Fiss Flying Circus 2011

Johannes,

ik ben jullie nog een paar foto's en een verhaal schuldig.
Donderdag (straks) zal ik dat gaan doen, de foto's staan nu op mijn pc.

De zaterdag was absoluut top, (veel) wind direkt op de helling waardoor "absaufen" niet mogelijk was.
Voor een impressie zie duits forum 16. Internationales Modellflugfestival FLYING CIRCUS Fiss lädt ein!

De zondag ben ik niet meer boven geweest maar rustig aangedaan als voorbereiding op de terugreis op maandag. Wel op de Perdatscher Bichl (net buiten dorp) wezen kijken en daarna nog even met Duitse vrienden wat tradities uitgevoerd. Koffie met taart halverwege de berg bij "Steinegg" en later onderaan bij dalstation kabelbaan bij "Kismer" een bier en een "dennezaden schnapps".
Andere vrienden waren toch gaan vliegen boven bij windsnelheden van 80 kmh en meer. Een Valenta Destiny en een Mini-Dragon beiden met 500-700 gram ballast. Met die windsnelheden perfecte Dynamic Soaring omstandigheden. Door de wind was het landingsgebied erg lastig en in de lee. Dus schade was ingecalculeerd. De heren (23-26) hebben dan ook 95 minuten gevlogen voordat ze landden.
De Destiny liep een geknakte romp op, de M-D een afgebroken V-staart.
Toen we gingen kijken bij ze in de garage/werkplaats bij hun appartement waar ze naa terugkomst van de berg gelijk aan de slag waren gegaan, waren de hertselwerkzaamheden al druk aan de gaan. De volgende dag zouden ze door gaan naar de Seiser Alm. Maar het was het zeker waard geweest voor de heren. Ze vliegen dan ook tot de limit.

Voor mij een top-vakantie geweest, mede door het weerzien met oude bekenden. Ons oude clubje was weer compleet na 2 jaar afwezigheid mijnerzijds.
Volgend jaar begint toch al weer te lonken, ondanks de lange reis.
Een unieke ervaring die je als (helling-)zwever minstens één keer moet hebben meegemaakt, waarschuwing !!! ==> Is zeer verslavend, kans groot dat het meer dan één keer wordt.

Later zal ik mijn foto's toevoegen.

Harm, ik heb 3 stuks gebroederlijk naast elkaar zien liggen.

Mooie kisten en groot.
Vliegen mooi (bij harde wind) lijken een goede speedretentie te hebben. Mooie bak in de lucht. Mag ook wel omdat volledig opgetuigd het prijskaartje rond de €3000,- komt te liggen. Natuurlijk liggen er dan geen HK-servootjes in.

Absoluut mooie kist, (ligt niet in mijn interessegebied) maar in mij ogen echt bedoeld voor het betere hellingwerk (grote hellingen of bergen). Doodzonde om zoiets in Nederland te vliegen ( vergelijkbaar Masarati in woonerf-gebied).

Even gecheckt bij de buren, daar loopt minstens één draadje over deze kist: Stingray von WingsAndMore - "Baubericht"

Voor het echte knal-werk (500 meter duiken en haakse bocht etc) blijft er voor mij maar één kist in beeld, Fox van Richard Schröder. Geen site, bouwt in beperkte oplage. Door de jaren heen tijdens Flying Circus in Fiss vaak die kisten zien vliegen, extreem sterk gebouwd. Maar ook deze vallen niet in mijn interesseplaatje, ook niet vanwege hun prijskaartje (anders leuke vakantie vlieger voor in de bergen).

Bedankt voor jouw indrukken.

Een alternatief is de ietwat kleinere maar veel minder dure Stingray van X-models, zoals verkocht door Thommy's.

Back