Je schrijft dat de centreerpennen in de romp komen? Ik heb zelf altijd een hekel aan zulke uitsteeksels omdat ze heel goed zijn in het beschadigen van andere modellen of je vleugels tijdens het transport of de opslag.Daarom zou ik ze in de vleugel plaatsen en een messing geleidebus in de romp. het kan natuurlijk ook zijn dat ik altijd teveel vliegtuigen mee wil nemen en de auto daardoor te vol zit
Als de centreerpin dwars door de romp gaat laat ik die altijd los, maar hier heb ik ze in de romp gelijmd omdat ik maar 25 mm in de romp kan, in de vleugel 40 mm. Vleugels worden met 1 veer juist voor de ligger tegen de romp gehouden. Ben altijd bang dat de boel uit elkaar gaat
oh ze zitten al vast begrijp ik. Dan laat het zich niet meer veranderen. 25 mm is ook al heel ruim hoor! Ze zijn niet bedoeld om buigkrachten op te nemen maar om het draaien van de vleugel te voorkomen. Ik heb zwevers van 3,5 meter met een epoxy romp waar de messing busjes niet langer zijn dan 1,5 cm. De kracht wordt overgebracht op de schaal van de romp en het spant, en dat volstaat…..
Vleugel verloop tegen de romp aangepast. Stabilo uitgelijnd Alles gemonteerd . De achterste scharnier linker deurtje moet ik terug los maken in de romp, staat iets te hoog .
Romp 2 lagen lak mat Stuurvlak bekleed met coverall , gelijmd met de lak Pitotbuis geplaatst Lipo houder geplaatst
Was aan het wachten op warmer weer om buiten te schuren maar het blijft maar koud, dus schuren en plamuur binnen. Stof viel mee, maar reuk van polyester plamuur Na beide kanten een laag witte lak mat water gedragen , de eerste laag donker blauw aan de onder zijde. Dit ruikt gelukkig niet
Schilderwerk is klaar. EDF terug ingebouwd afstellen beweging, dat ging goed, tot ik de EDF lage tijd in de hoogste stand liet staan, brandlucht servo stuk. Ik had natuurlijk eerst de eindstand van de EDF servo moeten controleren voor de servo's van richting en hoogte, om daar bij te kunnen moeten de luikjes open en EDF in hoogste stand. Maar dan begint de miserie, de blokjes waarop de servo vastzit zijn met 2 schroeven M3 op het vleugelschot geschroefd, als ik de schroeven los draai zitten de blokjes nog altijd vast, per vergissing ook gelijmd Dus servo is niet te verwijderen zonder gaten te boren in de zijflank , daar heb ik geen zin in en omdat ik het doorbranden van de servo die alleen maar in de eindstand het gewicht van de edf moest dragen, besluit ik om een andere opstelling te maken. Na een beetje meet werk een servo houder gemaakt die op de bodem word geschroefd tussen de 2 schotten en deze keer geen lijm Nu staat de servo arm in de up stand volledig in lijn met de duw arm en onderaan rust de EDF op de bodem en is de servo onbelast. Rode cirkel defecte servo
Instelhoek verschil heb ik op 1° gezet, pendel stabilo. De max. up en down is 9.5° 100% dual rate, 2e stand op 75 % en 3e 50% , dit laatste is nog altijd 5° Achter gemeten dual rate op 100% is dat 20 mm up en down , De afstand van de scharnier as tot achterste punt wortel van stabilo is 120 mm , 20/120 =0.1666.. = 9.5° Afstand voorkant vleugel tot voorkant stabilo 940 mm Denk dat de uitslag te groot is ? Iemand ervaring met max uitslag pendel stabilo ?
Lijkt me ok om mee te beginnen. Mogelijk wat meer dan nodig. Meestal mag de uitslag bij een pendelroer in mm iets meer zijn dan bij een flapje, en in graden gemeten wat minder dan bij een flapje.
Steun voor het wiel op het wagentje , zo kan het toestel niet voorover kantelen door de druk van EDF Klaar voor de maiden
Wachten op rustig waar Piloot heeft ondertussen een levensverzekering afgesloten . Als nieuwe klant heeft hij een helm gekregen , nog wel met het oude logo van het Gemeentekrediet
Gisteren een poging gedaan om te vliegen, Na alles grondig testen en een range test, kijken hoe het sturen al rijdend ging. Dus terug aan het begin van de baan en snelheid op gebouwd , dat viel tegen, snelheid nam niet meer toe te laag om kist van de kar te trekken, kreeg zelf de indruk de snelheid terug afnam. Grasmat vochtig en wielen te klein ? Het vermogen na dat rond rijden en start pogingen was met 23.7 V nog 1250 W. Ga mijn kar wat aanpassen, grotere wielen en de rechte as tussen de wielen ga ik veranderen
Een EDF levert bij weinig vliegsnelheid niet veel stuwkracht en zeker haast geen (effectief) vermogen. Ik kan me voorstellen dat een grondstart alleen op een verharde baan zal lukken.
Het was op het randje, heb juist 4 grotere wielen besteld op kogel lagers. Een clubmaat stijgt op met een DG 600 4.2 m span 4.5kg met een EDF 90 mm. Het gras was ok heel stroef, heb er ook niet aan gedacht om mijn lipo 6S 4000 mW die lang in store had gelegen een paar laad ontlaad cycles te geven
Kijkend naar de grootte van de wielen en het gras denk ik dat daar nog veel winst te behalen is. 4x deze diameter is beslist geen overbodige luxe
Heb mijn clubmaat nog gesproken, het is een EDF 80 voor 4.5 Kg die geraakt alleen maar weg met tegenwind. De zwever is een DG 600, dat vleugel profiel moet ook een behoorlijke snelheid hebben . Vandaag de wielen toegekomen, 15 cm ben benieuwd of dat beter gaat rollen, het gras gaat ook korter worden, gras maaier messen zijn geslepen en word op een lagere stand gezet. Volgens de vleugel belasting van mijn toestel 3850/63.6 = 60.5 gr/dm² , dan moet je bij een CI van 1 een snelheid hebben van 35 Km/U
Grotere wielen met kogellagers is geen succes, mijn trainer die anders automatisch los komt van de kar geraakte moeilijk weg. Denk dat de gesloten kogel lagers gevuld zijn met vet, ga kijken wat ik hier aan kan doen.