Fixed Pitch helikopter buiten

• Topicstarter Topicstarter Chris66
  • Startdatum Startdatum
Ik zou je electronica een beetje in de gaten houden..

Als je de brushless versie hebt, moet alle electronica gewoon aan te raken zijn (2 a 5 sec) zonder je vingers te verbranden. Gebeurt dat wel, belast je de motor te zwaar of staat er ergens iets niet goed ingesteld.

Het kan zijn dat bij een lagere headspeed, dus bij je +3 bladen, de motor te warm wordt.
Ook brushless kan daar slecht tegen.

Verder gefeliciteerd met je vliegkunsten!

Thanks voor de tip.

De brushless motoren zijn nog makkelijk aan te raken na een sessie.
Ik ben geen electro-held dus klinkt overhitting bij lagere toeren wat tegenstrijdig in mijn oren. Hoe zit dat precies? Of heeft dat te maken met de grotere weerstand van de bladen met meer pitch?

Fer

Thanks voor de tip.

De brushless motoren zijn nog makkelijk aan te raken na een sessie.
Ik ben geen electro-held dus klinkt overhitting bij lagere toeren wat tegenstrijdig in mijn oren. Hoe zit dat precies? Of heeft dat te maken met de grotere weerstand van de bladen met meer pitch?

Fer

Brushless motoren draaien bij iets van 80 tot 100 % volgas op hun best.
Dan hebben ze het hoogste rendement, en zijn dan minder warm als bij lagere toeren. dan kunnen ze nl hun warmte ook minder goed kwijt.
Beetje hetzelfde als hard fietsen met je zadel veels te laag, dan ben je ook eerder moe.

Klinkt tegenstrijdig, ik weet het.
Maar zou wel moeten kloppen

Brushless motoren draaien bij iets van 80 tot 100 % volgas op hun best.
Dan hebben ze het hoogste rendement, en zijn dan minder warm als bij lagere toeren. dan kunnen ze nl hun warmte ook minder goed kwijt.
Beetje hetzelfde als hard fietsen met je zadel veels te laag, dan ben je ook eerder moe.

Klinkt tegenstrijdig, ik weet het.
Maar zou wel moeten kloppen

In de huiskamer kom ik gemiddeld echt niet boven de 50% throttle uit, ook niet met de fabrieks bladen behalve in maneuvres als ik gas bij geef. Om op 80% a 100% te vliegen is binnen niet te doen.
Wellicht buiten met meer ruimte dat het gas er volledig op gaat.

Ik ben nog een paar keer geswitcht naar fabrieks bladen maar dat voelt nu aan als een natte dweil. De stijvere +1 bladen bieden een stuk meer controle, reageren directer op input en zijn sneller.....waarschijnlijk ook geschikter om buiten te vliegen?

Nu nog wat teveel wind buiten maar hoop van de week de proef op de som te nemen

Fer

Yup, lage toeren-> hete regelaar+motor, dit omdat de motoren niet zelf timen(dus de stuurvolgorde bepalen) maar de regelaar dat doet.. Borstel motoren lopen kouder bij minder toeren, Borstelloos kouder bij hogere toeren..

Het toerental beinvloeden doe je ook eerder bij een cp...

Bij een Fp staat het toerental waarbij hij hoovert eigenlijk vast.
Omdat mensen soms toch problemen met warmte hebben, en niet de mooie brushless motor wilden vervangen, worden er de volgende dingen gedaan:

- tandwielen aanpassen, zodat de motor meer toeren gaat draaien
- bladen aanpassen... dus een set goede bladen pakken, en van de achterkant van het blad een strook afsnijden.
De bladen geven dan minder pitch, waardoor er een hoger toerental nodig is om te gaan hooveren.

Maar als je motoren gewoon koel zijn hoef je niets te veranderen, dan is het gewoon goed.

Gister avond buiten gevlogen, en moet zeggen dat het wennen is om op de vlaagjes te anticiperen.
Hooveren en corrigeren op de wind gaat goed, maar vol gas op snelheid en corrigeren op zijwind of wind van achter valt nog niet mee. De CB100 vliegt nog redelijk makkelijk tegen de wind in. Het apparaatje is trouwens rete snel in de nieuwe setup.Motortjes raken niet overhit ondanks meer pitch.
Nog even oefenen buiten en leren anticiperen op wind,......iemand nog tips?

Nog even in de tuin gevlogen en moet zeggen dat er niet veel wind nodig is om die micro weg te blazen. Het moet echt windstil zijn om buiten te vliegen met een micro FP.
Vraag is of een FP maatje groter meer wind kan hebben of zet dat ook geen zoden aan de dijk?
Ik kom ook al micro CP´s tegen, en zou een micro CP een significant verschil zijn met wat wind t.o.v. een micro FP?

Fer

Gewicht en toerental zijn alles...

Dus ja, een grotere Fp zal een aardig verschil maken.

Een cp ter grootte van een normale fp (zeg 30 - 40 cm van kop tot staart) maakt wel verschil, maar voornamelijk door de hogere headspeed.

Wil je echt in de wind gaan vliegen, moet je echt groter.

Ik heb de MS Hornet gehad, een Piccolo-maatje CP zeg maar. Die moest je 3000 RPM geven om buiten te kunnen vliegen tot wk3, maar dat was dan niet echt leuk. Vanaf 325mm bladen is het buiten redelijk vliegen, alles daaronder is rodeo-vliegen.

Omdat je het gas dicht gooit valt de helikopter naar beneden en gaat er door het lage eigen gewicht niets kapot.

..

Dan blijft er alleen nog maar FP over, en die zijn volgens verschillende forums dus niet echt geschikt om buiten te vliegen.
Er is 1 helikopter die nog steeds mijn aandacht trekt en dat is de Blade MSR, hij is heel erg licht, dus bij een crash zal er over het algemeen niet veel kapot gaan.

Die aanname gaat meestal niet op voor grotere FP helicopters. Die zul je echt zacht moeten landen wil er niets gaan breken. Plastic kan veel hebben bij slechts een paar gram, maar zodra dat honderd gram of meer wordt komt een crash met gas volledig dicht harder aan dan een crash met een klein beetje gas om het model op te vangen!

Het is wat dat betreft een slechte gewoonte om je gas vrij abrupt dicht te gooien bij een crash met je co-axiale heli.

Die kan dat weliswaar hebben en om te leren is het niet erg zo te werk te gaan, maar je zult er je FP heli niet mee redden. Uiteraard zul je zodra je dan écht op de grond ligt met je heli wél weer het gas meteen dicht moeten trekken, maar dat moet voor zich spreken.

Wanneer het gaat om FP buiten vliegen. Je bent, zeker bij de kleinere modellen, behoorlijk afhankelijk van het weer en hoeveel wind er staat. Een CP met hetzelfde gewicht vliegt vaak wat iets minder windgevoelig, maar het is zeker niet zo dat je daarom een CP moet kiezen.

Vervelend wordt het wanneer je met je FP in een hoge luchtstroom beland, want dan wil het nog wel eens moeilijk zijn om weer te dalen met de heli. (Combinatie lift door luchtstroom en fixed pitch waardoor je niet scherper kunt dalen zijn dan een probleem in de plaats van hulp.)

Echter het blijft zo dat je tot op zo'n meter of 5 en bij zwakke tot matige wind met een FP over het algemeen echt prima buiten zult kunnen vliegen.

Ik kom ook al micro CP´s tegen, en zou een micro CP een significant verschil zijn met wat wind t.o.v. een micro FP?

NEE! Die micro's zijn echt veel te licht, tenzij je nu spreekt over kleine 350 / 400 serie helicopters á pakweg 50-70cm lengte.

Over het algemeen geldt niet dat CP maakt dat de heli beter bestand is tegen wind. Je zult wel meer door de wind heen kunnen sturen bij voornamelijk het dalen tegen de wind in, maar je CP micro heli vliegt nog even hard alle kanten op zodra deze in een windvlaag gevangen wordt hoor.

Dan telt eigenlijk maar 1 ding en dat is het totaal gewicht. Dat is ook precies de reden waarom een 500 of zelfs 600 serie echt duizend keer stabieler zal vliegen in wat normalere wind, dan een 400 of 450, ongeacht headspeed (want dat is om te kunnen vliegen vaak hoog zat).

Laatst bewerkt:
Het ziet er dus naar uit dat de volgende stap in heli´s toch een forse CP moet gaan worden om buiten te vliegen.

Laatst bewerkt:
Met een FP kan je inderdaad goed buiten vliegen hoor. Ok, ze kunnen niet zoveel wind hebben als een CP, maar je bent er dan ook wel iets flexibeler mee. Zo vloog ik mijn Esky Honeybee FP graag op een pleintje van ongeveer 8 bij 16 meter. Het was hier ook enigzins beschut, waardoor ik er in de beginperiode vrijwel iedere avond kon vliegen.

Later ben ik met de FP ook veel op een groter veld gaan vliegen, wat ook prima gaat. Tot windkracht 3 is het geen probleem. Met windkracht 3 wordt het lastiger, maar als je wat ervaring hebt is het nog te doen. Boven de windkracht 3 is het te lastig en zal je echt een CP nodig hebben om nog te kunnen vliegen.

Als je wat meer ervaring hebt met de FP zal je ook zien dat de heli meer wind kan hebben als je de snelheid erin houdt. Met veel wind probeer ik dus ook niet te hooveren, maar zorg ik dat hij constant in beweging blijft. Lekker racen dus!

Groet, Joost

Gister met de micro buiten gevlogen met wat lichte vlaagjes en dat ging goed. De micro blijft gevoelig voor lichte wind maar vliegt nog makkelijk door de vlagen heen als je de neus naar beneden drukt.
Eindelijk eens volgas gegaan en die CB100 is snel!!! Zijwind blijft lastig maar als je fullspeed de neus de vlaag in draait goed te controleren.
Dik vermaakt met al die ruimte, maar een micro heeft echt totale windstilte nodig om lekker te kunnen vliegen buiten. Vandaag dag 2 met nog minder wind zo te zien (met kiteboarden als andere passie ben je altijd met de wind bezig) dus er gaan weer 10 lipo´s doorheen.

Het is echt serieus een misverstand dat een CP minder last heeft van de wind. Het enige is dat je scherper door de wind kunt sturen omdat je niet beperkt bent in je pitch. Zo kun je dus een heli op dezelfde hoogte houden wanneer een vlaag je heli omhoog stuwt.

Dat veranderd alleen echt niets aan het feit dat de heli door vlagen nog altijd alle kanten op kan schieten en omdat het eigenlijk zweeft als een soort frisbee op de wind is het gewicht echt het belangrijkste voor een (veel) stabielere vlucht!

Dan kun je ook denken aan gewoon een grotere FP heli, hoewel je natuurlijk normaalgesproken meer CP helis ziet in de grotere klassen.

Uiteindelijk is windstilte eigenlijk een must voor rc heli's in zijn algemeenheid. Je kunt dus wel in wind vliegen, maar je zult altijd zien dat dat de boel nogal onvoorspelbaar kan maken.

Zeker voor beginners betekent dat nog wel eens een frustrerende crash op momenten dat ze het niet verwachten.

Back