Flamingo!!!

ik dacht dat ik hem te koop zag staan op 2e hands , was ik dan dronken ???

Norbert,

als hij te koop heeft gestaan was het maar eens om te zien of er reacties op kwamen... ( is blijkbaar een fel gezochte zwever )
Hij gaat niet weg hoor, zoals je weet ben ik hem aan het " upgraden ".
Ligt wel een poosje stil ivm allerhande toestanden ( operaties ) enz.
Heb die opgelijmde loden neus ook eens bijgeschuurd ( was er misschien vroeger eens een electro van gemaakt ? )

Simendewulf schreef in post #31 :als je de neus afslijpt kom je in de hel :roll:

Een clublid bij ons heeft er zelfs een mal van gekocht enkele jaren geleden ( wist dit niet ?? ) en van de cockpit was er ook een mal bij ... dus heb ik ook een nieuwe cockpit nu :yes:

groeten

Dirk

Laatst bewerkt:
Foto-ZZEXPCKG-D.jpg

De originele winkelhaak (hoe heet dat ding ook weer :D) item 90 zit ook niet in de doos.
Wel zit deze erbij.
Foto-NDE6PWG8-D.jpg

Daar kan ik vast wat mee.

Bij nader inzien is de hevel die er bij zat te kort en kan ik er helaas niets mee.
Ik heb een mail naar multiplex gestuurd. Hopelijk hebben ze zoiets nog op voorraad liggen en anders moet ik zelf iets gaan fabriceren.
Ik heb helaas nul ervaring met pendel hoogte roeren. :(

Of heeft iemand toevallig nog zo'n hevel liggen of iets wat er op lijkt.
De afstand van het draaipunt tot aan het vaste punt bedraagt 40 mm..

E205

Zou dit niet eerder een E205 zijn.

Dit is een Eppler profiel, E387

Geweldig spedter!
De Flamingo is een pracht kist en vliegt uitstekend.
Helaas is mijn Flamingo zwaar beschadigt. Ik heb net besloten om weer nieuwe vleugels te bouwen. Maar mijn tekeningen heb ik niet meer.
Als ik het goed begrijp heb jij nog de originele tekening van de vleugels.
Zou ik daar een kopie van mogen hebben?
Uiteraard tegen vergoeding.

Johannes

Zou dit niet eerder een E205 zijn.

In the middle of the seventies Richard Eppler came up with the E 193, which ruled the skies around 1980. Just try to remember the AME team from Austria who developed the Dassel in the late 70’ties. It actually started out as an aerodynamic thought in a book, about a glider with a constant chord wing and 2-metre span. Made by the best materials available, it soon became the weapon of goods. This high-tech glider made in moulds had the E 193 in the wings, and the same airfoil was spotted on the Multiplex Flamingo from 1978. The Flamingo had a larger span (around 2,5 meters) and a double taper wing form instead of the constant chord wing of the Dassel. The Flamingo had a glass fuse, a fully balsa sheeted wing with balsa ribs and a spruce spar, it had ailerons and brakes and it was a plane everybody could build and it was pretty good for the rather new glider class – F3B (1980). Also Sean Banisters Algebra for F3B had the E 193 in its swept back wings. The Dassel and the Flamingo had pointed noses introduced and famed by the AMA team. A lot of people thought that it was a fast fuse (=less drag) and therefore copied it. Very few are aware that the reason for the pointed nose of the Dassel was that the AMA team often flew in the alps were the snow lies all year and the pointed nose made it easier to land! Remember the “E 193”-story when you get to the “Clark Y”-part. At the beginning of the eighties Eppler brought us the airfoil to follow – the E 205 which is still used today on many designs.

Gevonden op: Airfoil history class

Update hevel.
Heb er 1 gevonden op de duitse ebay en meteen gekocht!
Echter stond er alleen dat hij alleen naar duitsland verstuurd. Het is het proberen waard en nu afwachten tot die op de mat ligt! :D

Ik weet niet beter dan dat de eerste Multiplex Flamingo een E387 had.
Of dat zo is weet ik pas als ik de tekening van Jan-Hein binnen heb.

Reken maar op dat ik dat ga uitzoeken!
Dit wil ik en moet ik weten!!!

De Dassel heeft zeker het E193!
Ik mocht ooit een proefvlucht maken met de Dassel van Werner Sitar.
Voor mij was dat doen een toestel van een andere planeet.

Johannes

E-193

Dit schrijft Hartmut Siegmann over het E193.
Buitengewoon negatief!

Nou, ik heb de Dassel met het E193 gevlogen.
Ik was erg onder de indruk van de prestaties van het E193.

E-193
Siehe E 205! Bitte, bitte laßt die Finger hiervon, wenn ihr einen neuen Flügel plant! Das E-193 ist noch etwas schlimmer als das E-205, was die kritische Reynoldszahl betrifft. Nein, das E-193 gehört wirklich zum Gruselkabinett dieses Jahrhunderts und sollte nirgendwo mehr eingebaut werden. Es ist realistischer, daß der Kommunismus doch funktioniert, als daß dieses Profil für RC-Flug geeignet ist. Nein, kein Vorwurf an Prof. Eppler an dieser Stelle, er hat hier lediglich die Grenzen des Machbaren ausgelotet und das war zu viel des Guten für unsere Reynoldzahlen.
Fazit: Das E-193 hat im Gegensatz zum E-205 nicht einmal Vorteile in Hammerbedingungen, daher uneingeschränkt nicht empfehlenswert!
Bitte anderes Profil wählen!

Johannes

E193

Het lijkt er wel op.

http://www.ae.illinois.edu/m-selig/ads/afplots/e193.gif

De F3b kisten uit die tijd vlogen bijna allen met Eppler profielen.
Deze profielen waren een grote stap voorwaarts maar hadden soms nukkige neigingen.
Zo ook dit toestel.

http://manuals.hobbico.com/top/top-antares-manual.pdf

Dit schrijft Hartmut Siegmann over het E193.
Buitengewoon negatief!

Nou, ik heb de Dassel met het E193 gevlogen.
Ik was erg onder de indruk van de prestaties van het E193.

E-193
Siehe E 205! Bitte, bitte laßt die Finger hiervon, wenn ihr einen neuen Flügel plant! Das E-193 ist noch etwas schlimmer als das E-205, was die kritische Reynoldszahl betrifft. Nein, das E-193 gehört wirklich zum Gruselkabinett dieses Jahrhunderts und sollte nirgendwo mehr eingebaut werden. Es ist realistischer, daß der Kommunismus doch funktioniert, als daß dieses Profil für RC-Flug geeignet ist. Nein, kein Vorwurf an Prof. Eppler an dieser Stelle, er hat hier lediglich die Grenzen des Machbaren ausgelotet und das war zu viel des Guten für unsere Reynoldzahlen.
Fazit: Das E-193 hat im Gegensatz zum E-205 nicht einmal Vorteile in Hammerbedingungen, daher uneingeschränkt nicht empfehlenswert!
Bitte anderes Profil wählen!

Johannes

Laatst bewerkt:
De Flamingo................

vliegt mooi!
Ik heb een oudje van Siemen gekocht en opgeknapt.
Sleepzwever van gemaakt.

Zie filmpje:

MFC Marsberg

Heb ook nog een Flamingo Contest nieuw in een doos liggen.............wat zal ik daar eens mee doen..........;)

Ik heb zelf een Flamingo gebouwd met E193. Degene van wie ik de romp kreeg noemde de E387 als alternatief maar deze sloot minder netjes aan op de romp dus is het E193 geworden. Ik vlieg deze kist sinds dit jaar en ben er erg happy mee!

@ vw4style
Dit is mijn (Kermit) Flamingo, gaat straks heerlijk de berg af op de Waku

P1030357.jpg

Groet,

Lyckele

Deze kleur heeft wat...
Wil de mijne ook zo maken :yes:

Ik neem aan dat de bespanning Oracover is, welk merk van verf heb je gebruikt ? Past precies zéér goed bij bespanning ( géén of weinig kleurverschil )

Flamingo's zijn roze. Alhoewel ze over het algemeen garnalen eten zullen ze een kikker ook vast verschalken.
Als ik mijn Flamingo opnieuw opbouw, dan wordt hij roze met zwarte details.

Back