FLAMINGO 3000

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door ISOLA2, 10 jan 2021.

  1. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Goed excuus voor een verloopje buiten op de romp dan lijkt me. Succes!
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  2. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Je schrijft dat de centreerpennen in de romp komen? Ik heb zelf altijd een hekel aan zulke uitsteeksels omdat ze heel goed zijn in het beschadigen van andere modellen of je vleugels tijdens het transport of de opslag.Daarom zou ik ze in de vleugel plaatsen en een messing geleidebus in de romp.

    het kan natuurlijk ook zijn dat ik altijd teveel vliegtuigen mee wil nemen en de auto daardoor te vol zit:):)
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als de centreerpin dwars door de romp gaat laat ik die altijd los, maar hier heb ik ze in de romp gelijmd omdat ik maar 25 mm in de romp kan, in de vleugel 40 mm.
    Vleugels worden met 1 veer juist voor de ligger tegen de romp gehouden.
    Ben altijd bang dat de boel uit elkaar gaat :oops:
     
  4. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    oh ze zitten al vast begrijp ik. Dan laat het zich niet meer veranderen. 25 mm is ook al heel ruim hoor! Ze zijn niet bedoeld om buigkrachten op te nemen maar om het draaien van de vleugel te voorkomen. Ik heb zwevers van 3,5 meter met een epoxy romp waar de messing busjes niet langer zijn dan 1,5 cm. De kracht wordt overgebracht op de schaal van de romp en het spant, en dat volstaat…..
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Vleugel verloop tegen de romp aangepast.
    Stabilo uitgelijnd
    Alles gemonteerd .
    De achterste scharnier linker deurtje moet ik terug los maken in de romp, staat iets te hoog .

    20221215_142155.jpg

    20221218_121338.jpg

    20221218_121440.jpg
     
    aurectar, Berrie, Hein.z en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Romp 2 lagen lak mat
    Stuurvlak bekleed met coverall , gelijmd met de lak
    Pitotbuis geplaatst
    Lipo houder geplaatst

    20230102_131243.jpg

    20230102_131124.jpg

    20230102_130825.jpg

    20230102_130912.jpg

    20230102_131311.jpg
     
    ramses, jan brilman en Huibert vinden dit leuk.
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Was aan het wachten op warmer weer om buiten te schuren maar het blijft maar koud, dus schuren en plamuur binnen.
    Stof viel mee, maar reuk van polyester plamuur :eek:

    Na beide kanten een laag witte lak mat water gedragen , de eerste laag donker blauw aan de onder zijde.
    Dit ruikt gelukkig niet :)

    20230308_100644.jpg
     
    flymax, aurectar en jan brilman vinden dit leuk.
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Schilderwerk is klaar.
    EDF terug ingebouwd afstellen beweging, dat ging goed, tot ik de EDF lage tijd in de hoogste stand liet staan, brandlucht servo stuk.
    Ik had natuurlijk eerst de eindstand van de EDF servo moeten controleren voor de servo's van richting en hoogte, om daar bij te kunnen moeten de luikjes open en EDF in hoogste stand.
    Maar dan begint de miserie, de blokjes waarop de servo vastzit zijn met 2 schroeven M3 op het vleugelschot geschroefd, als ik de schroeven los draai zitten de blokjes nog altijd vast, per vergissing ook gelijmd :oops:
    Dus servo is niet te verwijderen zonder gaten te boren in de zijflank , daar heb ik geen zin in en omdat ik het doorbranden van de servo die alleen maar in de eindstand het gewicht van de edf moest dragen, besluit ik om een andere opstelling te maken.
    Na een beetje meet werk een servo houder gemaakt die op de bodem word geschroefd tussen de 2 schotten en deze keer geen lijm :rolleyes:
    Nu staat de servo arm in de up stand volledig in lijn met de duw arm en onderaan rust de EDF op de bodem en is de servo onbelast.

    Rode cirkel defecte servo

    20230411_210147.jpg
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Instelhoek verschil heb ik op 1° gezet, pendel stabilo.
    De max. up en down is 9.5° 100% dual rate, 2e stand op 75 % en 3e 50% , dit laatste is nog altijd 5°
    Achter gemeten dual rate op 100% is dat 20 mm up en down ,
    De afstand van de scharnier as tot achterste punt wortel van stabilo is 120 mm , 20/120 =0.1666.. = 9.5°
    Afstand voorkant vleugel tot voorkant stabilo 940 mm
    Denk dat de uitslag te groot is ?
    Iemand ervaring met max uitslag pendel stabilo ?
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Lijkt me ok om mee te beginnen. Mogelijk wat meer dan nodig.
    Meestal mag de uitslag bij een pendelroer in mm iets meer zijn dan bij een flapje, en in graden gemeten wat minder dan bij een flapje.
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    THX, Dan laat ik het zo, kan tijdens het vliegen naar 75 of 50 %.
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Steun voor het wiel op het wagentje , zo kan het toestel niet voorover kantelen door de druk van EDF

    Klaar voor de maiden

    20230412_155640 1.jpg



    20230419_133559.jpg
     
    ramses, flymax, Nogravity en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Wachten op rustig waar
    Piloot heeft ondertussen een levensverzekering afgesloten .
    Als nieuwe klant heeft hij een helm gekregen , nog wel met het oude logo van het Gemeentekrediet :D

    20230505_135618.jpg
     
    ramses vindt dit leuk.
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    Succes met de maiden flight :thumbsup:
    Happy landings!

    Groeten, Ramses
    .
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Gisteren een poging gedaan om te vliegen,
    Na alles grondig testen en een range test, kijken hoe het sturen al rijdend ging.
    Dus terug aan het begin van de baan en snelheid op gebouwd , dat viel tegen, snelheid nam niet meer toe te laag om kist van de kar te trekken, kreeg zelf de indruk de snelheid terug afnam.
    Grasmat vochtig en wielen te klein ?
    Het vermogen na dat rond rijden en start pogingen was met 23.7 V nog 1250 W.
    Ga mijn kar wat aanpassen, grotere wielen en de rechte as tussen de wielen ga ik veranderen

    IMG_5385.jpg
     
  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Een EDF levert bij weinig vliegsnelheid niet veel stuwkracht en zeker haast geen (effectief) vermogen.
    Ik kan me voorstellen dat een grondstart alleen op een verharde baan zal lukken.
     
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Het was op het randje, heb juist 4 grotere wielen besteld op kogel lagers.
    Een clubmaat stijgt op met een DG 600 4.2 m span 4.5kg met een EDF 90 mm.
    Het gras was ok heel stroef, heb er ook niet aan gedacht om mijn lipo 6S 4000 mW die lang in store had gelegen een paar laad ontlaad cycles te geven
     
  18. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Kijkend naar de grootte van de wielen en het gras denk ik dat daar nog veel winst te behalen is. 4x deze diameter is beslist geen overbodige luxe
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Heb mijn clubmaat nog gesproken, het is een EDF 80 voor 4.5 Kg die geraakt alleen maar weg met tegenwind.
    De zwever is een DG 600, dat vleugel profiel moet ook een behoorlijke snelheid hebben .
    Vandaag de wielen toegekomen, 15 cm ben benieuwd of dat beter gaat rollen, het gras gaat ook korter worden, gras maaier messen zijn geslepen en word op een lagere stand gezet.
    Volgens de vleugel belasting van mijn toestel 3850/63.6 = 60.5 gr/dm² , dan moet je bij een CI van 1 een snelheid hebben van 35 Km/U
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Grotere wielen met kogellagers is geen succes, mijn trainer die anders automatisch los komt van de kar geraakte moeilijk weg.
    Denk dat de gesloten kogel lagers gevuld zijn met vet, ga kijken wat ik hier aan kan doen.
     

Deel Deze Pagina