FLAPS aansturing op een Frish Wilga 1/4

Hoy ,

heb sinds verleden week problemen gekregen met men flap servo's op de wilga. Der zaten oude multiplexen in die de flap rechtstreeks binnen in de vleugel aanstuurde (onzichtbaar dus) vlak op een heveltje aan de binnenkant van de flap.

nu vindt ik geen 1 servo met dezelfde maat en kracht als die multiplexen. Resultaat is dat de flaps terug ingeduwd worden tijdens het duiken.

Nu dacht ik dan verander ik dat systeem zodat de servo's moeten trekken (buiten de vleugel), helaas blijft het probleem ongevver hetzelfde.

Nu ontwikkelt de servo's (12.9kg) wel veel kracht als ze volledig open staan, maar hij krijgt de flap niet over de eerste 15 graden opengedaan :-(

kunnen jullie misschien een fototje posten of wat raad geven hoe ze bij jullie aangestuurd worden ?

Thanks

Bart

Welke oude mpx servo's zaten erin, ik heb nog enkele goede zwarte "mini" servo's uit de jaren 80 net zoals enkele profi servo's uit die tijd.

hoy theo,

Das snel :)

het waren 6025'ers (rood) dacht ik , heb ze helaas al weggegooid. ik vond er zelfs de partnummers niet meer van terug op het net.

ze waren een middenmaat tussen de jumbo's en de normale grootte van servo's. ze hadden wel enorme torque.

Op mijn ST heb ik de Jumbo's zitten.
Maar na plm 600 sleeps waren de motoren versleten, die zijn vervangen door Jan van Mouwerik, maar idd nu bij 1200 vluchten ga ik weer merken dat ze er ongeljk uitkomen dus het zal deze winter weer opnieuw moeten gebeuren.
Flaps hebben nou eenmaal een grote kracht nodig, je kunt de schade beperken door pas bij lage snelheid de flaps er uit te gooien, dat is sowieso een goede gewoonte want bij hoge snelheid is het zinloos, behalve dat het erg remt, maar daar zijn ze in principe niet voor.

Je kunt dus het beste de zwaarste servo's erin zetten die de dikte van de vleugel toelaat.

Bij de Cmelak van Airworld gebruiken ze een luchtsysteem, maar dat heeft als nadeel (naast steeds moeten oppompen en luchtlekkages) dat je geen tussenstand kunt selecteren.
Ideaal zou zijn (zoals veel airliners en ander 1/1 spul heeft) een spindel aansturing. Maar daar zijn helaas geen commerciële voorbeelden van in de modelbouw.
Best wel een gat in de markt, een spindel servo.....

spindel servo's zijn inderdaad leuk, ik ga dr nog eens een keer een maken, (ander doeleind) want ik heb al een paar ideeen hoe dat aan te pakken :)
als het lukt, dan komt dat natuurlijk vast wel ergens op het forum te staan :)
(ik heb er wel eens mee geexperimenteerd, maar de spindel was te zwak voor de servo, en stripte de 'schroefdraad' :()

Hallo,

Misschien is dit iets.....
Ik heb ooit eens een tekening gezien waarbij de stuurstang (tussen de servo en de flaps) in het verlengde van het servo-armpje stond bij volledig flapsuitslag.Ik veronderstel dat je dan de servo minimaal belast.
Staan de flaps UP , staat natuurlijk de stuurstang niet in de verlengenis maar heb je de aerodynamische krachten ( luchtstroom) die de flaps op duwt .

Mvg,

Benny Van Damme

Benny,

Klopt maar in de 0-stand heb je een ander probleem, namelijk rammelen.
Juist omdat een forse tegendruk ontbreekt gaan flaps (zoals andere roeren) rammelen door de motortrillingen, kan geholpen worden door de aerodynamiek en verder doorlopen in flutter als je pech hebt. Rammelen kost servo tandwielen.
Een remedie is flaps tegen een stootrand aan te trekken (zoals de 1/1 C-172 heeft aan de bovenkant) zodat hij vast ligt.
Ik heb dat bij de ST ook, maak afstelllen is kritisch, een beetje té strak en je stroomverbruik giert omhoog.

Een ideale situatie zou er bestaan als zowel in de vol UP als vol DOWN stand de stang in het verlengde van de roerhevel komt te staan. Maar dat zou erg toevallig zijn, mij is het in ieder geval niet gelukt.

Richard,

Ik zou de servohevel in één rechte lijn met de stuurstang zetten als de flap omhoog staat.
Dan heb je helemaal geen krachten op je servo in gesloten toestand, en geen stroomverbruik.
En als je lang en dikwijls op leegloop staat te draaien, denk ik dat dit een groter stroomverbruik geeft dan de 30 seconden full flaps bij de landing.

Om de flaps naar beneden te krijgen moet de servo de krachten die op de flaps komen toch minstens kunnen overwinnen, anders gaat die helemaal niet naar onder.
Gezien de "haltekraft" toch altijd groter is dan de stelkracht, heb je dan een stuk meer kracht in neergeklapte toestand.

Ook lijkt het me nuttig om stand van de flaps te kunnen regelen, zodat je ze afhankelijk van de situatie deels of geheel neerklapt.
Zo kan het me nuttig lijken om een een licht oldtimer model te slepen de flaps 10 à 15° down te zetten.

Benny,
Bij een 180° servo heb je 0° of 180°, en dus geen tussenstanden.
Om de stand 180° te bereiken moet je ook de aerodynamische krachten ( luchtstroom) die op de flaps duwt overwinnen.
En dus moet die servo sterk genoeg zijn om er in eerste instatie die krachten te overwinnen.

Back