Beste, Ik beschik over een Last Down zwever van 3.6 meter span. De vleugel heeft rolroeren en flaps. Op mijn vorige zwever deed ik mijn rolroeren omhoog om te remmen hoe zou ik dat bij deze kunnen uitvoeren? Flaps omhoog? Flaps omlaag? Groet Stefan
Ik kan alle drie de opties kiezen voor de landing en bij mijn zwever werken de butterfly en kleppen naar beneden uitstekend. Kleppen omhoog geeft een vertekend beeld als je laag aankomt vliegen omdat je snelheid lijkt toe te nemen als je ze weer neutraal zet omdat je kist omlaag gedrukt word met beide kleppen omhoog. Met butterfly houd ik het meeste controle, maar dat kan ook een beetje aan mijzelf liggen
Butterfly lijkt mij het beste: flaps zo ver als constructief mogelijk is naar beneden (liefst meer dan 60 graden, dan is de werking het best), rolroeren een graad of 10 naar boven. Het hoogteroer moet wat naar beneden uitslaan als de flaps omlaag gaan, hoeveel zul je moeten uitproberen. Flaps moeten zeker niet omhoog worden gezet, daar wordt je toestel alleen maar sneller van.