man bij moet, maar die plaats ik in ieder geval niet omdat ik geen derde mannetje heb wat er acceptabel uitziet.

    [​IMG]
     
  11. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Is het poppetje dan niet te groot? Je bouwde toch in 1:26 en vrachtwagens zijn toch 1:14?
     
  12. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hoi Dennis. Dat valt reuze mee. In mijn dromen ben ik 183cm en in de schaal 1/26 maakt dit een dikke 7cm de lengte van m'n...... wijsvinger. De poppetjes zijn nog geen 7cm dus qua schaal zit dat wel goed. En tja... wat moet je anders hé? Niemand heeft me kunnen helpen aan mennekes in de schaal 1/26 en zelf gaan kleien zag ik niet zo zitten
     
  13. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ok das waar dat verschil valt inderdaad niet op. Ben benieuwd naar de rest dit wordt echt een prachtschip.
     
  14. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hallo allemaal,

    Door vakantie en andere zaken heeft het werk aan de trawler een tijdje stil gestaan, maar daar is inmiddels verandering in gekomen. Op het dek moesten nog verschillende zaken gemaakt worden. Ik weet niet zo goed hoe ik alles noemen moet, maar het gaat voornamelijk om rollen waardoor de vislijnen naar buiten komen en waardoor de lijnen naar achteren worden geleid. Een hekje met besturing voor winch en ook drie luiken en een winch gemaakt.
    Hierna moet ik de railing nog maken en wat kleine zaken en dan zit het bouwen erop en moet er alleen nog geschilderd worden.

    Op de foto's heb ik alles wat ik eerder gebouwd heb weggelaten zodat je goed kunt zien wat er nieuw is.

    Het begin van een winch
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan krijg je dit

    [​IMG]

    En hier de nieuwe nieuwe dekfittings. Ik heb geen foto's van het bouwen maar geloof me dat het niet zonder problemen is gegaan om de juiste vormen en afmetingen te vinden voor deze zaken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En ja de ketting is wat te grof. Hiervoor zoek ik een kleinere.
     
  15. teso fan

    teso fan

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    122
    Locatie:
    groesbeek
    ziet er goed uit, de details op dit schip zijn echt geweldig
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Zeer fraai weer.
     
  17. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Vandaag verder gegaan met het fabrieken van een verschansing. De pootjes moeten per stuk gemaakt en uitgericht worden en dat was wel ff wat werk. Ik heb met een mal de pootjes op het dek gelijmd (nadat ik natuurlijk had uitgemeten waar ze moesten staan) en hierna de horizontale buizen aangebracht.
    Omdat secondenlijm slecht hecht op messing heb ik elke lijmverbinding later nog aangetipt met een beetje epoxy-lijm.

    Het ziet er mooi uit en de boel ik goed uitgelijnd. Op de foto nog maar wat dekfrutsels erbij gezet voor een goed beeld van het schip. Het bouwen is nu klaar op wat kleine dingen na en dus gaan we schilderen.

    [​IMG]

    Alle 15 klaar.
    [​IMG]

    [​IMG]

    alles vast.
    [​IMG]

    Sorry verder geen foto van het bouwen. Hier de epoxy die ik gebruik.
    [​IMG]

    De bijna klaar foto's
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. teso fan

    teso fan

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    122
    Locatie:
    groesbeek
    ziet er zo als gewoonlijk weer goed uit, ik ben benieuwd hoe het er uit ziet als het allemaal in kleur is.
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    reuze benieuwd naar het schilderwerk van die prachtige dek attributen.
    vgr
    Marc
     
  20. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    De laatste tijd heb ik me bezig gehouden met het tweede figuur dat op mijn schip komt te staan. Het is kapitein Job en hij zal straks op de brug te vinden zijn. Ik vind het best geslaagd en ik heb in ieder geval plezier gehad aan het schilderen. Niels nogmaals bedankt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten en de volgende keer weer bouwen en schilderen
     

Deel Deze Pagina