FL-extra 330S

Hallo allemaal,

deze week hebben we toch de knoop doorgehakt en een FL extra gekocht.
Het is een model dat je niet zo veel ziet vliegen, en dat trekt mij er nog extra in aan :)

Het model is uitgerust met een honingraad romp (erg licht) en met carbon verstevigde schuimvleugels, beplankt met balsa. De spanwijdte bedraagt iets meer dan 2,6m.

Het is mijn eerste niet houten vliegtuig, daarom zal ik wel wat hulp nodig hebben. Gelukkig hebben al wat mensen hun hulp aangeboden waar ik zeker gebruik van zal maken :).
Het zal een lang project worden, maar graag zou ik er volgend jaar rond deze tijd mee gaan vliegen.

Hier zijn al wat foto's:

420007_3214704320133_1042070902_32832747_1746850224_n.jpg


208203_1735739388701_1095061754_31739094_5631888_n.jpg


199995_1735740468728_1095061754_31739095_6296210_n.jpg


205783_1735742628782_1095061754_31739098_1448635_n.jpg


487075_3216919975523_1042070902_32834208_1226012092_n.jpg


Het is echt gek hoe weinig de romp weegt, 1600 gram zoals in bovenstaande foto maar dan zonder vleugels en vleugelbuis.
ik heb er in ieder geval zin in ;)
Dit is trouwens het model waar Timen Deprince ook mee vliegt.

216583_1838410953659_1042070902_31931188_6784941_n.jpg

Grt Dennis
 
Laatst bewerkt:
Kijk dat zijn nog eens goede investeringen, Dit ga ik zeker volgen. Bij ons op de club heeft iemand er ook een. Zijn mooie kisten om te zien.
Succes met de bouw.
 
abo, ik heb mijn extra net goed vliegen, is nagenoeg dezelfde constructie...(ander merk, dat dan weer wel)
 
Zijn er mensen die op internet een of andere tutorial of handleiding weten staan met betrekking tot het spuiten van de romp?
Ik weet nog niet of ik het zelf ga doen, ik heb in het verleden wel eens een motorkap ed gespoten maar op zich ken ik er niet zoveel van af.

Wat ik zou willen weten is met wat ik eerst de grove spleten in de romp nog moet wegplamuren, waarna ik kan schuren. En wat voor grondlaag er op moet, of meteen met glanslak erover moet gaan?

Ik ken een bedrijf waar ik gebruik mag maken van een spuitcabine dus last van stof, vuil en wind zal ik in ieder geval al niet hebben als ik hem spuit :)

Al overweeg ik toch wel om hem door iemand te laten spuiten, dus adresjes zijn welkom ;)

Grt
 
Wat ik zou willen weten is met wat ik eerst de grove spleten in de romp nog moet wegplamuren, waarna ik kan schuren. En wat voor grondlaag er op moet, of meteen met glanslak erover moet gaan?
Elk hobbeltje en bobbeltje zie je. Dus plamuren => schuren => plamuren => schuren => spuitplamuur => schuren => spuitplamuur => schuren.. etc. etc. etc. Totdat die hele romp zo strak en glad is dat je er nog geen krasje op ziet! Laat staan hobbels en scheurtjes. Als je dit afraffelt kun je hem nog zo strak laten spuiten, je blijft het toch altijd zien. Zeker als de zon er op staat.

Pas dan spuiten!
 
welke plamuur gebruik je hier best voor? want er zijn 1000 soorten..

voor spuitplamuur bestaat er geen voor op epoxy ondergronden als ik zo wat zoek op internet, is deze voor aluminium hout en metaal ook te gebruiken? of maakt dat verder niet uit?
 
Laatst bewerkt:
naar een auto materiaal zaak gaan, en daar mesplamuur halen (motip voldoet goed,)
de romp hoef je niet veel aan te doen, enkel dof te schuren, de naden kun je met mesplamuur dicht plamuren, en deze schuren, vervolgens met een witte!!! spuitplamuur de naden en plamuur plekken weer spuiten, en daarna glad schuren met waterproof schuurpapier, korrel 400,

de spuitplamuur van motip voldoet goed, maar als je witte wilt, dan kan ik je de grondlak van graupner aanraden, deze is wit van kleur en geeft goede hechting, zit ook op mijn extra.bestelnr : 932

als de romp helemaal goed gematteerd is, kun je hem met een kleefdoekje stof vrij maken,

spuiten MOET met een 2k lak NIET watergedragen maar een alcalid lak, is ook verkrijgbaar bij een auto zaak, niet bij een automat of iets dergelijks, maar een automateriaal grossier zoals lasaulec of Ferwerda.

spuiten doe je het best met een touch up gun (mini spuit) liefst geen hvlp( high volume low pressure) omdat die meer ervaring vereist,

spuit in meerdere dunne lagen, afhankelijk van de kleur dekt het beter, geel dekt enorm slecht, blauw erg goed.
zorg voor goed licht liefst veel tl's omdat die zorgen dat je goed kan zien of je goed op glans afspuit.

draag een stof overall, en zorg voor een goed mond filter, geen stofkapje maar een spuitfilter, houd er rekening mee, dat alles in je omgeving de kleur van je kist krijgt, niet veel maar wel een beetje.
 
Heel erg bedankt, dat is duidelijk!

Ik ken wel zo een zaak waar ik naartoe kan, wel las ik daarnet dat je de laatste keer best het spuitplamuur opschuurt met 1500 schuurpapier, omdat je anders krasjes gaat zien.

wat de kleuren betreft zal het donkerblauw rood en wit worden denk ik, maar dat staat nog niet helemaal vast.
Ook ga ik eerst de vleugels bekleden, ondertussen onderdelen in de romp inlijmen en dan, het voor het inbouwen de romp pas spuiten. (denk dat dat de slimste volgorde is)
 
het schuren met 1500 is onzin, ik heb door de jaren al flink wat kisten gespoten, en hoogstens met 600 geschuurd, je ziet echt geen krasjes..

kijk eens op deze link das mijn extra, met 400 geschuurt:
\extra-330-2-6-mtr-7
 
Laatst bewerkt door een moderator:
als je de vleugels met oracover gaat folieen, neem dan die kleur mee naar een auto spuiter, hij kan middels een scanner heel gemakelijk de juiste kleur bij mengen, dan zie je geen verschil met je folie, en in veel gevallen wil een autospuiter/schade herstel bedrijf voor een doos gebak ook je kist wel spuiten.
als je hem vermeld dat hij in 2 keer glad afgespoten moet worden, dan doen ze dat, en zo goed als zij dat doen, lukt het in je tuinhuisje nooit.
 
inderdaad, maar ik heb stage gelopen bij een bedrijf waar ze een spuitcabine hebben dus misschien kan ik daar gebruik van maken of daar laten spuiten. Ze hebben daar wel niet echt een spuiter, ze knappen er oltimers op (SV-4's, pipers, stearmans, etc..)

Grt Dennis
 
oja, nog even wat over je vleugels, als je de neus lijst erg spits afrond vliegt hij zenuwachtiger dan wanneer je hem wat stomper afrond...
 
inderdaad, maar ik heb stage gelopen bij een bedrijf waar ze een spuitcabine hebben dus misschien kan ik daar gebruik van maken of daar laten spuiten. Ze hebben daar wel niet echt een spuiter, ze knappen er oltimers op (SV-4's, pipers, stearmans, etc..)

Grt Dennis

dat scheelt, zorg er dan wel voor dat ze een spuit hebben met een nozzle van niet groter dan 0.8 mm de meeste spuiten gebruiken 1 tot 1.2 mm en daarmee gaat het erg hard...

liever een keer vaker een dunne laag, dan in eens een dikke want die veroorzaakt sneller lopers, en neem ruim de tijd tussen de lagen, mag rustig een 10 tot 15 min tussen zitten.
 
Mijn pa is jaren carrosier geweest en zegt dat je inderdaad moet doen wat razor zegt om hem mooi te maken, maar hij raad toch aan om verf op waterbasis te gebruiken en op het laatste te vernissen (als je verschillende kleuren moet spuiten), dat geeft een mooiere diepglans, kortere droogtijden en het is gladder omdat de verflagen dan dunner zijn.

Mijn vlieger is toch op die manier gespoten :D

Grz
Timen
 
maar jouw kist is waarschijnlijk in de droogkamer uitgehard,

watergedragen lak droogt niet snel genoeg in de open lucht, waardoor er mee stof in achterblijft,

en de enige reden voor watergedragen is het milieu, anders spoten ze tegenwoordig nog steeds met alcalid lakken, sterker nog reparatie werk word nog steeds met alcalid gespoten, omdat watergedagen moeilijker te matchen is met de originele alk..
 
Back
Top