Wubbe,
het was heerlijk daar.
Begin van de week nog wat regen, daarna droog. Dinsdagavond was er nog zo'n 40-50 cm sneeuw in de bergen gevallen. Donderdag (1e dag evenement) was er niet veel meer van te merken op de enkele sneeuwpop na. Temperaturen gingen ook vlot omhoog. Do 15 C op 2500 meter hoogte, vrijdag 17, zaterdag 20-21, zondag 21-22.
Tijdens het weekend begon er langzaam een Sud-Fonische-Wind te ontstaan. Gevolg hiervan: Blauthermik. Dat wil zeggen dat voor het vliegen op de Schonjoch het overal omhoog gaat. De echte supersnel stijgende bellen heb je dan niet meer, maar gelukkig ook geen "Abwindfelder" oftewel gebieden waar je als een baksteen zinkt.
Tijdens dat soort dagen kan iedereen vliegen, zelfs beginners. Voor Blauthermikbegrippen ging het overigens af en toe nog wel erg snel omhoog, ligt ook aan de trechtervormige ligging van de berg.
Zelf heb ik tijdens het evennement niet gevlogen, voorafgaande jaren vond ik het vaak te druk in de lucht en soms wat rommelig, zeker in het weekend met alle weekend-Italianen en Zwitsers. De kans op mid-airs neemt dan onverklaarbaar gigantisch toe. Dit jaar was het eigenlijk geen probleem geweest, de zendercontrole gaf maar maximaal 12 zenders tegelijkertijd uit om drukte op de Flightline te beperken.
Leuk spektakel, ook er omheen.
Op de donderdag en vrijdagmiddag werd om 17:00 uur op het modelvliegveldje bij het dorp Fiss (1500m) nog demonstraties gegeven. Vaak staat er daar dan al een wind die vanaf de berg komt en is er geen thermiek meer. Dus dan vooral electrovliegen.
Dit jaar was er zelfs een zwever met een turbinemotor. Volgens fabrikant van de zwever om aan te tonen hoe stevig de zwever wel niet was ! Maakt niet uit: aardig schouwspel. Zo was het ook bedoeld. Als aandrijving voor een zwever natuurlijk overkill, maar daar ging het niet om. Gewoon een showmodel. Op ons duitse zusterforum zijn er een groot aantal mensen die dat onderscheid niet kunnen maken en daar nu flink aan het azijnzijken zijn.
Dit wordt ook al bijna een traditie, vooral mensen die er niet bij waren hebben het grootste commentaar, het lijken haast wel Nederlanders :lol:
Fiss 2007 bij RC-Network
In dit bericht kun je nog een aantal links vinden naar foto- en video-materiaal van Fiss 2007.
Zelf moet ik nog aan de slag met ongeveer 1,5 uur videomateriaal. Is voor mij de eerste keer dat ik echt een beetje aan het filmen ben geweest.
Het materiaal op de pc zetten en daarna bewerken is ook nog geheel nieuw voor mij en momenteel heb ik niet veel tijd, dus even geduld hebben.
De dagen voor het evenment heb ik bij het modelvliegveldje bij het dorp gevlogen, daar heb je vaak zwakke hellingwind in combinatie met lichte thermiek. Het leuke vind ik daar dat je met een lichte zwever op zoek moet gaan naar thermiek. Als het dan eenmaal gaat, gaat het ook erg goed. Totdat de bel ophoudt te bestaan ...........
Met een elektrozwever heb je daar geen enkel probleem.
De maandag en dinsdag na het evenement heb ik lekker op de berg gevlogen.
Boven aan de berg kwam de opgestuwde lucht met gemiddeld 44-55 km/uur langs de berghelling omhoog. Zelf heb ik nog pieken van 63 km/uur gemeten op maandag. Dinsdagmiddag zakte de wind terug tot een 30 km/u. Tijdens deze twee dagen heerlijk gevlogen met de Mini-Ellipse en de X'Race. Beiden zijn zogenaamde Voll-Gfk zwevers ( glas-bakjes) met een spanwijdte van 1,50 -1,60 meter en zo'n 700-800 gram zwaar. Lekker hoogte ( + 250 meter ) maken en dan aanduiken en lekker doorsteken naar beneden (- 200 meter ) en dan weer rustig omhoog laten komen.
Door stevig down getrimmed te hebben kun er flink hard gevlogen worden.
Tijdens een landingspoging had ik nog teveel hoogte en snelheid in de X'Race, daarom in de lee-kant een paar loopings gedraaid om de energie eruit te halen. OEPS .. hij gaat steeds sneller. Ongewild was ik aan het DS'en geslagen :wink:
Het landen moest met een bepaalde techniek gebeuren, snel aanvliegen, niet te ver naar achteren vanwege de LeeWirbel (lee-wervelingen) en snel aan de grond zetten.
Uithongeren werd afgestraft door een lichte leewind die over het landingsveld stond: je vliegtuig viel dan uit de lucht.
Te ver achter de berg in de lee-wind: afstraffing ==> vliegtuig werd door de leewerveling naar versneld naar beneden gekwakt ==> schade.
Voor de hellingvliegers klinkt dit misschien wel bekend: het lijkt dus net als landen op een smalle duintop.
De broedelijke sfeer tussen alle buitenlandse piloten op de rustige dagen is altijd zeer prettig. Iedereen wil elkaar best helpen als men er om vraagt.
Na vier jaar heb ik daar al een aardige vriendenschare opgebouwd van mensen die daar 1x per jaar zie.
Volgend jaar dus weer voor mij :lol:
Hans.