Omdat je het gas dicht gooit valt de helikopter naar beneden en gaat er door het lage eigen gewicht niets kapot.
..
Dan blijft er alleen nog maar FP over, en die zijn volgens verschillende forums dus niet echt geschikt om buiten te vliegen.
Er is 1 helikopter die nog steeds mijn aandacht trekt en dat is de Blade MSR, hij is heel erg licht, dus bij een crash zal er over het algemeen niet veel kapot gaan.
Die aanname gaat meestal niet op voor grotere FP helicopters. Die zul je echt zacht moeten landen wil er niets gaan breken. Plastic kan veel hebben bij slechts een paar gram, maar zodra dat honderd gram of meer wordt komt een crash met gas volledig dicht harder aan dan een crash met een klein beetje gas om het model op te vangen!
Het is wat dat betreft een slechte gewoonte om je gas vrij abrupt dicht te gooien bij een crash met je co-axiale heli.
Die kan dat weliswaar hebben en om te leren is het niet erg zo te werk te gaan, maar je zult er je FP heli niet mee redden. Uiteraard zul je zodra je dan écht op de grond ligt met je heli wél weer het gas meteen dicht moeten trekken, maar dat moet voor zich spreken.
Wanneer het gaat om FP buiten vliegen. Je bent, zeker bij de kleinere modellen, behoorlijk afhankelijk van het weer en hoeveel wind er staat. Een CP met hetzelfde gewicht vliegt vaak wat iets minder windgevoelig, maar het is zeker niet zo dat je daarom een CP moet kiezen.
Vervelend wordt het wanneer je met je FP in een hoge luchtstroom beland, want dan wil het nog wel eens moeilijk zijn om weer te dalen met de heli. (Combinatie lift door luchtstroom en fixed pitch waardoor je niet scherper kunt dalen zijn dan een probleem in de plaats van hulp.)
Echter het blijft zo dat je tot op zo'n meter of 5 en bij zwakke tot matige wind met een FP over het algemeen echt prima buiten zult kunnen vliegen.