Flamingo!!!

Romp.........

inmiddels mooi wit.

contest8_zpscc2c772d.jpg

Eindelijk weer eens wat tijd en zin om weer verder te gaan met mijn flamingo.
Heeft iemand een tip om het cockpit kapje goed sluitend te maken met de romp? Heb het kapje helaas niet in 1 een keer mooi passend weten te krijgen.
Misschien ben ik aan het mierenneuken, maar ik wil deze kist mooi en netjes maken. En dan hoort mierenneuken er ook bij! :)
ugysaqez.jpg

Tips zijn welkom!

een dun zwart tochtstripje kleven? je krijgt dan wel een zwarte naad.

Tja, is een mogelijkheid. Maar wil er eigenlijk niets van zien.
De romp wil ik wit maken. Zelf zat ik eerder te denken om een opstaand randje van hout op de romp aan te brengen en daarna een dun glasmatje er over.
Spuiten en klaar. Maar misschien heeft er iemand een beter (lees: makkelijker/mooier) idee?

Vind hem wel goed gevonden die tochtstrip! Misschien is een witte wel een optie.

Tja, is een mogelijkheid. Maar wil er eigenlijk niets van zien.
De romp wil ik wit maken. Zelf zat ik eerder te denken om een opstaand randje van hout op de romp aan te brengen en daarna een dun glasmatje er over.
Spuiten en klaar. Maar misschien heeft er iemand een beter (lees: makkelijker/mooier) idee?

Vind hem wel goed gevonden die tochtstrip! Misschien is een witte wel een optie.

Je kan je kapje inpakken in keuken folie (gee magnetronfolie, dit heeft gaatjes:rolleyes:), romp ontvetten en pasvlakken voor het kapje schuren.
De zijkanten van de romp afplakken.

Hierna ingedikte epoxy(24 uurs) op de romp aanbrengen en de kap op zijn plaats drukken, hierna kan je voorzichtig de overtollige epoxy met een aangescherpt balsa strookje afstrijken, hierna als de epoxy taai begint te worden het plakband voorzichtig verwijderen.
Epoxy geheel hard laten worden en je kan de folie na uitharding zo verwijderen.
even schuren en kleine gaatjes voorzien van beetje plamuur en je romp/kap aansluiting is mooi strak.

zo zou ik het doen

groet

Terence

Terence, jou methode spreekt me erg aan. Ik ga dat maar eens proberen.
Volgens mij is dat de mooiste oplossing. Bedankt!

Jammer dat het zo moet. Tijdens het verlijmen van de plankjes paste alles nog perfect! Maar heb waarschijnlijk bij het verlijmen van het cockpit glas/kunstof te veel druk gezet op het raampje zodat het frame iets is gaan wijken. Weer een leer momentje! :)

Op een Duits forum kwam ik onderstaande tekst tegen:

Der Flamingo ist ein F3B Klassiker von Multiplex, der die Nachfolger Flamingo-Contest, Flamingo 2001 und Flamingo 2006 hat.

Er ist immer noch ein recht guter Flieger, hat aber in der Originalkonstruktion einige Problemzonen, die ausmerzen sollte, wer ihn heute noch neu baut. Hier ist vor allem die Flügelsteckung zu nennen. Original ist die MPX Flachstahlsteckung mit dem Kugelschnappmechanismus eingebaut. Ein Drucksteg an der Nasenleiste ist nicht vorgesehen und wegen der schrägen Formen dort am Rumpf und der Zentralservos auch schlecht einzubauen. Folge ist, dass die vorwippenden Flügel bei der Landung den weit nach hinten gezogenen Kabinenhaubeneinschnitt eindrücken. Das führt schnell zu Rissen in diesem Bereich. Wegen der Deformation des Rumpfes passt dann auch die Klicksteckung nicht mehr so richtig. Bei Neubau: Rundstahlsteckung verwenden. Mit den originalen Zentralservos für Störklappen und Querruder beschädigt die Wippbewegung des Flügels auch schnell einmal den Bowdenzug zu den Steuerelementen im Fügel. Unbedingt die Servos im Flügel einbauen. Das lohnt sich als Umbau auch bei einem existierenden Falmingo; früher oder später muss man sonst den Flügel nämlich ohnehin öffnen, um einen Schaden am Umlenkhebel zu beheben.

Interessant auch, daß der Konstrukteur der Alpina, Herr Glatthorn, sich den Rumpf des Flamingos als Vorbild nahm

Van wat ik er van kan opmaken, mijn Duits is niet al te best, is dat er problemen ontstaan met de vleugelpennen?
Ze raden aan om er een ronde vleugelpen in te maken. Nu wil ik eigenlijk kist zo origineel mogelijk houden en dat geldt dus ook voor de vleugelpennen. Maar als dit echt problemen gaat opleveren is het wel zo verstandig om een modificatie uit te voeren natuurlijk!
Is er iemand met negatieve ervaringen vwb de platte vleugelpennen?

Er komen wel elektrische remkleppen in. En de aansturing voor de rolroeren worden ook gemodificeerd met 2 servo's in de vleugel.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Ik heb ook een Ur Flamingo, die nog een restauratie vergt.

Als ik de vleugels plat op de tafel leg en de pennen "op en neer"beweeg voel ik speling in de hoofdligger.

Dit is natuurlijk niet de bedoeling, dus dat moet helaas toch geopend worden en ik denk ronde stalen pennen erin, maar dat is sneller gezegd als gedaan.

In mijn romp zitten ook de bekende scheurtjes, die gerepareerd en versterkt moeten worden van binnen uit.

Ik heb eigenlijk best zin om hier over een poosje mee te beginnen en deze beaty in de originele kleuren te restaureren:banana:

groet

Terence

Ik heb..........

de originele vleugelbevestiging gebruikt.
We zullen zien.
Wel heb ik aan de voorkant van de vleugels een koolstof staaf gelijmd.

In mijn bouwdoos zat een extra zakje met een stukje rondhout met een aparte bouwbeschrijving erbij.
Blijkbaar hadden ze toen al bedacht dat het niet zo goed werkte en later in de bouwdoos dit onderdeel toegevoegd.

Ik heb zoals gezegd het hout vervangen door koolstof. Zie foto!

Ondertussen is mijn Flamingo zo goed als klaar. Ik wacht nog op een regelaar.
Totaal gewicht is 2.5 kilo inclusief 2200 4S.

Ik zal binnenkort een foto plaatsen van het hele model met de specs....

contest10_zps4696648f.jpg

de originele vleugelbevestiging gebruikt.
Heeft de Contest (want ik zie dat je daar mee bezig bent) dezelfde vleugelverbinding/bevestiging als de Ur Flamingo dan?

Wel heb ik aan de voorkant van de vleugels een koolstof staaf gelijmd.
Hoe bedoel je dat? Heb je daar ook een foto van?

Ik zal binnenkort een foto plaatsen van het hele model met de specs....
:banana: Leuk! Zover ik kon zie zag de kleurstelling er fraai uit.

op de foto zie je het carbon staafje al net achter de 2 stekkertjes die in het plaatje verlijmd zitten (donker strookje dwars in de romp ter hoogte van de voorlijst )

Ja.................

de UR-Flamingo heeft precies dezelfde vleugelverbinding.
Echter..........bij de UR-Flamingo worden de vleugels bij elkaar gehouden hoor een stuk elastiek door de romp.
Bij z'n opvolger zit in om de messing buizen in de romp een constructie met een schroef.
Vleugels erin en dan de schroef aandraaien. Zitten ze muurvast.
Nadeel, bij een wat hardere landing geeft dat niet mee.
Bij de UR-Flamingo wel. Je ziet dan dat de vleugels wat uit de romp zijn geschoven. Geeft verder niks en de romp blijft heel.
Ikzelf hoop dus op de koolstof staaf.

Maar goed............uiteindelijk gaat bij een te harde landing alles aan gort.
Ik vlieg dit model bij goed weer en op kort gras, zodat hij bij de landing kan doorglijden. Is beter1

Zie post 279......daar staat mijn UR-Flamingo. Gekocht voor weinig en gerestaureerd, vliegt als sleepzwever.
Heb er geen koolstof staaf in............

Erg duidelijke uitleg.
Volgens mijn heb ik dan de opvolger van de Ur-Flamingo. Ik heb altijd gedacht dat ik de een Ur-Flamingo had, of is dit dan een 2e generatie van de Ur?
Vleugel is een ribben vleugel. Affijn, ik heb een foto genomen van de tekening.
du5apyva.jpg

En
puhedygu.jpg

Niks geen elastieken, maar de andere versie.

Ga nog maar eens goed bestuderen wat dan het probleem is met deze constructie. Behalve dan te harde landingen. :)

Volgens mij snap ik nu het probleem! Eureka!
Het carbon is bedoeld om de klap van de vleugel op te vangen bij een harde landing ipv dat de zijkanten van de romp de klap van de vleugel opvangt en daardoor scheurtjes ontstaan in de romp.
Hij is me helemaal duidelijk nu.
Mooie oplossing!

Back