Flamingo!!!

Ik ga mijn best doen, maar pas aan het eind van de week, want dan ben ik weer op het kantoor. Het lijkt mij een goed idee om de staufenbielkleppen in te bouwen, ik weet alleen niet of ze duurzaam zijn. Ik neem aan van wel, maar misschien is er ergens een ervaringsbericht te vinden?

Zit er ook een bouwverslagje in denk je?

Ik ga mijn best doen, maar pas aan het eind van de week, want dan ben ik weer op het kantoor.
Dat zou super zijn! :D Maar heeft geen haast hoor!

Het lijkt mij een goed idee om de staufenbielkleppen in te bouwen, ik weet alleen niet of ze duurzaam zijn. Ik neem aan van wel, maar misschien is er ergens een ervaringsbericht te vinden?
Ga is ff googlen

Zit er ook een bouwverslagje in denk je?
Hahaha! Ja hoor, ik zal zo nu en dan eens wat gaan posten, vind ik ook leuk om te doen.
Heb het alleen erg druk met kids , huis, tuin etc.
Maar zodra ik ff tijd heb ga ik aan de slag met deze mooie kist. Verwacht dus niet regelmatige posts hoor!:rolleyes:
Dat zou ik wel willen, maar ja.. er zijn nu eenmaal belangrijkere dingen.

Als je toch een nieuwe vleugel bouwt, dan is het misschien de moeite waard om erover na te denken om er een 4 kleppen vleugel van te maken, dus rolroeren en flaps. Geeft je wel wat meer mogelijkheden zoals een thermiekstand en kraaienstand. De remkleppen zijn wel orgineler.

Als je toch een nieuwe vleugel bouwt, dan is het misschien de moeite waard om erover na te denken om er een 4 kleppen vleugel van te maken, dus rolroeren en flaps. Geeft je wel wat meer mogelijkheden zoals een thermiekstand en kraaienstand. De remkleppen zijn wel orgineler.
Hmm, daar moet ik nog ff over nadenken..
Maar wat is een kraaienstand? :confused::confused:

Hmm, daar moet ik nog ff over nadenken..
Maar wat is een kraaienstand? :confused::confused:

Als ik mij niet vergis zet je hierbij de binnenste flaps naar beneden en tegelijkertijd de buitenste flaps omhoog (tegengesteld dus). Hiermee creeer je een een groot remmend en dalend effect van de vleugel waarbij het vliegtuig langzaam, maar bijna verticaal naar beneden komt. De Ailerons aan de buitenzijde blijven echter fuctioneren om te kunnen blijven sturen.

Als ik mij niet vergis zet je hierbij de binnenste flaps naar beneden en tegelijkertijd de buitenste flaps omhoog (tegengesteld dus). Hiermee creeer je een een groot remmend en dalend effect van de vleugel waarbij het vliegtuig langzaam, maar bijna verticaal naar beneden komt. De Ailerons aan de buitenzijde blijven echter fuctioneren om te kunnen blijven sturen.
Ja!
Flaps (de binnenste twee) zo veel als mogelijk naar beneden. Minimaal 40 graden.
Rolroeren omhoog (sommigen doen dat maar een beetje [15 gr] anderen wel 30 gr).
Zoveel als nodig hoogteroer meemixen zodat de zwever zo'n 10-15 de neusn down doet.

Gr Dirk.

Hiermee creeer je een een groot remmend en dalend effect van de vleugel waarbij het vliegtuig langzaam, maar bijna verticaal naar beneden komt.
Dat "langzaam" is een misverstand. In feite wordt de overtreksnelheid hoger (de vleugel is minder effectief) dus je wil zelker niet dat het toestel langzamer gaat vliegen. Nou zal ieder toestel, als je de vleugel minder effectief maakt, vanzelf sneller gaan vliegen, maar die hele weerstandsoperatie werkt pas echt goed als je extra snel vliegt (jeweetwel, bij verdubbeling van de snelheid neemt luchtweerstand kwadraties toe).
Ik verzet me dan ook altijd tegen het woordgebruik "remkleppen"... want dat leidt tot misverstanden.

Dat "langzaam" is een misverstand. Ik verzet me dan ook altijd tegen het woordgebruik "remkleppen"... want dat leidt tot misverstanden.

Bart, ik kan je verzekeren dat een kist met butterfly / crow zeker bij hellingvliegen langzaam en gecontroleerd naar beneden komt, eenieder die deze instelling gebruikt kan dat bevestigen.

Bart, ik kan je verzekeren dat een kist met butterfly / crow zeker bij hellingvliegen langzaam en gecontroleerd naar beneden komt, eenieder die deze instelling gebruikt kan dat bevestigen.
Bij hellingvliegen... we heben het toch wel over luchtsnelheid hè, niet over grondsnelheid?!
Of wilde je echt beweren dat een toestel met crow of butterfly of andere stromingsverstoorders een lagere stallsnelheid heeft dan zonder? :confused:

Ik denk dat Maarten hiermee wil zeggen dat bij hellingvliegen de windsnelheid vaak relatief hoog is, wat de luchtsnelheid compenseerd/aanvuld, waardoor de grondsnelheid een stuk lager uitvalt. Uiteindelijk gaat het bij landen toch om de snelheid van het vliegtuig t.o.v. de grond. Correct me if wrong :)

Ik heb het over grondsnelheid.
Een kist met butterfly stelling zal binnenkomen met een zeer lage grondsnelheid.

Precies zoals Discus aangeeft

Met name op de helling een zinvolle instelling. Op vlak terrein soms minder effectief, een kist kan dan met butterfly ook uit de lucht vallen. Speedbrakes zijn dan soms meer effectief.
Mede op aanraden van Flymax land ik mijn Flamingo Contest (met vierkleppen vleugel) daarom met de welfkleppen vol naar beneden en down bijgemixt. Geeft een lage grondsnelheid en volledige werking van de rolroeren.

Wel ben ik met Bart eens dat er nog al eens sprake is van begripsverwarring.
In het Duits heb je störklappen (speedbrakes), wölbklappen (welfkleppen) en hochgestellte querruder (spoilers). Als je het over remkleppen hebt dan is niet direct duidelijk wat daarmee bedoelt wordt.

Voor niet elke kist is een vierkleppenvleugel handig, het profiel moet zich ervoor lenen.

Zelf vindt ik speedbrakes de meest prettige hulp om mee te landen, het geeft een mooi controleerbare daalsnelheid

Laatst bewerkt:
Tja, ik had toch geschreven:
In feite wordt de overtreksnelheid hoger (de vleugel is minder effectief)
Ik denk dat als je het over eigenschappen van een vliegtuig hebt, je de grondsnelheid erbuiten moet laten, dat is immers geen gegeven van het vliegtuig maar van de situatie.
En de stallsnelheid is zowiezo een zaak van luchtsnelheid, niet van grondsnelheid...

Laatst bewerkt:
Ik snap het niet helemaal, als je vier kleppen dwars in luchtstroming gooit dan gaat je kist toch niet sneller vliegen? Ik heb het op mijn mistral van reichard geprobeerd, maar ik vond het moeilijk gecontroleerd vliegen met kraaienstand. Daarom gebruik ik alleen de flaps. Maar ik vlieg die kist altijd met rustig weer, op de helling kan het een ander verhaal zijn, omdat de flaps wel voor meer lift zorgen. In beide gevallen, kraaienstand of flaps alleen wordt de kist langzamer, bij kraaienstan valt ie alleen wat harder uit de lucht.

In beide gevallen, kraaienstand of flaps alleen wordt de kist langzamer, bij kraaienstan valt ie alleen wat harder uit de lucht.
NEE! De stallsnelheid wordt hooguit lager bij gebruik van de flaps alléén, maar zet je daar de ailerons bij omhoog dan wordt het rendement van dat deel van de vleugel bijna nul.
Je wilt het toestel niet langzamer laten vliegen dan z'n stallsnelheid (hoop ik :cool: ). De enige manier om de stallsnelheid te verlagen is flaps omlaag; maar dan daalt-ie ook weer minder en dat willen we niet.

Ik wilde alleen maar aangeven dat de term REMkleppen een beetje misleidend is en wel eens tot misverstanden leidt. Geen enkele soort kleppen (behalve flaps) maakt dat je langzamer kan vliegen.

Ok, ik ben iets wijzer geworden.
Begrijp ik het goed dat de kraaienstand hetzelfde als de butterfly stand is?
Ben er alleen nog steeds niet uit wat ik ga doen.
Ik heb ook geen ervaring met zwevers en speedbrakes en kraaienstanden.

Ik ben het wel met Bart eens wb de overtreksnelheid.
Ik hoor steeds zeggen dat de kist langzamer gaat (grondsnelheid, neem ik aan) maar wel sneller naar beneden komt.
Dan maakt je kist toch snelheid? Weliswaar downwards, maar toch.
Volgens mij ligt hier al het antwoord.

Ik denk dat ik bij het origineel blijf. Vind ik wel leuk en ik zie het voordeel ook niet t.ov. de speedbrakes behalve de thermiekstand. En dan gaan het die staufenbiel speedbrakes worden.
Maar nogmaals, ik heb geen ervaring met landen van speedbrakes en het landen in de kraaienstand.

Misschien moet er een poll komen:
Land je met liever met een butterfly stand of met speedbrakes? :p

Bij hellingvliegen... we heben het toch wel over luchtsnelheid hè, niet over grondsnelheid?!
Of wilde je echt beweren dat een toestel met crow of butterfly of andere stromingsverstoorders een lagere stallsnelheid heeft dan zonder? :confused:

Bij hellingvliegen is het vaak een groot probleem naar beneden te komen zonder snelheid op te bouwen. Meestal staat er zoveel wind dat de luchtsnelheid/stallspeed helemaal geen issue is; als je tegen stallspeed aan zou vliegen wordt je door de wind achteruit gezet, of je komt op zijn minst nauwelijks meer vooruit. Ergo, je vliegt eigenlijk altijd ruim boven de stallspeed.
En dan is het moeilijk naar beneden komen. Je moet immers de neus naar beneden richten om te dalen maar dan ga je steeds harder.

Enter kraaienstand of verstoorders (die in mijn ervaring wel degelijk een fikse remwerking hebben, zeker als je ze verder dan 2mm open zet). Daarmee kun je snelheid kwijtraken en/of bij een neutrale neusstand zakken.

Dat de stallsnelheid toeneemt is niet echt van belang, door de wind blijft je grondsnelheid toch laag of zelfs negatief.

Bij vliegen op een vlak veld is het vaak ook een probleem om op final je hoogte kwijt te raken zonder snelheid op te bouwen. Zeker bij korte velden of obstakels in de aanvliegroute. Je moet dan van vrij ver erg laag aan komen vliegen, anders ga je veel te hard. Met kraaienstand of verstoorders (of ailerons omhoog) kun je dan ook vanaf een veilige hoogte op final gaan en toch mooi langzaam op de drempel uitkomen. Wel iets sneller dan zonder kleppen omdat je stallspeed iets hoger ligt, maar zeker langzamer dan wanneer je vanaf 15 meter hoogte zonder kleppen naar de baandrempel was gedoken. Als je wilt kun je dan je kleppen weer terug naar normaal zetten om heel langzaam op de grond te komen maar het risico daarvan is dat je (door de iets hogere snelheid die je had omdat je kleppen had staan) ineens toch nog 50 meter doorvliegt.

Back