Flamingo!!!

mijn mening??? een zwever moet zwever blijven, nooit ombouwen... er zijn genoeg elektro zwevers ontworpen voor mensen zoals u die een elektro zwever willen...

Vroegahh heeft mij pa dezelfde zwever gevlogen (meerendeel aan de helling)
Zeer mooie kist met neusje en zonde om deze te amputeren.

Eric

En... wat mijn papa nog allemaal op zolder heeft liggen... daar krijgt de VGG een staande ovatie van, als je begrijpt wat ik bedoel.
Waarom zoek je daar niet een ander oud beestje uit met minder karakteristieke neus om eraf te knippen? Tuurlijk, ook daar zal je weer veel commentaar op krijgen, maar deze neus is zo apart!

Ik heb er vandaag diep over nagedacht.... en niet echt verder gekomen. Ik begrijp dat het afzagen van deze neus heiligschennis is, maar is het niet een nog veel grotere doodzonde om er niet mee te vliegen?
Ik wil er gewoon graag mee vliegen, want het lijkt me een geweldige kist. Ik heb de bouwtekeningen er ook nog bij en ik heb het idee om er nog een extra set vleugels bij te bouwen, maar dan iets langer.
Goeie ideeen dus, maar die neus.... Dit hele verhaal doet me erg denken aan Asterix en Obelix. De druide (Panoramix) was helemaal verliefd op het neusje van Cleopatra.
Is er nog niet ergens een romp te krijgen? In het artikel wat bij deze kist zat staat: "De neus is zeer spits en moet voor wegstrijdgebruik afgerond worden (R 7,5 mm)".

Mischien heeft nog iemand een gemolesteerd romp liggen?

Waarom zoek je daar niet een ander oud beestje uit met minder karakteristieke neus om eraf te knippen? Tuurlijk, ook daar zal je weer veel commentaar op krijgen, maar deze neus is zo apart!

Tja, er ligt nogal wat. Eigenlijk was dit een van de beste paarden van stal.
Ik heb nog de keuze uit: Favorit, Sunshine, Clipper, Windspiel, Sniff, Melora, Viking (die is ook gaaf!!!), 2x Helios, en nog een paar die ik even niet meer weet.

Ik heb nog de keuze uit: Favorit, Sunshine, Clipper, Windspiel, Sniff, Melora, Viking (die is ook gaaf!!!), 2x Helios, en nog een paar die ik even niet meer weet.

Hoho Jorn,

Wat jij daar opnoemt is toch echt niet het minste.
Daar zitten gouwe ouwe tussen !!!

Ik zou best jouw vader kunnen zijn, want hij heeft zo'n beetje dezelfde smaak als ik :D:D

Voorzichtig aan met het spul hè .

Groeten, JH

probleem

JORN heeft dus eigenlijk een luxe probleem.

Gewoon een cursus hoogstart gaan volgen bij een van ons op het forum

Jorn,
Er is 1 plaats beschikbaar voor het Vintage glider treffen. Maak ons blij en neem wat van die juweeltjes mee naar Boxmeer......

Jorn,
Er is 1 plaats beschikbaar voor het Vintage glider treffen. Maak ons blij en neem wat van die juweeltjes mee naar Boxmeer......

Helaas is niks vliegklaar. Maar ik probeer mijn vader zover te krijgen dat ie er ook weer wat mee gaat doen. Nu vliegt hij aleen maar met een easyglider en een Graupner junior s. ook leuk, maar dat is niet het echte werk.

JORN heeft dus eigenlijk een luxe probleem.

Gewoon een cursus hoogstart gaan volgen bij een van ons op het forum

Je hebt gelijk het is een luxe probleem, maar deze kist sprak me heet meest aan. Trouwens, Willem, ik hoor niemand klagen over hoe je je Circe hebt ge-michealjacksoned ;). Ik vind dat ook erg, maar begrijp het heel goed.

Ik weet het maar de Circe neus was iets minder extreem / vorm bepalend dan die van de Flamingo. Bovendien ben ik door Circe zelf nog niet gestraft voor mijn daad. Waarschijnlijk was ze toch al aan een neus corectie toe.
In iedergeval is het nu gooien...... en weg is ze. Ze is er zichtbaar tevreden over om na zoveel jaren in de doos gezeten te hebben de vleugels te kunnen strekken.

Hi Jorn, zie deze discussie net: ik vind een neusprop in het algemeen al niks voor een zwever, maar ja nuttig wel ja.
ben nu enige tijd aan het expirimenteren met een afneembare opzetmotor met duwklapprop. (alleen voor als het echt nodig is)
Alhoewel ik hier al een afdankmodel mee in puin heb gevlogen zag het er wat prestaties betreft prima uit en dit wordt dan ook de opzet voor mijn in aanbouw zijnde 2mtr zwever.
Mijn suggestie: maak een vervangstuk voor die cocpitkap zodat je de kap eenvoudig kunt wisselen: het orginele model blijft dan helemaal onbeschadigd.
(waarom hebben radiografische modellen eigenlijk een cocpitkap? ik snap dat nog steeds niet;))
Indien belangstelling kan ik wat fototjes plaatsen van mijn opzetjes tot nu toe.

Dat begrijp ik dan niet helemaal. Een klapprop op de neus is niet mooi maar een opzet-pilon wel....? Wat zie je vanaf 30 m afstand beter denk je, een klapprop-spinner of een pilon op de rug. Maar goed. Smaken verschillen.

Verder een praktische overweging; met een pilon (die op het zwaartepunt zit) voeg je gewicht toe. Vergeet niet dat je ook nog een aandrijfaccu mee moet nemen die ook extra gewicht geeft. Uitgaande van een buitenloper heb je het dan al gauw over 430 gram; 125 voor een motor, 275 voor een 3 cellen 3200 mAh accu en 30 gram voor de spinner en prop. De regelaar en de pilon zelf reken ik dan nog niet eens mee. Met een motor in de neus vervang je lood door power - en dat is mooi mee genomen. Daarnaast is het aerodynamisch natuurlijk véél beter.

Ik wil je niet onder druk zetten natuurlijk maar dit zijn misschien wel dingen die je kunnen helpen een keus te maken. Uiteindelijk wil je vliegen en thermieken dus je moet zelf bepalen wat prioriteit heeft. De neus die je alléén op de grond ziet of het gewichts- en weerstandsnadeel waar je altijd last van hebt als je vliegt.

Vroeger kreeg je zoe en Zegman tank (schrijf ik het zo wel goed), oftewel een opzet tank welke je op een beugel boven op het model monteerde. Dit kun je ook doen met een electromotor en als je dan de motor in dusopstelling gebruikt kun je ook nog een klapprop gebruiken.
Die beugel werdt vastgezet tussen de vleugels en de romp. De lipo kun je dan eventueel in de romp proppen ter hoogte van het zwaartepunt. En je model vliegt er niet minder om, is er een sleper op het veld dan de gehele motorconstructie in de startkist laten zitten en is er geen sleper dan de motor erop en vliegen maar.

........ De lipo kun je dan eventueel in de romp proppen ter hoogte van het zwaartepunt.

.....zodat je zeker weet dat álle grammen extra zijn :confused:
Persoonlijk zou ik proberen de lipo juist zo ver mogelijk naar voren te krijgen en lood uit de neus te halen. Wat je zo weer terug kunt stoppen als je zonder motor wilt vliegen.
In een (thermiek) zwever is gewicht niet snel een voordeel volgens mij, zeker niet in een Flamingo die niet de allerlichtste is. Een beetje erbij is natuurlijk geen ramp maar we hebben het hier wel over bijna een halve kilo erbij als je het advies van Theo opvolgt!
Denk ik nou zo anders dan jullie....?

Zo een grote lipo hoeft er niet in hoor, vroeger werd dit model door een kleine cox motor omhoog gebracht. het vermogen om hem rustig omhoog te brengen hoeft niet zo groot te zijn.
Maar als er zoveel extra gewicht in de neus moet dan natuurlijk die lipo in de neus.

Ik heb vroeger altijd heel graag een Flamingo van MPX willen hebben, maar toen was de beurs niet dik genoeg hirvoor. Nu wordt hij niet meer gemaakt en is de beurs ook niet dik genoeg om van de enkele modellen die er nog van over zijn er eentje van te kunnen aankopen.

Er waren vroeger maar 3 goede commerciele zwevers, de Amigo 2, de cirrus en de flamingo

Back