Flamingo!!!

Flamingo-remkleppen theorie (slot)

Hoi antwoord gehad.
Hieronder de samenvatting.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Strikt genomen geeft hij mij gelijk.
Als je enkel de remkleppen opengooit, en verder niets verandert zal de snelheid toenemen. Maar de weerstand neemt nog veel meer toe (een factor 5 à 10), en daardoor neemt de daalsnelheid evenredig veel toe. Je glijhoek verslechtert dus ook enorm.

In de bemande zweverij (en andere luchtvaart) gaat het vaak anders.
Daar kiest men een bepaalde landingssnelheid. Als die toeneemt door gebruik van de remkleppen, compenseren ze dat door met up geven en/of flaps dat weer te compenseren (zolang er voldoende marge tot de overtrek is).

Zo gezien (remkleppen en up en flaps gezamenlijk gebruikt) is het gebruik van rem-kleppen een actie om de weerstand te verhogen, en is de benaming REM-klep wel weer denkbaar.

N.B.
Kraaienstand of butterfly (uit de F3B/F3J) vertraagt omdat de lift c.q. Cl er enorm door toeneemt. Maar dat heeft ook een enorm effect op de stroming richting stabilo. Vandaar de noodzaak tot compensatie op het hoogteroer (down mixen).

Ten aanzien van de zinsnede op de NASA-site: die is vrij slecht gekozen. Mbv. een rem-klep "dump" je niet de lift, je regelt er de weerstand van je vliegtuig mee. En daardoor regel je er de daalsnelheid mee. De vliegsnelheid zelf kun je er niet mee verminderen want dan is de lift niet meer gelijk aan het gewicht van de kist. En dan val je ....

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt:
Hier wil ik even op reageren omdat het echt niet klopt (info van een captain op een 777, een echte dus die naar Tokio en zo vliegt).

Ten aanzien van de zinsnede op de NASA-site: die is vrij slecht gekozen. Mbv. een rem-klep "dump" je niet de lift, je regelt er de weerstand van je vliegtuig mee. En daardoor regel je er de daalsnelheid mee. De vliegsnelheid zelf kun je er niet mee verminderen want dan is de lift niet meer gelijk aan het gewicht van de kist. En dan val je ....

Gr. Dirk.

Het zijn wél lift dumpers. Ze gaan omhoog zodra het main-gear de baan raakt. Daardoor verdwijnt vrijwel alle lift en krijg je druk op de wielen (je valt dus, dat is wel correct), waardoor de remmen direct gebruikt kunnen worden. Er hoeft niet eerst gewacht te worden tot de snelheid is afgenomen. Zou je de lift niet dumpen dan duurt het een eeuwigheid voordat er voldoende druk op de wielen is om te gaan remmen. De wielen zouden direct blokkeren.

Ik denk dat we deze discussie moeten beeindigen.

Lift-dumpen is in principe wat ik in het begin schreef, en waartegen bezwaar werd gemaakt. Eea. ondersteund door een web-site van de NASA.

Toen heb ik eens navraag gedaan bij een aerodynamisch ingenieur. Die gaf me in principe gelijk, maar hij droeg ook een invalshoek aan van waaruit je die dingen weer wel als lift-dumpers kunt zien.
En nu krijg ik daarop weer ongelijk.

Kennelijk is deze discussie via een forum/geschreven niet genuanceerd genoeg te voeren. Ik denk daarom dat het beter is die dan maar te stoppen. Overigens zonder enig misnoegen naar wie dan ook.
Mocht iemand toch de behoefte voelen, dan is hij/zij welkom bij mij thuis of op de club is Soest op een vrijdagavond.

Gr. Dirk.

Zo, vandaag de "marktplaats" flamingo te voorschijn gehaald.
Foto-BTSZTUJ7-D.jpg

Specs:
Foto-EQEX8DJA-D.jpg

Foto-DIBYVTZG-D.jpg

En het profiel:
Foto-IN37N3UO-D.jpg

Ik heb weinig verstand van profielen. Misschien dat iemand hier wat over kan vertelllen?

Wel leuk detail. De prijs staat nog op de doos. 298,00
Ik weet alleen niet of dit duitse marken of de oude vertrouwde guldens zijn.
Foto-3LJGZSWA-D.jpg

En de doos open:
Foto-U8ULYLM3-D.jpg

Toen ik de kist kocht werd er gezegd dat deze compleet was.
Waar ik wel snel achter kwam is dat er geen bouwbeschrijving bij zat.
Een kopie heb ik via een forum lid opgestuurd gekregen. Nog bedankt Jorn!
Er is echter wel het 1 en ander open gemaakt en alle ribbetjes en andere onderdeeltjes zijn uitgedrukt uit de gestanste plankjes genummerd en in papieren zakjes gedaan.
Er zijn ook al wat kopietjes van de originele tekeningen gemaakt.
Aangezien het stabilo al vanaf de tekening was gekopieerd, wil ik hier dan ook mee beginnen.
Eerst alle onderdelen bij elkaar gezocht en al gauw kwam ik er achter dat ik 4 messingen pijpjes/buisjes miste! :( Het gaat om item 72.
Hmm, kist is dus niet compleet.
Morgen maar ff halen.
Foto-YPMYTNTB-D.jpg

Het gaat om een zogenaamd pendel hoogteroer.
Wat ook anders is is de aansturing van dit roer.
Foto-ZZEXPCKG-D.jpg

De originele winkelhaak (hoe heet dat ding ook weer :D) item 90 zit ook niet in de doos.
Wel zit deze erbij.
Foto-NDE6PWG8-D.jpg

Daar kan ik vast wat mee.

Tot zover..

Er staat ook weer een Flamingo op EBay.de Alleen dan onder de naam Multiplex Fiesta dacht ik. Even zoeken op Segler of Segelflugzeug.

Groeten Rick

Ik heb weinig verstand van profielen. Misschien dat iemand hier wat over kan vertelllen?

Dit is een Eppler profiel, E387

Geweldig spedter!
De Flamingo is een pracht kist en vliegt uitstekend.
Helaas is mijn Flamingo zwaar beschadigt. Ik heb net besloten om weer nieuwe vleugels te bouwen. Maar mijn tekeningen heb ik niet meer.
Als ik het goed begrijp heb jij nog de originele tekening van de vleugels.
Zou ik daar een kopie van mogen hebben?
Uiteraard tegen vergoeding.

Johannes

Laatst bewerkt:
Ik zoek de tekening van de ribbenvleugel.
Mijn Flamingo heb ik gekocht in hetzelfde jaar dat hij voor het eerst op de markt werd gebracht.

Johannes

Ik zoek de tekening van de ribbenvleugel.
Mijn Flamingo heb ik gekocht in hetzelfde jaar dat hij voor het eerst op de markt werd gebracht.

Johannes

Nou Johannes,

Hier ligt nog wel een tekening van de originele ribbenvleugels.

Groeten, JH

Als ik het goed begrijp heb jij nog de originele tekening van de vleugels.
Zou ik daar een kopie van mogen hebben?
Uiteraard tegen vergoeding.

Johannes

Hoi Johannes,

Ja ik heb inderdaad de originele tekening (ribbenvleugel).
Ik zag dat je al met Jan-Hein contact had hier over?
Mocht je de tekening nog willen, hoor ik het wel.
Ik zou dan wel de tekening in moeten scannen..

Back