Flamingo!!!

PL119, a Flamingo with spoilers. My old Flamingo has no flaps and no spoilers to slow it down or help it get out of thermals. I am so jealous.

groet

Roger

Volgens mij snap ik nu het probleem! Eureka!
Het carbon is bedoeld om de klap van de vleugel op te vangen bij een harde landing ipv dat de zijkanten van de romp de klap van de vleugel opvangt en daardoor scheurtjes ontstaan in de romp.
Hij is me helemaal duidelijk nu.
Mooie oplossing!

Hallo Spedter,
Als je een ingedekte ribbenvleugel hebt, en de spanwijdte is +-/ 2.56 mtr. dan bezit je zoals de duitsers zeggen de UR-Flamingo.

kijk hier maar eens en dan doorklikken op contest etc en spanwijdtes vergelijken

Flamingo

groet

Terence

Hallo Spedter,
Als je een ingedekte ribbenvleugel hebt, en de spanwijdte is +-/ 2.56 mtr. dan bezit je zoals de duitsers zeggen de UR-Flamingo.

kijk hier maar eens en dan doorklikken op contest etc en spanwijdtes vergelijken

Flamingo

groet

Terence
Ik heb de Ur versie. :D Zie post #167 pag 12.

Ariel is zo vriendelijk geweest om een aantal onderdelen voor mij te maken, waaronder een aantal plaatjes waar de messing delen doorheen gaan en de plaatjes om deze dmv een een kogeltje en schroef(jes) vast te zetten. Deze ontbraken namelijk in de bouwdoos die ik voor weinig heb kunnen kopen. Er komt geen elatiek aan te pas..

@ Pl119: Ik begrijp dat verkhaal van dat elestiek dan niet. Is dit niet in een latere versie gebruikt dan?

Dat...............

weet ik niet.
Ik denk nu, dat de elastieken een zelf bedachte oplossing zijn van de vorige/eerste eigenaar.
Misschien die constructie met die schroef kwijt geraakt, of gedacht............met een elastiek kraakt mijn vleugel niet zo snel............
Ik pas....;)

Je kan je kapje inpakken in keuken folie (gee magnetronfolie, dit heeft gaatjes:rolleyes:), romp ontvetten en pasvlakken voor het kapje schuren.
De zijkanten van de romp afplakken.

Hierna ingedikte epoxy(24 uurs) op de romp aanbrengen en de kap op zijn plaats drukken, hierna kan je voorzichtig de overtollige epoxy met een aangescherpt balsa strookje afstrijken, hierna als de epoxy taai begint te worden het plakband voorzichtig verwijderen.
Epoxy geheel hard laten worden en je kan de folie na uitharding zo verwijderen.
even schuren en kleine gaatjes voorzien van beetje plamuur en je romp/kap aansluiting is mooi strak.

zo zou ik het doen

groet

Terence

Kapje past goed nu.
Ben toch eigenwijs geweest en heb triplex onder op het cockpit kapje aangebracht en in vorm geschuurd. Daarna de oneffenheden weggepoetst met plamuur.
Je ziet nu een klein randje hout. Ik was van plan om een wit randje op de randen aan te brengen, maar misschien laat ik het wel zo. Zoals het er nu uit staat stoort het me eigenlijk niet.
Eerst eens kijken hoe het er uit ziet als de romp is gespoten.
7umeqe9y.jpg

We kunnen weer verder!

Ben gestart met de bouw van de vleugels.
Omdat ik niet de originele MPX remkleppen ga gebruiken maar electrische van Staufenbiel heb ik de inkepingen van de ribben waar de remkleppen inkomen heb ik moeten verbreden. Echter de diepte niet waardoor er nu een "gat" is onstaan wat denk ik niet ten goede komt van de stevigheid van de ribben.
Heeft er iemand een slimme oplossing om dit op te vullen?

Foto-UNFE4AYJ-D.jpg

De remkleppen hebben ook een "flens" van ik schat zo'n mm, aan de bovenkant. Is het de bedoeling dat deze op de ribben rust? Of moet deze flush vallen met de bovenkant van de ribben? Dan moet ik een stukje wegsnijden aan de bovenkant van de ribben.

Foto-BBQMJU3J-D.jpg

Ik heb namelijk nul ervaring met remkleppen inbouwen.
Worden deze met epoxy ingelijmd? En zijn er nog aspecten waar ik op moet letten met de inbouw?

Foto's zijn niet heel duidelijk, maar ik hoop dat het over komt.

Ik denk dat als je nog beplanking over de ribben gaat leggen, het eenvoudiger is om de remklep iets in de rib te laten zakken (zodat de bovenkant glad doorloopt, dan een uitsparing in de beplanking te maken waarin de remklep valt. Het wordt ook sterker als de beplanking heel blijft.

Maar ... niets moet, jij maakt de keuzes!

Dirk.

Omdat ik niet de originele MPX remkleppen ga gebruiken maar electrische van Staufenbiel heb ik de inkepingen van de ribben waar de remkleppen inkomen heb ik moeten verbreden. Echter de diepte niet waardoor er nu een "gat" is onstaan wat denk ik niet ten goede komt van de stevigheid van de ribben.
Heeft er iemand een slimme oplossing om dit op te vullen?

Ik zou gewoon de kleppen inbouwen zoals Dirk aangeeft. Daarna het gat afdichten door op beide zijdes de ribben te voorzien van een stukje 1mm balsa wat ook weer om de remklep heenvalt. Je vult het gat dus niet op, maar dekt het af.

Mooie klepjes om in te bouwen trouwens, heb ik vorige week ook nog gedaan. Geen gedoe met servo's:p. Jammer genoeg heb ik nu dat 1 van de 2 kleppen stotend uit de vleugel komt. Ik heb het idee dat er wat gebeurt is met het sleepweerstandje wat je in het profiel ziet zitten als de klep geopend is. Zou met niet verbazen als daar wat aluminium slijpsel in is verdwenen. Ik heb de kleppen na inbouwen licht opgeschuurd om een goede hechting te verkrijgen met het balsa wat op de klep is aangebracht. Maar dat blijft een vermoeden en wat mij betreft de enige logische verklaring, na ontvangst deden ze het allebei perfect.

Groet,

Jacob Bos

Hallo Spedter, omdat de Flamingo origineel helemaal ingedekt is zou ik de remkleppen verzinken in de ribben(is bijna niets)

Na het plaatsen van de ribben en verlijming van de liggers en shearwebs, zou ik een balsa balkje pasmaken onder de remkleppen.
Hierop kan je mooi de remkleppen met een beetje epoxy vastlijmen.

Hierna het binnenwerk van de remklepjes eruithalen(als dat kan tenminste) en de vleugel indekken. na uitharding van de lijm is het eenvoudig met een speld de holte van de remklep af te tasten, en hierna strak uitsnijden.

Hierna binnenwerkjes monteren en het uitgesneden en op maat geschuurde balsa latje wat de ronding van de vleugel heeft) op de remklep lijmen.

Voordeel van deze manier is in mijn ogen dat je nooit de remklep aan elkaar kan lijmen:rolleyes:

en zoals Dirk zegt, jij beslist uiteindelijk zelf

succes met dit mooie vliegmasjien

Terence

Wat een goede tips allemaal! Dank allemaal! :D

Stom dat het niet zelf bij mij op komt op balsa plankjes op beide kanten van de ribben te lijmen! :hammer:
De tip van de balkjes spreekt mij ook erg aan. :D Wordt het een stuk sterker van. (Ook zwaarder, maar dat vind ik niet erg. Deze kist wil ik toch voornamelijk gebruiken voor aan de helling)

Wat ik ook niet wist is dat er balsa op de kleppen moest worden gelijmd. Ik dacht altijd dat je kleppen inbouwde en thats it.
Maar het is nu wel duidelijk geworden. Kan je de vleugel ook mooi bespannen natuurlijk.

De vleugel is idd helemaal beplankt/ingedekt dus ontkom ik er eigenlijk niet aan om de kleppen te verzinken. Zo krijg je wel het mooiste resultaat natuurlijk!

Wat ik ga doen:
Kleppen in ribben laten verzinken zodat ik de vleugel helemaal kan indekken.
Open "gaten"niet opvullen maar aan beide kanten met balsa "beplanken" (klinkt interessant)
Balkjes ga ik ook aanbrengen om de kleppen beter te verlijmen.
Ik zal het "proces proberen hier te posten. Verwacht dit niet op korte termijn, aangezien een gezinnetje met 2 jonge kinderen veel tijd kost. (teveel :D, joking)

Twee balkjes van balsa van ongeveer 30cm wegen echt niets volgens mij, en je hebt mooi lijm oppervlak

groet

Terence

28 november een setje electrische stoorkleppen bij HK besteld ...
Stonden in Backorder volgens hun site .
Nu keek ik eens verder en zag dat de linkse en rechtse stoorklep WEL in voorraad zijn ( dus apart )
Een mailtje gedaan naar HK WAAROM ze van die linkse en rechtse stoorklep géén setje kunnen maken ?
Blijkbaar snappen ze het niet goed daar...
Enfin, ze zullen wel eens aankomen zeker ?

mvg

Dirk

Nog altijd in backorder.....:( de linkse en de rechtse ook nu ....:confused:

Even wat anders.. Ik heb redelijk wat vliegervaring vooral met zwevers, maar ook met snellere kistjes (edf jets, stryker) maar niet met een f3b kist.
Ik was niet alleen reuze benieuwd hoe de flamingo vliegt qua snelheid, maar ook hoe goedmoedig deze is.
Nu heb ik al aardig lopen zoeken op internet maar een filmpje van een vliegende Ur-flamingo heb ik niet kunnen vinden. (wel vanuit een camera vanaf een flamingo)

Iemand een filmpje?

Back