Flamingo!!!

Haha, ja maar roze mag tegenwoordig. Pink is the new black!

Trouwens met deze kleurstelling moet toch wat moois te maken zijn:
full

Hahaha!
Je brengt me wel op een idee!
Daar kan je volgens mij idd wat mee!
Maar ja eerst maar eens gaan bouwen. Daar ben ik ook nog wel een tijdje zoet mee.
Als ik vorderingen maak, zet ik het hier wel neer.

@ Jorn: Heb je die neus er nog vanaf gezaagd?
En je zegt: "Als ik mijn Flamingo opnieuw opbouw, dan wordt hij roze met zwarte details."
Hij ligt toch niet in de kreukels?

Laatst bewerkt door een moderator:
Flamingo
De Dassel 751 is een ontwerp van Frits Fridolin, in 1975 gebouwd, voledig GFK als profil Eppler 193. Het was een ontwerp voor aan de hang te vliegen en als er sneeuw op de berg lag, konden ze met de kegel (neus) in de sneeuw pikeren in plaats van de berg kant af te glijden, daar het toestel zo goed vloog en op aandringen van ander zijn ze wedstrijden gaan vliegen, ja een team van 5 mensen waarvan de 3 piloten in de zelfde straat woonde, deze mensen hebben tot en met 1980 alle wedstrijden gedomineerd. Er zijn wedstrijden ook door ander teams of piloten gewonnen, maar dan was het AME team niet aanwezig.

In 1977, mits overleg met het AME team, heb ik dan een kopie gebouwd van de Dassel D751 en het dan Sidewind gedoopt ook met een E193 maar vleugel koorde 210mm en 2200mm spanw.

In 1978 heb ik van vleugel geometrie veranderd en groter spanwijte 2560mm. Echter, dit lag mij zo niet en werd als backup toestel gebruikt.

In 1978 breng ik een bezoek bij Multiplex om mijn zender te laten nazien. Omdat ze op zoek waren naar een zweeftoestel ook goed voor F3B had ik dus mijn sidewind mee in 2.2m, en 2.56m.
De keuze was snel gemaakt 2560mm een ander romp daar de sidewind romp te zeer wedstrijd gericht was en in produktie vertraging zou opleveren plus de hefboom vleugel stabilo was wat te kort , daar is dan in mum van tijd wat geschetst en daar was dan een nieuwe zwever die dan Flamingo zou heten. Van de Eppler 193 is dan afgezien enkel en alleen om dat de E205 makkelijker te bouwen zou zijn door de doorsnee modelbouwer vanwege de vlakke onderkant. Commercieel was dit een goede aanpak.

Hahaha!
Je brengt me wel op een idee!
Daar kan je volgens mij idd wat mee!
Maar ja eerst maar eens gaan bouwen. Daar ben ik ook nog wel een tijdje zoet mee.
Als ik vorderingen maak, zet ik het hier wel neer.

@ Jorn: Heb je die neus er nog vanaf gezaagd?
En je zegt: "Als ik mijn Flamingo opnieuw opbouw, dan wordt hij roze met zwarte details."
Hij ligt toch niet in de kreukels?

Nee, hij ligt zeker niet in de kreukels, maar ik zou hem graag geheel strippen opnieuw opbouwen. De vorige eigenaar heeft hem niet heel netjes gebouwd, richtingsroer zit niet helemaal goed en het stabilo zit scheef. Ook kan ik mij niet vinden in de vlakke verbindingspennen. Bij elke landing moet de cockpitkap open ende boel weer worden aangeschoven.
Komende winter zou ik graag nieuwe vleugels bouwen met rolroeren en flaps, of van die nieuwerwetse remkleppen met ingebouwde servo. Ik zit ook te denken om de vleugels met grotere spanwijdte te bouwen. Voor de vleugelverbinder wil ik gewoon rondstaal gebruiken.
Misschien zou ik het profiel ook nog kunnen veranderen, maar ik denk niet dat het nodig is.
Voor nu zijn het maar ideeën, hopelijk komt het ooit eens van de uitvoering :p. Maar roze wordt ie!

@ side wind: Wat een leuk verhaal! Leuk om te weten hoe dat allemaal is gegaan! :yes:

@ Jorn: Gelukkig heb je de originele neus laten zitten!!

Is die vleugelverbinding zo slecht dan?
Het liefst bouw ik hem zo origineel mogelijk, maar Ik heb ook geen zin om elke keer de boel weer aan te schuiven. :nooo:
Komt dat echt door die verbinding denk je? Of is er hier ook wat scheef gebouwd?

Heeft iemand anders die ervaring ook?

Ik heb besloten om geen flaps in de vleugel te bouwen. Wel ben ik nog aan het twijfelen tussen de originele remkleppen (die heb ik namelijk ook) of de nieuwerwetse..

Laatst bewerkt:
Is die vleugelverbinding zo slecht dan?

Wel ben ik nog aan het twijfelen tussen de originele remkleppen (die heb ik namelijk ook) of de nieuwerwetse..

Nou die van mij verschuift zelfs tijdens de vlucht, zodat de remkleppen iets omhoog komen. Heel vervelend. Ben wel nieuwsgierig naar ervaringen van anderen.

Ik zou in iedergeval voor de nieuwerwetse remkleppen gaan, scheelt een hoop geklooi. Bouw ze wel zo dat ze in de toekomst eventueel te vervangen zijn.

Spedter,
De vleugelverbinder is zo gemaakt dat bij een slechte landing de vleugels uit de vergrendeling komen. Dat kan je storend vinden of juist prettig omdat de vleugels daardoor minder snel beschadigen. Bij een normale landing gebeurt er niets me. Heb je een heftige harde landing kan het gebeuren dat de stuurstangen van het rolroer en stoorkleppen beschadigt worden. Dat is bij mij nog niet eerder gebeurt, behalve bij de laatste crash. Maar daarbij is wel veeeel meer kapot gegaan.
Bij mijn nieuwe vleugels ga ik de servo's in de vleugel bouwen en op die manier is het risico van beschadiging aan stuurstangen opgelost. Maar ook het opbouwen van het toestel wordt eenvoudiger.
Bij mijn Flamingo hoefde ik nooit de kap openmaken na een landing. Gewoon vleugels aanschuiven en je voelde wanneer de kogels in de verbinder vergrendelden.
Flaps in de Flamingo vleugel ga ik zeker niet maken. Waarom zou je dat willen?
Misschien om de profielwelving te veranderen maar gevoelsmatig lijkt mij het E193 daarvoor niet geschikt.

Johannes

Nou die van mij verschuift zelfs tijdens de vlucht, zodat de remkleppen iets omhoog komen. Heel vervelend. Ben wel nieuwsgierig naar ervaringen van anderen.

Gelukkig is dat bij mij nog nooit eerder gebeurt ondanks ruige capriolen in de lucht.
Het zou best kunnen dat bij jouw Flamingo het vergrendel systeem niet correct is aangebracht.

Johannes

Ik moet de twee vleugel pennen klemmen met een schroef. Dat met die kogels klinkt interessant, maar zo zit het bij mij zeker niet.

Hier een foto van mijn zwaar gehavende Flamingo.
Door het aandraaien van de schroef kan ik de voorspanning op de kogel vergroten.
Als ik de schroef stevig vastdraai zitten de vleugels muurvast.

flamingol.jpg

Johannes

Om even terug te komen op Sidewind ,
hij was zelfs in die tijd aan het experimenteren in zijn Sidewind met een veranderbaar ( verschuifbaar ) zwaartepunt. Met een omgebouwde servo kon hij een gewichtje verplaatsen in de romp ( soort katrolsysteempje )

Laatst bewerkt:
Dassel

De tijd van De Dassel en later de Pfeil heb ik mogen meemaken.
De Dassel was net klaar en Werner Sitar kwam bij mij thuis om zijn (hun AME) creatie te laten zien.
Het toestel zat in een prachtige koffer die van binnen bekleed was schuimplastic.
Enthousiast vertelde hij alles over het vliegtuig maar ook hoe en waarmee ze de Dassel hebben gemaakt. Even later nodigde Werner mij uit om met de Dassel te vliegen.
Toen het zover was bleek dat Werner mode 1 en ik mode 2 vloog. Hij aarzelde geen moment en zij, kom op vliegen met dat ding. Doen was ik nog jong en mijn reactievermogen optimaal dus het ging perfect. Was ook niet zo moeilijk want dat ding vloog super.

De Dassel was een super vliegtuig doen die tijd maar Werner was natuurlijk een top piloot anders was hij nooit F3B wereldkampioen geworden.

Johannes

Toen het zover was bleek dat Werner mode 1 en ik mode 2 vloog. Hij aarzelde geen moment en zij, kom op vliegen met dat ding. Doen was ik nog jong en mijn reactievermogen optimaal dus het ging perfect. Was ook niet zo moeilijk want dat ding vloog super.

Nou Johannes, je reactievermogen is nog steeds helemaal top hoor, getuige je eerste start met de DG100 op het vintage glider treffen. Petje af als je zo makkelijk overschakelt van mode 1 naar 2. Dat doe ik je echt niet na!
Max

van de dassel is niet veel te vinden op een artikel in Hobby Bulletin na van ik meen 1979 van Amay.
Ik zou graag een dergelijke romp hebben of evt van de Hai van Eismann want dat zijn wel favorieten.

Bij mijn Flaming lijkt het systeem hetzelfde, behalve dan dat er geen kogels in zitten. Wellicht een aanpassing door de vorige eigenaar. De vleugel verbinder is overigen sterk genoeg, alleen jammer dat het niet op zijn plek blijf zitten. Ik moet nog flink nadenken over een alternatief.

Bij de vleugelverbinder van mijn Flamingo zit een gat voor de kogel. Door het aandraaien van de schroef bepaal je zelf de voorspanning van de kogel.
Dit werkt perfect.

img1426a.jpg

Johannes

Back