Flaps en hoogteroer

Het zal vast wel ergens staan mijn antwoord op de vraag maar de zoek functie op deze site heeft mij eerlijk gezegd nog nooit verder geholpen.

De vraag: heb afgelopen winter een 20 jaar oude Biglift gerestaureerd en er ook flaps ingebouwd. Gewoon omdat ik het leuk vind en wil weten wat er gebeurt als ik die flaps gebruik.

Nu hoor ik dat ik ook het hoogteroer moet meetrimmen als ik de flaps inschakel. Om hoeveel graden gaat het ongeveer en moeten ze naar boven of naar onderen worden getrimd? En moet ik dat meemixen of op een apart kanaal zetten? Volgens mij gaat de kist met ingeschakelde flaps omhoog en zou ik dus omlaag moeten trimmen. Echter de flaps gaan naar beneden en als ik dat met mijn hoog/laag doe dan ga ik twee keer zo hard naar beneden dus ik twijfel.

Dank voor reacties.

Ik ben bezig met een lijstje met zoektips op te zetten Michiel. Zie je PB.
Hoe/waarop heb jij gezocht?

Laatst bewerkt:
De flaps gaan naar beneden en creeren lift.

Met hoogte zou je dus tegen moeten trimmen.

Dit in je zender te progammeren is niet gemakkelijk omdat het aan de stand van de flaps ligt , je snelheid en de tegenwind.
Alles speelt hier een rol.

Gewoon zo op hoogte proberen wat de flaps voor werking hebben.

Mvg Johan

Ron, dank voor PB, zal het eens rustig doorlezen, ik zocht op flaps en kreeg een enorme lijst maar er was niet doorheen te spitten.

Johan: dank voor antwoord, naar beneden dus die schuurdeuren achterop!

Laatst bewerkt:
je snelheid en de tegenwind
Eh, tegenwind??? je vliegsnelheid tov de omringende lucht is bepalend, of je nu met de wind mee of tegen de wind in vliegt maakt de trim stand niet uit.

Ik zou de mix zo instellen dat bij landingssnelheid je niet constant veel "down" hoeft te drukken (ik stel hem alijd zo dat ik iets down zelf moet drukken).
Je gebruikt dan namelijk de flaps het meest, voor alle overige situaties druk je zel fiets meer of minder bij.

Ron, dank voor PB, zal het eens rustig doorlezen ...
't Is nog rommelig, een eerste opzetje. Ik sta open voor vragen en suggesties, (nog) niet voor kritiek.
... ik zocht op flaps en kreeg een enorme lijst maar er was niet doorheen te spitten....
't Zoeken op flaps alleen geeft veel te veel hits, je moet specifieker zijn. Wat vind je als je gaat zoeken op flaps AND hoogteroer AND mix? Ook zoeken met alternatieven als hoogte, elevator, mix, mengen, landingskleppen. Uiteraard eerst op de meest gebruikelijke termen zoeken.

Jouw zoekprobleem is goed als voorbeeld in de help-tekst te gebruiken, vandaar mjin eerdere vraag :) Er rust toch geen coyright op ;) ?

Laatst bewerkt:
ik vind het zelf het fijnst dat de kist met landing flap uit, op zichzelf dezelfde snelheid houdt (19% laag in mijn specifieke geval maar varieert natuurlijk sterk per kist en zo zoals gezegd), en vertraag/versnel met het hoogteroer naar wens. dit heb ik gedaan zodat de kist geen voorwaartse snelheid verliest, zodat de kist niet doorzakt met plotseling ingetrokken flaps. ik maak de kist pas echt langzaam vlak voor de landing (flaren) maar het is slechts een persoonlijke smaak.

heb twee modellen met flaps : een jet en een wabird, in beide gevallen trim of mix ik totaal niets. Dus gewoon zo proberen ( hoog genoeg ).

koen

Heb zelf ook een big lift met flaps.
Niets mee gemengt / getrimd. Niet nodig.
Gewoon idd hoog genoeg proberen. Maar met een big lift zou je er wat snelheid uit moeten kunnen halen, door de flaps. Op pampa kon ik naast de Fiesler storch meevliegen met de flaps half uit. Zonder vloog ik hem elke keer voorbij..

Het gebruik van flaps dient om de daalhoek op final te kunnen vergroten. Veel piloten maken de fout om te vlak binnen te komen met flaps. Een kist met flaps moet dus met meer down trim gevlogen worden om die daalhoek in te stellen.
Via een mixer is dit op de zender mooi te regelen, meestal een paar procent tot de kist mooi in een daalvlucht blijft met de flaps uit. Vlak bij de grond flaren en afvangen. Vergeet ook niet dat de weerstand met de flaps behoorlijk toeneemt en er in de daling naast de duidelijk grotere daalhoek ook wat extra gas gebruikt kan worden.

Veel modelpiloten naderen in de landing met een veel te grote flapuitslag. In de grote luchtvaart zijn er maar enkele toestellen die zich fatsoenlijk laten vliegen met een grote uitslag van meer dan 30 graden.
M.a.w. het ene toestel gedraagt zich duidelijk anders dan het andere met veel flaps.

Back